• Tjofaderittan hambo

Buda hur mycket mer för att slippa budgivning?

Hej

Vi har letat bostad 'for ever' känns det som och ger nu upp att hitta något att hyra. Vi köper istället tänkte vi.

Har hittat en bostad med utgångspris 795 000 kr men orkar inte med budgivningar. Vi vill veta genast om vi får det eller inte helt enkelt så vi tänkte lägga ett högre bud direkt. Vi har letat efter nyligen sålda bostäder i området för att få ett hum om vad de har gått för, men det verkar inte ha sålts något där på ett tag.

Om vi säger 1 miljon är det för lite? Ja, jag fattar ju att ni inte kan veta det haha, men jag tänkte mer om ni skulle bli förolämpade av det eller tycka att det var ett ok pris att lägga över? Vi har lånelöfte på 2,3 men så mycket går vi ju inte upp på en bostad med utgångspris på 795 000.

• Svar på tråden Buda hur mycket mer för att slippa budgivning?
  • Långbenopluto

Jag hade budgivit tills jag vann. Jag hade inte gett så högt bud om man kanske skulle komma undan med 900.000 kr till exempel.

• Tjofaderittan hambo
    Snövits skrev 2015-11-14 15:45:18 följande:

Jag hade budgivit tills jag vann. Jag hade inte gett så högt bud om man kanske skulle komma undan med 900.000 kr till exempel.

Menar du mellan oss och ägarna? För annars är det ju just en utdragen budgivning vi vill komma undan.
  • lollip0p

Vår lägenhet låg ute för 1,5 miljoner så vi ringde innan visningen, lade ett bud på 1,8 miljoner och vi fick den. :)

• Iowhannah

Har visningen varit så är nog budgivning ofrånkomligt. Det smartaste är dessutom att börja lägre än begärt pris. Och, som någon annan sa, lägg inte ett så högt bud, det kan vara så att ni kommer undan med lägre.

• tjockobbe
    Tjofaderittan hambo skrev 2015-11-14 15:40:43 följande:

Hej

Vi har letat bostad 'for ever' känns det som och ger nu upp att hitta något att hyra. Vi köper istället tänkte vi.

Har hittat en bostad med utgångspris 795 000 kr men orkar inte med budgivningar. Vi vill veta genast om vi får det eller inte helt enkelt så vi tänkte lägga ett högre bud direkt. Vi har letat efter nyligen sålda bostäder i området för att få ett hum om vad de har gått för, men det verkar inte ha sålts något där på ett tag.

Om vi säger 1 miljon är det för lite? Ja, jag fattar ju att ni inte kan veta det haha, men jag tänkte mer om ni skulle bli förolämpade av det eller tycka att det var ett ok pris att lägga över? Vi har lånelöfte på 2,3 men så mycket går vi ju inte upp på en bostad med utgångspris på 795 000.

Kontakta mäklaren och fråga om säljaren kan tänkas gå med på nåt pris för att sälja bostaden direkt utan budgivning. Mäklaren måste i alla fall fråga, sen är det upp till säljaren.
    Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Studentpappa
    lollip0p skrev 2015-11-14 15:53:20 följande:

Vår lägenhet låg ute för 1,5 miljoner så vi ringde innan visningen, lade ett bud på 1,8 miljoner och vi fick den. :)

Ett tidiotsäkert sätt att betala för mycket för en bostad.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Ananass

Vi har precis köpt ett hus på detta sättet, det låg ute för 595 000:-, innan visning lade vi 630 000:- och vi fick det och skrev papper samma dag. Vi frågade mäklaren och han sa att det var rimligt att lägga på ca 5% på priset.

• Tjofaderittan hambo
    Iowhannah skrev 2015-11-14 15:58:02 följande:

Har visningen varit så är nog budgivning ofrånkomligt. Det smartaste är dessutom att börja lägre än begärt pris. Och, som någon annan sa, lägg inte ett så högt bud, det kan vara så att ni kommer undan med lägre.

Nej visning har inte varit.
    tjockobbe skrev 2015-11-14 16:24:19 följande:
    Kontakta mäklaren och fråga om säljaren kan tänkas gå med på nåt pris för att sälja bostaden direkt utan budgivning. Mäklaren måste i alla fall fråga, sen är det upp till säljaren.
    Aha, visste inte att man kunde göra så, eller tänkte inte på det snarare Tack.
    Ananass skrev 2015-11-14 18:28:06 följande:

Vi har precis köpt ett hus på detta sättet, det låg ute för 595 000:-, innan visning lade vi 630 000:- och vi fick det och skrev papper samma dag. Vi frågade mäklaren och han sa att det var rimligt att lägga på ca 5% på priset.

Ok tack
    Då kanske vi ska säga 900 000 kr först då, men vi får se. Har kollat lite mer och liknande bostäder på samma ort har gått för omkring miljonen. De orenoverade för mindre så klart och denna är helrenoverad.
  • lollip0p
    Studentpappa skrev 2015-11-14 18:19:15 följande:
    Ett tidiotsäkert sätt att betala för mycket för en bostad.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Alla andra lägenheter i samma hus (radhuslägenhet) har sålts till högre pris så vi är nöjda. För oss spelade det heller ingen roll om vi så hade betalat några tusen extra, vi behövde någonstans att bo.
Svar på tråden Buda hur mycket mer för att slippa budgivning?