• mankan

Hatar närhet

Jag undrar om någon känner igen sig.

Min son har aldrig gillat närhet. Inte ens som spädbarn. Han hade " kolik" och skrek som en dåre dom första 6 månaderna i livet, men man fick absolut inte bära honom. Det enda som fungerade var att ha honom i vaggan eller i vagnen och vagga som galningar. Försökte man ta upp honom så tryckte han sig bort från en och skrek ännu värre.

Jag har heller inte ammat, men jag undanber mig kommentarer från amningsmaffia.

Nu är han alltså två, och även om personlighetsdraget, att fortfarande skrika som en galning så fort något är " fel" fortfarande sitter i, så är han en otroligt härlig och smart unge. Men! Han vill fortfarande inte vara nära. När han är ledsen vill han inte bli tröstad. Vaknar han mitt i natten och är ledsen så vill han sova inne i våran säng, men om man klappar på honom så slår han bort våra händer.

Han sitter mycket sällan lutad mot min kropp när han sitter i knät, så när det väl händer är det sån upplevelse så man vågar inte röra en fena för man vill inte gå miste om tillfället att vara nära honom.

Kan det här vara tecken på någon sorts diagnos?det finns inga andra tecken på att något skulle vara annorlunda med honom. Han lär sig allt snabbt och han pratar väldigt bra.

Vore intressant att veta om någon upplever samma sak?

• Svar på tråden Hatar närhet
  • mankan

Ska tilläggas att han kan ligga och klappa på mitt ansikte på nätterna och mornarna. Det händer rätt ofta

• summa21

Vår son var rätt lik. Han har högfungerande autism. Därmed självklart inte sagt att er son behöver ha det. Men han har faktiskt börjat tycka om mer närhet och sitter nu ganska ofta i knät.

• mankan

Summa21

( nu vet jag inte hur man adresserar ett meddelande direkt till någon men hoppas du ser)

På vilket sätt är dom lika? Berätta gärna om din son.

• summa21
    mankan skrev 2015-11-13 13:24:41 följande:

Summa21

( nu vet jag inte hur man adresserar ett meddelande direkt till någon men hoppas du ser)

På vilket sätt är dom lika? Berätta gärna om din son.

Han ville redan som nyfödd inte ligga nära. I famnen gick det sen bara om vi bar honom utåt. När han blev lite större tyckte han om att pilla i våra hår och vara hos oss men aldrig gosa eller kramas. Nu kan han göra det mer. MEN detta var ju inte det som visade att han har autism.
Svar på tråden Hatar närhet