• Anonym (mona)

5:2-diet

Jag har några funderingar om 5:2-dieten och hur jag skall lägga upp min kost.

Jag har snart nått min målvikt med hjälp av 5:2-dieten. Jag har hittills gått ner 30 kg och har ett kg kvar. Anledningen till att jag valde just 5:2 var för att det kändes som himla jobbigt att gå hungrig och ha självdisciplin varje dag och mycket lättare att bara ha det två dagar i veckan och kunna äta lite mer normalt resterande fem dagar.

Nu vet jag dock inte hur jag ska fortsätta när jag nått min målvikt. Jag har blivit van att äta ungefär 2000 kalorier om dagen under mina 5-dagar. Då lägger jag upp det ungefär såhär:

Frukost: 400 kcal
    Mellanmål: 100 kcal
    Lunch: 600 kcal
    Mellanmål: 200 kcal
    Middag: 700 kcal

För att i fortsättningen stå kvar på samma vikt måste jag antingen äta 2000 kalorier 7 dagar i veckan (vilket inte lämnar något utrymme alls för godis och kakor - något jag ändå vill kunna unna mig en gång i veckan i framtiden) eller fortsätta med 5:2-dieten för alltid (då måste jag dock öka mitt kaloriintag något under 5-dagarna för att inte fortsätta gå ner ännu några kilon, jag vill nämligen inte bli så smal). 

Är det rimligt att tro att man kan leva på 5:2-dieten resten av sitt liv? Är det hållbart, menar jag? Jag vet inte så mycket om de generella hälsoeffekterna. Såklart finns det ju de som hävdar att det är världens mest hälsosamma grej att fasta regelbundet men är inte det mest pseudovetenskap? Jag tycker att samma människor som förespråkar fasta brukar vara de som också tror på saker som att man detoxar kroppen när man fastar och liknande. Alltså sådant som inte är sant.

Jag undrar därför om det finns någon här som förstår vad jag menar när jag pratar om pseudovetenskap, och som vet mer om 5:2 än vad jag gör. Är det skadligt för hälsan under det långa loppet att fasta två dagar i veckan? 

• Svar på tråden 5:2-diet
  • Anonym (mona)
    Tjofaderittan hambo skrev 2015-11-14 13:46:43 följande:

Han som kom på skiten har ju gått ut offentligt och bett om ursäkt för sitt misstag. Varför då satsa på den?

Är det sant? Det visste jag inte. Vad har han bett om ursäkt för? 

Alltså, när 5:2 kom så hävdade ju folk att det fanns ett helt gäng hälsofördelar med periodisk fasta utöver det uppenbara (att man går ner i vikt - vilket man ju gör om man ligger på ett kaloriunderskott, något som är lättare för många att lyckas med om man lägger upp det som en periodisk fasta). Jag köpte aldrig riktigt hälsosnacket då. Men det jag undrar nu är ju om det är rent ohälsosamt eller om det s.a.s. är neutralt i fråga om hälsa?
  • Anonym (mona)
    Tjofaderittan hambo skrev 2015-11-14 13:46:43 följande:

Han som kom på skiten har ju gått ut offentligt och bett om ursäkt för sitt misstag. Varför då satsa på den?

Okej, det var ju bara en snabb googling bort att han bett om ursäkt specifikt för sitt råd om att hålla sig ifrån fett. Det har ju inget med periodisk fasta att göra...
  • Anonym (M)

Jag hade ätit mindre kalorier lunch/middag de dagarna jag ville unna mig någon kaka/godis. :) Jag tror det är lättare att hamna lite för högt än lågt, låt fastedagarna vara som de är. :)

• Aniiee

Rekommendationen är ju att bara fasta 1 dag när man nått sin målvikt. Och, ja,man kan leva så resten av sitt liv. Inga problem, tvärt om. Om du vill ha utrymme för godis och efterrätter så får du göra plats för det i din kcalbudget. 

Och du har helt rätt i att han som hårdlanserade detta (för han hittade definitivt inte på fasta....) har bett om ursäkt för att han också varit fettskrämd, inte för att 5:2 inte fungerar eller är fel på något sätt.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (mona)
    Aniiee skrev 2015-11-14 14:04:18 följande:

Rekommendationen är ju att bara fasta 1 dag när man nått sin målvikt. Och, ja,man kan leva så resten av sitt liv. Inga problem, tvärt om. Om du vill ha utrymme för godis och efterrätter så får du göra plats för det i din kcalbudget. 

Och du har helt rätt i att han som hårdlanserade detta (för han hittade definitivt inte på fasta....) har bett om ursäkt för att han också varit fettskrämd, inte för att 5:2 inte fungerar eller är fel på något sätt.

