• Zirap

Privat utförd sterilisering?

Jag står i operationenskö för kvinnlig sterilisering. Tyvärr har kön stått stilla i minst 1,5 år i mitt landsting (Västerbotten) och det ser mörkt ut att få en operation närmsta åren. Kvinnlig sterilisering är bortprioriterat då det inte räknas som sjukvård och de tar dessutom ut en avgift på 7.000 sek. De sponsrar heller inte om man lyckas få operationen i annat landsting.

(Andra preventivmedel är tyvärr inte längre aktuella och jag vill inte övertala min man till att sterilisera sig i stället hur smidigt den än vore.)

Nu undrar jag om det finns någon som vet vad det kostar att få ingreppet utfört privat? Är mest intresserad av kirurgiskt ingrepp.Tipsa gärna om platser som utför operationen!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Privat utförd sterilisering?
  • Frontline

Varför vill du inte prata med din man om att sterilisera sig för?
    Jag gjorde det tidigare i år då det vart endast sjukvårdsavgift i vårat landsting och jag ångrar inte en sekund det.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Zirap

Jag har självklart pratat om det med honom. Kanske formulerade mig konstigt. Han vill inte sterilisera SIG genom operativt ingrepp, men är med på att jag vill sterilisera MIG. I vårt landsting är det däremot inga problem att få honom steriliserad. Jag vill däremot inte övertala honom till det eftersom jag förstår varför han inte vill och respekterar det.

• Frontline

Ok
    Ja det är ju upp till han..

men jag ångrar inte en sekund av det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Katjah

Hej,

Jobbat inom gyn men i Göteborg.

Du har väl möjlighet att söka dig till andra landsting för att utföra den vården som ditt landsting inte kan utföra inom vårdgarantin på tre månader. Det kanske inte är så enkelt för dig då du bor där du bor men har du bara skrivit på rätt papper, så kan de väl vidareremittera dig och minns jag rätt krävs det "bara" ett besök över dagen då det utförs laparoskopiskt.

Det var inte riktigt svar på din fråga och du vet kanske detta redan men hoppas det löser sig.

• Zirap

Vårdpersonalen sa att de inte tillämpar vårdgarantin då det inte räknas som sjukvård. De kommer alltså inte tillåta att jag gör det någon annan stans på Västerbottens läns landstings bekostnad. Menar du att det kan vara fel? Själv känner jag att jag sitter i en rävsax. 7000 kr är dyrt men ändå garanterat billigare än att göra det privat. Har du någon idé om hur man undersöker sin rätt att ev kunna tillämpa vårdgarantin?

• Zirap

Jag har endast skrivit på papperet gällande godkännande till socialstyrelsen. Sedan har jag en muntlig bekräftelse att jag verkligen finns med i operationskön. Finns det något annat papper som bör vara ifyllt?

• HannaS86

Jag kommer att sterilisera mig i Göteborg den 25 november. Jag kan verkligen rekommendera Capio Lundby sjukhus som jag kommer sterilisera mig på. Jag ringde dit och bokade en tid och fick träffa en superbra läkare som "godkände" mig. Sen kom min kallelse ca 3 månader efter det och nu är det snart dags. I västra götaland är det billigt att sterilisera sig, tror att jag betalade 200 eller nåt för mötet med läkaren och sen är själva operationen vanlig patientavgift tror jag. Jag antar att det borde vara samma för dig även om du inte bor i västra götaland? Så som sagt, superbra läkare, kort/normal väntetid och låg kostnad för ingreppet :)

• HannaS86

Kan tillägga att jag bor i Västra Götaland men inte i Göteborg men min adress/var jag bor kom inte upp som ett samtalsämne öht.

• Zirap

Då tillhör du det landstinget och det är det som är avgörande tyvärr. För mig skulle det kosta 7000 kr att göra det där om mitt landsting godkände det, men det gör dom inte ???? Det är därför jag undrar om privata alternativ tyvärr.

Svar på tråden Privat utförd sterilisering?