• Anonym (Anonym ts)

    När man har ett barn som jämt bråkar med kompisarna

    Jag gjorde det medvetna valet att uppfostra min dotter till en stark individ. Vill inte att hon ska råka ut för grupptryck eller liknande. Problemet är nu när hon går i tredje klass, att hon blivit FÖR stark. Hon bråkar mycket med sina kompisar och även om hon har många kompisar, är det verkligen mycket tjafs. Nu ringde läraren hem till mig och sa att andra i klassen nu har reagerat och tycker att det är obehagligt när min dotter bråkar med sina kompisar, även om hon aldrig bråkat med just de som tycker att det är obehagligt.

    Jag frågade läraren om min dotter är en mobbare, men läraren menade att bråken är mellan jämnstarka individer och aldrig mot någon svagare. Det handlar helt enkelt om starka individer som ännu inte lärt sig den sociala koden av kompromiss fullt ut. Det absolut sista som hänt nu är att det börjat bli fula ord också. Något som inte varit tidigare. Läraren ringde till alla inblandade.

    Så jag satte mig med dottern och vi pratade. Dottern var väldigt ångerfull men kunde inte riktigt förklara varför hon bråkar. Hon vet precis vad hon gör fel, men i stundens hetta glöms detta bort. Efter långa diskussioner och lite skäll från min sida, bestämde vi att prata med varandra om det varit bråk i skolan.

    Sagt och gjort, dottern går tillbaka till skolan och det har nu efter tre veckor varit väldigt lugnt och bra mellan barnen. Dottern har sagt att några bråkat, men inte hon. Läraren ringde och bekräftade att det går mycket bättre.

    Så ringde läraren plötsligt igår och sa att en av tjejerna sagt att hon känner sig utanför gruppen. Hon får höra elaka saker mot sig och får ofta vara själv och tydligen var min dotter värst mot henne. Jag frågade min dotter om detta och vad detta nu plötsligt kom ifrån. Dottern berättade att den kompisen varit precis lika elak som alla de andra och sagt fula saker men det hade de ju alla slutat med nu. Dottern sa att det stämde att den flickan gick undan men att det var för att hon surade om inte de andra gjorde som hon sa. Och gick man då till henne och försökte få henne att vara med i leken igen, surade hon ännu mer. Så nu när de slutat bråka sa min dotter att hon istället struntade i den kompisen när hon blev sur och gick undan, just för att hon inte ville bråka.

    Men mamman till denna flicka tog väldigt illa vid sig när hon fick ett samtal från läraren (ett sånt samtal vi andra med inblandade barn också fick). Hon hävdade att hennes barn var oskyldig, och igår satte hon ut ett långt inlägg på Facebook där hon hängde ut min dotter som hemsk.

    Jag grät floder igår. Om läraren säger att bråken varit mellan jämnstarka individer, ingen har mobbats eller mobbat men det har varit en obehaglig situation, och nu helt plötsligt har allt skiftats och en förälder ser mitt barn som en mobbare. Det blev ju bättre!

    Jag sitter nu handfallen och vet inte vad jag ska göra. Jag pratade med grannen vars dotter som inte går i min dotters klass ofta leker med min dotter. Grannen säger att min dotter är en supergo tjej och visst är hon bestämd, men aldrig elak eller kör över. Grannen sa att hon skulle sagt ifrån i så fall om det var så.

    Men jag känner ändå att jag borde göra något mer? När min dotter till och med börjar få vuxna emot sig, då måste jag väl agera? Men vad gör jag? Läraren sa ju att det är bättre i hela gruppen. Ska jag skälla ännu mer på dottern när hon nu visar ett bättre beteende? Är hon dömd i klassen för alltid av denna förälder? Och hur förmedlar denna förälder det till de andra?

    Ursäkta långt inlägg men jag vet verkligen inte vad jag ska göra just nu.