Jag hoppades att du skulle se mitt inlägg och svara. Har fått bilden av dig att du är lite av en skeptiker (eller har jag helt missförstått?) och jag litar mer på sådana. Så jag hoppades att du skulle kunna något om 5:2. 

Jag har aldrig stött på tipset om att bara fasta en dag i veckan när man nått sin målvikt. Det är däremot något jag har funderat på själv, då det skulle ge mig lite mer utrymme någon annan dag i veckan att unna mig något gott.

Så inga uppenbara faror med periodisk fasta, alltså? Jag läste något om att det kunde leda till en kronisk ökning i kortisolnivåerna i kroppen men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Har du hört något om det alls?
  • Aniiee
    Anonym (mona) skrev 2015-11-14 14:08:46 följande:
    Jag hoppades att du skulle se mitt inlägg och svara. Har fått bilden av dig att du är lite av en skeptiker (eller har jag helt missförstått?) och jag litar mer på sådana. Så jag hoppades att du skulle kunna något om 5:2. 

Jag har aldrig stött på tipset om att bara fasta en dag i veckan när man nått sin målvikt. Det är däremot något jag har funderat på själv, då det skulle ge mig lite mer utrymme någon annan dag i veckan att unna mig något gott.

Så inga uppenbara faror med periodisk fasta, alltså? Jag läste något om att det kunde leda till en kronisk ökning i kortisolnivåerna i kroppen men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Har du hört något om det alls?
    Jag är absolut skeptiker, även till 5:2.=P Jag har läst en hel del, både bra och dåligt, både från lekmän och från forskare. Kontentan verkar vara: Det funkar för många och utgör ingen större hälsorisk så länge man inte redan har problem med ätstörningar. 

Faktiskt så tror jag att jag läste jag det i originalboken eller kokboken. Eller så var det någon forskningsrapport på ämnet. Jag får leta fram källan sen, när jag hinner. Men det är en absolut "giltig" fundering från din sida. Du kan även googla lite på 5:2 switch to 6:1, så får du i alla fall lite tips och råd från andra som fastar.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (jemma)

Duktigt jobbat ts. Kört 5-2 sedan 1.8 i år, har väl bara gått ner ett kilo typ. Men på våren o sommaren -13 på fem månader. Hade tänkt få bort 3-4till då när jag började 1.8 men är lite besviken faktiskt. Ev kan det hända jag äter lite för mycket fem dagarna då, vet inte, o har inte räknat dom dagarna. Räknar bara 2 dagarna. Min fråga var närmast om du haft nåt spec du ätit 2 dagarna eller har det varierat? känns redan efter 3månader att det gnager på dehär samma...kvark me mysli +bärsoppa, gröt, banan, grönsakssoppa ungefär. Börjar smaka lite stelt,haha...Men visst GÅÅR det. Tänkte om du har nån hemlighet i ärmen dold? tack isf.

• Anonym (jemma)

Duktigt jobbat ts. Kört 5-2 sedan 1.8 i år, har väl bara gått ner ett kilo typ. Men på våren o sommaren -13 på fem månader. Hade tänkt få bort 3-4till då när jag började 1.8 men är lite besviken faktiskt. Ev kan det hända jag äter lite för mycket fem dagarna då, vet inte, o har inte räknat dom dagarna. Räknar bara 2 dagarna. Min fråga var närmast om du haft nåt spec du ätit 2 dagarna eller har det varierat? känns redan efter 3månader att det gnager på dehär samma...kvark me mysli +bärsoppa, gröt, banan, grönsakssoppa ungefär. Börjar smaka lite stelt,haha...Men visst GÅÅR det. Tänkte om du har nån hemlighet i ärmen dold? tack isf.

• Anonym (mona)
    Anonym (jemma) skrev 2015-11-14 14:43:04 följande:

Jag har druckit sådana pulvershakes och liknande som man annars använder om man går på VLCD eller LCD. Jag upplever att det är mycket enklare om jag inte måste tänka på vad jag ska äta under 2-dagarna, och när jag inte måste laga mat alls, gå till affären eller liknande. Det är klart att det är lite småtrist att dricka shakes också men de dagarna har jag istället så mycket tid över till annat så det är rätt skönt, faktiskt. Jag vet inte om jag alltid tänker göra så, dock, men det är det som har fungerat för mig hittills. Jag började också hela min viktnedgångsperiod med just VLCD i tre veckor, därför var det enkelt att fortsätta på den linjen under 2-dagarna när jag övergick till 5:2. 
Svar på tråden 5:2-diet