• Lillagris

Orolig/ångerst

Är nu äntligen gravid med första barnet efter 6års försökande.

Jag vet att hormoner kan ställa till det i kroppen men jag har sen en dag tillbaka börjat må riktigt dåligt psykiskt.
    Har en klump i magen och är inte glad alls, snarare tvärt om olycklig och rädd.
    Fick näst intill en panikattack innan av bara tanken på att jag ska få barn.

Och nu ångerst. VILL JA VERKLIGEN DET HÄR?
    klart jag vill har ju gott igenom ett helvete med utredning och missfall men nu börjar jag känna mig såhär

Vad är det för fel?
    Är detta vanlig

• Svar på tråden Orolig/ångerst
  • Lössi

Jag tror att eftersom ni försökt så länge och nu är du äntligen gravid så blir din oro så stor och du är förmodligen rädd att det inte skall gå hela vägen. Du börjar tänka på hur det kommer bli i framtiden etc, att få barnen det bästa jag varit med om och du/ni kommer inte ångra er. Jag vet hur jobbigt det kan vara och nu har du extra mycket hormoner i kroppen. Det du känner just nu kan vara hormonspöken bara det kommer bli bra! ??

• Cyanea

Det kan absolut vara normalt. För mig tog det "bara" tre år att bli gravid, och gång efter annan får jag nästan panikångest. Går in i v. 30 imorgon, så vi har börjat förbereda så smått (väldigt, väldigt lite för att vara ärlig...), och varje gång jag fixat något till Henne har jag gråtit hysteriskt efteråt. Så fort jag berättat för någon att vi väntar barn får jag också panikreaktioner (har fortfarande inte informerat fler än de jag träffar, så många vänner är ovetandes). Tack och lov får jag nu hjälp av psykologen hos MVC för oron. 

Sen är det många som mår riktigt dåligt av hormonerna. Personligen mår jag bra av dem, så jag kan tyvärr inte dela med mig av egen erfarenhet, men så kan det ju vara i ditt fall. Depp av hormoner plus en enorm oro från resan du behövt göra är nog ingen bra kombination. 

Hör av dig till MVC snarast möjligt och be om att få hjälp. Det finns massor med hjälp att få, och jag tycker verkligen att du ska ta den. Du ska inte behöva må så här. Det är inget "fel" på dig alls, det är helt ok att känna som du gör. Jag är övertygad om att det är det här du vill, det är bara hjärnspöken som håller på. 

Stor kram, hoppas det löser sig. 

• Trallallaa

Några veckor efter plusset hade jag en vecka ungefär när jag fick ångest, men det gick över sen. Så det måste inte bli långvarigt. Tror att det är ganska vanligt att känna så lite i början.

• Seemlan

Sådär kände jag också, då i vecka 10, vilket tydligen är ganska vanligt runt den veckan.. Nu i efterhand inser jag att jag t.o.m tänkte tanken "abort" under den veckan pga alla rädslor och oro. Efter någon vecka gick det över och lyckan kom tillbaka. Så slappna av och låt kroppen/hormonerna/hjärnan få leka sitt egna liv nu när du är gravid.

Allt kommer gå hur bra som helst!

Svar på tråden Orolig/ångerst