• Anonym (Gravid v 22)

Svamp i underlivet, Canesten kräm mot fotsvamp?

Jag märkte igår kväll att det började klia där nere så jag tror att jag har fått en svampinfektion. När jag frågade en som jobbar på Apoteket vad som är ok att använda när man är gravid så hämtade hon Canesten kräm 1% och sa att jag bara skulle använda den utanpå.

Nu har jag använt den en gång men det står att den är mot fotsvamp :/

Hon sa nånting om det på Apoteket också. Men det står inget alls om att den är mot svamp i underlivet.

Spelar det någon roll eller är det samma? Nån som vet?

Jag ska ändå undvika att använda nånting inne i slidan just nu eftersom jag har opererats (fått cerklage på livmodertappen) för en vecka sen. Och det känns som att det är mest utanför o runt öppningen som det kliar :/

• Svar på tråden Svamp i underlivet, Canesten kräm mot fotsvamp?
  • Anonym (Wildrat)

Det är samma svamp på fötterna som i underlivet så det går att använda samma kräm. Bästa krämen mot svamp i underlivet tycker jag är fotsvampsalvan Cortimyk, tror dock inte den rekommenderas vid graviditet.

• Anonym (Wildrat)
    Tissetass skrev 2015-11-14 18:09:10 följande:

När jag söker på Fass så får jag upp en Canasten för fotsvamp och en vaginalkräm. Kan hon ha råkat ge dig fel version?

www.fass.se/LIF/result&userType=2

Det är samma kräm! Skillnaden är att krämen för underlivet säljs tillsammans med en vaginaltablett, aldrig ensam. Hon på Apoteket tyckte det räckte med krämen, alltså fick du fotsvampsalvan. Hon gjorde dig en tjänst alltså så du slapp betala för en tablett du inte skulle använda.
  • Anonym (Gravid v 22)

Tack för svaren :) Ringde till förlossningen och frågade för säkerhets skull och hon som jag pratade med sa också att det är samma kräm. Så då är det nog som du säger Wildrat.

Ska ju ändå inte använda vagiorier nu pga cerklaget men om det inte blir bättre med bara krämen så ska jag ringa BM på måndag.

Svar på tråden Svamp i underlivet, Canesten kräm mot fotsvamp?