• wildflowers

    Ni som tagit bort facebook- varför?

    Nu som tagit bort facebook, varför har ni tagit bort det?

    Läste en artikel om att studier visat att människor som tagit bort facebook mår.bättre.

    Jag har själv inte facebook och undrar lite hur ni andra som tagit bort tänker.

    Jag får känslan av att folk tycker det är konstigt att jag inte är med i virtuella fakevärlden!

  • Svar på tråden Ni som tagit bort facebook- varför?
  • Dixie

    Nu har jag kvar FB, men jag gissar att de som går ur är de som mår dåligt av att läsa andras lyckliga uppdateringar och att ständigt behöva hålla sig uppdaterade - så att de blev lyckligare är ju inte konstigt!!

  • volvo142

    har inte tagit bort det men har "föröskt" att sluta liksom..
    jag tycker man blir bereonde av att kolla på skit liksom. Mycket tid som tittar på  katt vedios osv. Vädldigt trött på att om man inte varit online på 10 timmar så blir folk orliga ja allmänt trist på facebook skulle jag vilja säga.
    bilder på folk plingar hela tiden så fort man är taggad i en bild kan skirva hur långt som helst men jag vill inte ta bort det bara sitta mindre.

  • wildflowers
    Dixie skrev 2015-11-12 21:33:08 följande:

    Nu har jag kvar FB, men jag gissar att de som går ur är de som mår dåligt av att läsa andras lyckliga uppdateringar och att ständigt behöva hålla sig uppdaterade - så att de blev lyckligare är ju inte konstigt!!


    LOL. hur lyckliga tror du dom med sitt enorma bekräftelsebehov är EGENTLIGEN?
  • Sommarmalva

    Jag tog bort Facebook för flera år sedan, och det var verkligen en befrielse! Har man Facebook så kontaktar folk en bara där! Går man då inte så ofta så missar man sånt man inte missat om folk faktiskt ringde istället! Missade flera inbjudningar till div ljuspartyn o grejer för att jag inte kollat Facebook. Kände mig tvungen att kolla regelbundet ifall att någon ville nåt. Nu får de faktiskt prata ned mig irl, så mycket trevligare!!!!

  • CissiJissi

    Jag tröttnade på allt gnäll, skvaller, klagande, reklam, att se för mycket av folk som slutat värna om sitt privatliv - folk beter sig så märkligt på sociala medier, inget privat längre, allt ska fram. Jag tröttnade. Och ja, livet utan Facebook gjorde mig gladare och friare :)

  • Frontline

    Har Facebook och slänger en snabbkik nån gång av dagen men skriver väldigt väldigt sällan nåt där själv.
    Har inget behov av att kolla heller men gör det ibland när tid finnes..

    Har däremot arbetskamrater som tillbringar mer tid i mobilen och mestadels på FB en på jobbet och jag vill mer och mer att vårt företag ska införa mobilförbud då jag inte tycker det är ok..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Reservgotlänning

    Slutade för flera år sedan, lika ointressant och meningslöst som SVT.
    Det finns betydligt viktigare och roligare saker att fylla tiden med, man lever bara en gång.

  • Thereisthat

    Jag tog bort Facebook i höstas och det var ärligt talat tillsammans med att ha flyttat från min hemort och att ha börjat studera det bästa beslut jag tagit.

    Jag började använda sociala medier 2002. Då var det Lunarstorm som gällde. Jag satt nästan hela dagarna bakom datorn och sysslade med allt möjligt på Lunarstorm. Jag chattade med kompisar, diskuterade på diskus och byggde upp mitt krypin. Det var en helt fantastisk värld som öppnade sig minns jag. Efter Lunarstorm blev det Playahead som jag använde fram till 2008-09 någonstans. Under den tiden började jag använda andra sociala medier, t.ex. Bilddagboken, Helgon och Snuttis.

    Efter Playahead kom Facebook. Då blev sociala medier något helt annat än något för tonåring som inte hade något att göra. Då blev sociala medier något alla hade, föräldrar, barn, släktingar... Där någonstans brast privatlivet och prioriteringarna ändrades. Istället för att använda sociala medier för att ha roligt och vara konstruktiv genom att bygga upp presentationer blev kallet efter likes prio ett! Fick man 40 likes för en profilbild blev man i extas, blev ett inlägg fylld med kommentarer kände du dig omtyckt och om någon du var intresserad av gillade ett inlägg du skrev kändes det som att du var i sjunde himlen.

    Men jag insåg hur fejkat allt detta var. Alla likes och alla kommentarer säger ingenting om hur omtyckt du är utan det säger bara något om hur pass aktiva dina kompisar på Facebook är. Nu tog jag bort Facebook av helt andra anledningar (mest p.g.a. att det distraherade). Men nu i efterhand fattar jag hur fejkat allt det där var och hur onödigt det var av mig att sitta och jämföra mig med alla som la upp så fina inlägg på Facebook.

    Jag kan rekommendera alla att ta bort er Facebook för att få frid i själen. Tro mig, du mår mycket bättre.

Svar på tråden Ni som tagit bort facebook- varför?