  • Svar på tråden När man har ett barn som jämt bråkar med kompisarna
  • Sophan

    Jag tycker att du kan skälla på mamman som har ett så dåligt omdöme att hon hänger ut ett barn på facebook. Hur omogen får man bli? Vidrigt beteende!

  • Stårschan

    Skälla vet jag inte om det ger så mycket, men däremot bör du nog prata mycket med din dotter. Om respekt, empati och vad som både triggar bråk, hur det känns i stunden och hur det känns efteråt. Om att allt som händer i huvudet inte nödvändigtvis måste komma ut ur munnen. Om att man inte måste gilla alla, men då kan man åtminstone försöka att inte störa dem man inte gillar, utan låta dem sköta sitt.

    Mellanstadiet - som din dotter är på väg in i  - är ofta en period med mycket starka motsättningar mellan just tjejer. Och det blir ofta hårda ord och starka slitningar, kanske för att de inte har hunnit mogna så pass att de fattar vad de gör, och har lätt att dras in i gäng och är väldigt känsliga för grupptryck.

    Den andra föräldern har förmodligen inte världens bästa bild av din dotter just nu, men om hon är någotsånär normalt fungerande tror jag inte att det finns någon risk att hon ska börja ringa runt och svartmåla din dotter inför andra föräldrar. (Om ni inte är ett väldigt tajt samhälle där alla känner alla och alla klassföräldrar träffas regelbundet och pratar om varandras barn)

    Ditt fokus måste i första hand vara på dottern och hennes beteende - inte på den andra flickans mammas åsikter. 

  • Anonym (Anonym ts)

    Vi är ett litet samhälle där alla känner alla och umgås. Just att den föräldern inte kunde ringa mig istället för fb är väldigt jobbigt.

    Jag pratar redan med dottern om precis det du nämnde om empati och allt. Sedan samtalet från läraren för tre veckor sedan pratar vi varje dag och jag har hyrt lämpliga böcker om detta som vi läser på kvällarna och pratar om.

    Mitt fokus är på att uppfostra mitt barn, inte av att trasha föräldern som skrivit på fb. Men jag tyckte ju att jag och dottern var en bra bit på vägen mot en bättre attityd, och så kom detta med fb som en snäll i ansiktet. Jag känner att jag måste göra något mer. Men jag vet inte vad! Jag sa att jag skulle vara med en dag i skolan, men då säger läraren att det inte är någon idé för att jag kommer ändå inte se något då, men är självklart Välkommen till skolan av andra anledningar. Men då kanske det skulle förmedla till de andra föräldrarna att mitt barn verkligen är värsta bråkstaken som ingen rår på, eftersom jag är i skolan? Usch jag vet inte. Jag börjar få panik.

  • Farfallos

    Tror inte att hennes bråkiga beteende måste ha något att göra med att hon är en stark individ, utan snarare tvärt om i så fall. Min erfarenhet är att de som måste hävda sig och hamnar i konflikter ofta är små på insidan. Hade en klasskamrat vars pappa (på ett föräldramöte) sa att riktiga pojkar ska slåss. Min bedömning var redan då att den pappan hade massor av komplex (och mycket fräcka bilar, vapen mm). Den killen och jag tränade fotboll i samma lag, och min mamma hämtade oss ibland och körde honom hem. Vi släppte av honom vid busshållplatsen ca 100 meter från deras hus, men hans mamma ringde min mamma och bad henne att köra hela vägen fram för att sonen var mörkrädd....

    Idag är han gift med en kvinna som nästan aldrig får gå ut, och när hon gör det så messar han henne minst 20 gånger under en kväll. Jag vet inte om det var hans pappas idé om hur riktiga och starka pojkar ska vara som formade honom till den han är, men han är i alla fall bara en liten skit långt där inne.

  • Anonym (Anonym ts)

    Så jag ska jobba på dotterns självkänsla? Göra henne starkare och tryggare? Jag upplever henne inte som en osäker människa, men visst kan hon tveka inför nya saker ibland och tycker inte om att tex beställa själv på restaurang, även om vi tränar på det.

