vuxen dotter till omöjlig mamma
Hej någon med råd, tips, välriktad kritik eller bara någon med liknande erfarenheter...
Jag har flera gånger bestämt mig för att inte älta. Inte skuldbelägga mig själv. Inte ta åt mig.
Men minsta lilla felsteg mamma gör så mår jag ändå dåligt över det. Fel stegen är oftast (inte alltid) av karaktären att hon visar någon sorts missnöje med mig. Hon är på det stora hela missnöjd med allt i livet och mitt förnuft säger att det INTE har med mig att göra. Men känslor bubblar alltid upp och jag faller tillbaka till att vara tonåringen som fick höra att det var pga mig hon fick smyga med spriten. Nu är jag närmre 40 (än 30) och borde väl ha fattat att jag inte är ansvarig för hennes välmående. Psykiska måendet, alkoholbruk, ekonomisk situation. Det jag också försöker få in i huvudet är att relationen (mor-dotter) inte är bara mitt ansvar. Jag kan inte på egen hand göra den bra men det GÖR SÅ ONT att hon inte försöker. Det gör ännu ondare när hon sågar mina försök att sträcka ut en hand.
Och jag är så långsint. Jag är innerst inne sur på saker som hänt och sagts år tillbaka. Och jag är så avundsjuk på att min mamma alltid väljer min syster framför mig. Jag kan med förnuftet förstå att det är ok. Hon trivs bättre i systers sällskap. Men det gör ont. Speciellt när också syster lägger skuld på mig för mammas och min skadade relation.
Ett förhållningssätt som funkat rätt så bra de senaste åren är att tänka på mamma som en lite knasig dam som inte menar något illa eftersom hennes elakhet beror på att hon själv mår dåligt. Med den inställningen har jag kunnat vara "god" och omtänksam utan att ge avkall på egna behov. Men jag blir ändå så ofantligt besviken när det inte blir bättre. Och det gör fortfarande ont.
HUR slutar jag älta?
Det är så synd om min man som får stå ut med mina monologer och malande analyser...
Också han mår ju dåligt av att se mig sänkt. Vi har varit tillsammans i 15 år och han sa helt uppriktigt häromdagen att det ALLTID blivit konflikt när vi träffar mamma. Så klarsynt är inte jag. Jag hoppas och hoppas och bygger upp förväntningar fastän jag inte vill. För det gör ONT!!!!
Tack du som orkade läsa. Tips, råd, tankar är guld värda <3