• Grusibrallan2

Månadspeng nioåring

Vår nioåring går i trean och har slutat fritids. Hon städar sitt eget rum samt att hon går ut med hunden varje dag efter att hon kommer hem från skolan. Vi anser att alla självklart ska hjälpas åt i familjen men eftersom hon är så duktig med hunden så vill vi gärna ge henne lite uppskattning. Vi vill även att hon ska lära sig hantera pengar. Vad anser ni är en rimlig summa för en nioåring som gör oavstående saker?

• Svar på tråden Månadspeng nioåring
  • gahadas

Ger även en liten tanke från min egen barndom:

När jag var 12-13 fick jag välja mellan
    1. få halva barnbidraget. Föräldrar betalar kläder medan jag betalar i stort sett allt annat som godis, skivor, tidningar mm
    2. få hela barnbidraget och jag betalar även kläder själv

Nåt liknande kanske skulle passa er också

• Grusibrallan1

Tack. Jag tycker att barnbidraget är lite mycket. Plus att jag gärna ordnar kläder och liknade så att det passar årstid, men att hon får vara med och välja.

gahadas skrev 2015-11-13 20:54:15 följande:

Ger även en liten tanke från min egen barndom:

När jag var 12-13 fick jag välja mellan

1. få halva barnbidraget. Föräldrar betalar kläder medan jag betalar i stort sett allt annat som godis, skivor, tidningar mm

2. få hela barnbidraget och jag betalar även kläder själv

Nåt liknande kanske skulle passa er också

• Gladskit

Jag hade nog också gett ungefär 200kr till min nioåring under de förutsättningarna. Nu har han veckopeng på 20kr fortfarande och det räcker bra, för han har även fått sin farmor att lägga 20kr i veckan i en portmonnä så han får pengar där också

• Velmaja

Min snart 9-åring får 100 kronor. Jag köper lördagsgodiset åt honom.

• Grusibrallan1

Tack! Vi har med haft 20 kr i veckopeng innan, men vill höja upp det nu IOM sysslorna. Har bestämt att det får bli 200 kronor. Vill tillägga stt hon gillar att gå ut med hunden så det är inget vi tvingar henne till. Bara så att folk inte får för sig nåt.

Gladskit skrev 2015-11-16 10:47:52 följande:

Jag hade nog också gett ungefär 200kr till min nioåring under de förutsättningarna. Nu har han veckopeng på 20kr fortfarande och det räcker bra, för han har även fått sin farmor att lägga 20kr i veckan i en portmonnä så han får pengar där också

• Grusibrallan1

Tack!

Velmaja skrev 2015-11-16 11:03:28 följande:

Min snart 9-åring får 100 kronor. Jag köper lördagsgodiset åt honom.

Svar på tråden Månadspeng nioåring