  • Anonym (Wildrat)

    Fortsätt ha en dialog med läraren. Det är ju hon som har hand om dem på dagarna och som just där och då kan göra nånting. Kanske hjälper det om din dotter kan tala om för läraren när den andra flickan är sur så de kan prata om det?
    Vad gäller mamman till den sura flickan kan du väl prata med henne och säga att du skulle uppskatta om hon tog ev problem direkt med dig så ni kan göra situationen bättre istället för att svartmåla en liten flicka på internet.

  • Stårschan
    Anonym (Anonym ts) skrev 2015-11-13 11:20:04 följande:

    Så jag ska jobba på dotterns självkänsla? Göra henne starkare och tryggare? Jag upplever henne inte som en osäker människa, men visst kan hon tveka inför nya saker ibland och tycker inte om att tex beställa själv på restaurang, även om vi tränar på det.


    Kanske ni snarare bör jobba mer på ödmjukhet och hjälpsamhet. Att bli trygg i sig själv genom att hjälpa andra. Att förstå andras känslor och respektera dem.
  • Anonym (Hrrrm)
    Anonym (Anonym ts) skrev 2015-11-13 11:20:04 följande:

    Så jag ska jobba på dotterns självkänsla? Göra henne starkare och tryggare? Jag upplever henne inte som en osäker människa, men visst kan hon tveka inför nya saker ibland och tycker inte om att tex beställa själv på restaurang, även om vi tränar på det.


    Osäkerhet kan ju yttra sig på andra sätt? Coolt, det var alltid min pappa som beställde...
  • Farfallos
    Anonym (Anonym ts) skrev 2015-11-13 11:20:04 följande:
    Så jag ska jobba på dotterns självkänsla? Göra henne starkare och tryggare? Jag upplever henne inte som en osäker människa, men visst kan hon tveka inför nya saker ibland och tycker inte om att tex beställa själv på restaurang, även om vi tränar på det.
    Jag känner inte din dotter, vet inte hur du gör och är inte barnpsykolog, men att pusha någon att göra sådant de tycker är lite läskigt kanske inte bara ger dem känslan av att "Jag klarade det!". De kanske istället känner en press och förstår vad som förväntas av dem, men känner att de inte lyckas helt hundra eller ändå känner ett obehag.

    Själv har jag försökt intala min son att det mesta man gör blir "sådär" men att det är OK, och att det är missarna man lär sig av. Jag har förklarat att "göra rätt" i skolan innebär att man upprepar vad andra har gjort miljontals gånger tidigare, och att man bara kan lära sig något nytt om man prövar att göra på ett annat sätt. Sannolikt går det visserligen åt skogen, men då har man lärt sig det i alla fall. Någon gång kommer man upptäcka något helt nytt som funkar bra eller bättre och då kan man få Nobelpriset
  • Anonym (Anonym ts)

    Ja det är inte lätt det här. Vad gäller mamman så gör jag ingenting. Kan hon inte ringa mig och prata om detta, så tänker inte jag kontakta henne.

    Och dottern vet jag inte hur jag ska göra med fortfarande. Hon har tidigare sagt att hennes farmor och farfar brukar vara irriterade på henne när hon är där, så hon vill inte dit mer. Och då känner jag att om de är arga på henne, och klasskompisars föräldrar är arga på henne, då möter hon ju ilska överallt om jag också ska vara arg. Så jag tänker att jag får väl fortsätta prata med henne om empati och gå igenom hennes dag och försöka ge henne nya verktyg vid konflikter men samtidigt markera när något är fel. Eller?

  • Farfallos

    Tror inte att man behöver vara så himla pedagogisk, utan bara vara vuxen och ärlig. Att våga visa sina egna svagheter tror jag är viktigt, men det innebär naturligtvis inte att man ska visa att man är rädd för spindlar eller tandläkaren om man är det, för det är ju helt irrationellt och hjälper inte något barn för framtiden.

Svar på tråden När man har ett barn som jämt bråkar med kompisarna