5:2-diet
Jag har några funderingar om 5:2-dieten och hur jag skall lägga upp min kost.
Jag har snart nått min målvikt med hjälp av 5:2-dieten. Jag har hittills gått ner 30 kg och har ett kg kvar. Anledningen till att jag valde just 5:2 var för att det kändes som himla jobbigt att gå hungrig och ha självdisciplin varje dag och mycket lättare att bara ha det två dagar i veckan och kunna äta lite mer normalt resterande fem dagar.
Nu vet jag dock inte hur jag ska fortsätta när jag nått min målvikt. Jag har blivit van att äta ungefär 2000 kalorier om dagen under mina 5-dagar. Då lägger jag upp det ungefär såhär:
Frukost: 400 kcal
Mellanmål: 100 kcal
Lunch: 600 kcal
Mellanmål: 200 kcal
Middag: 700 kcal
För att i fortsättningen stå kvar på samma vikt måste jag antingen äta 2000 kalorier 7 dagar i veckan (vilket inte lämnar något utrymme alls för godis och kakor - något jag ändå vill kunna unna mig en gång i veckan i framtiden) eller fortsätta med 5:2-dieten för alltid (då måste jag dock öka mitt kaloriintag något under 5-dagarna för att inte fortsätta gå ner ännu några kilon, jag vill nämligen inte bli så smal).
Är det rimligt att tro att man kan leva på 5:2-dieten resten av sitt liv? Är det hållbart, menar jag? Jag vet inte så mycket om de generella hälsoeffekterna. Såklart finns det ju de som hävdar att det är världens mest hälsosamma grej att fasta regelbundet men är inte det mest pseudovetenskap? Jag tycker att samma människor som förespråkar fasta brukar vara de som också tror på saker som att man detoxar kroppen när man fastar och liknande. Alltså sådant som inte är sant.
Jag undrar därför om det finns någon här som förstår vad jag menar när jag pratar om pseudovetenskap, och som vet mer om 5:2 än vad jag gör. Är det skadligt för hälsan under det långa loppet att fasta två dagar i veckan?