• Mamacitaa

Cellförändringar grad 3

Fick veta i veckan att jag har cellförändringar svår grad 3 som behöver vidare undersökning för att se hur mkt det är och vad som ska göras.

Nu är jag ju så klart orolig om vad det kan vara och va läkarna ska göra för behandling.

Enligt bm som jag pratade med sa läkarna på KS Solna att operation kan vänta till efter graviditeten men att jag får en remiss i vecka 30 då jag ska dit och ta ett vanligt cellprov.

Påverkar dessa cellförändringar graviditeten på något sätt ? Nån här som varit i samma sits ?

7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
  • Svar på tråden Cellförändringar grad 3
  • KrabbanKrabat

Hej

Vilken vecka är du i?

Jag är gravid i vecka 26+3 & i samband med mitt första barnmorskebesök togs ett cellprov. Har aldrig haft cellförändringar innan så var inget orolig för det tills jag fick svaren, som visade på 2:a graden cellförändring. Jag blev såklart jätteorolig men fick lugnande besked att man inte gör något som man absolut inte måste & man gör inget som kan skada barnet. Det ska mycket till för att man gör så stora ingrepp som på något sätt kan skada barnet. I mitt fall fick jag göra ett nytt cellprov ett par månader senare för att se att det inte blivit värre eller om man eventuellt behövde göra något ingrepp. De ingrepp de då pratade om skulle vara helt ofarliga. Jag hade tur för de nya proverna visade 1:a gradens cellförändring & nu kommer jag bara få gå på regelbundna cellprovstagningar fram till förlossningen för att se så det inte blir värre. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att en graviditet kan ge cellförändringar & dessa sedan försvinner av sig själv efter förlossningen. Eventuell cancer tar många många år utvecklas & långt ifrån alla cellförändringar är cancer så ytterligare prover på dig kommer säkert att göras för att ge rätt behandling eller kanske tom inte behöva göras något år. Jag vet att man blir jätteorolig, det var jag med, men de kan sin sak & prata med dem om din oro så de kan lugna dig, för i de flesta fall är det onödig oro.

Lycka till!

• Mamacitaa

Tack för ditt svar!

Jag är gravid i vecka 12. När jag tog cellprovet var jag inte gravid och även då biopsi togs när jag fick resultatet från biopsin hade jag några dagar innan precis fått reda på graviditeten.

Ja jag känner att jag måste prata med läkarna på KS så jag kan känna lugn och njuta av min sista graviditet. Och tack igen för ditt svar.,känner mig genast lite lugnare :)

• KrabbanKrabat

Ja, prata med dem & ställ alla frågor du har. Det finns inga dumma frågor. Jag gjorde samma sak när jag fick mitt besked. Ska göra en ny provtagning om några veckor & är inte alla lika orolig den här gången eftersom jag verkligen kände att de kunde sin sak. Är mer orolig gör att det ska höra lila ont som sist, det var hemskt... Men det är väl lika bra att vänja sig inför förlossningen

Varmt lycka till och styrkekram till dig <3

• Mamma till två gullegrisar

Jag gjorde mitt första cellprov samma vecka jag blev gravid och det visade på måttliga förändringar d vs 2:a gradens.. blev jättenervös och fick hem kallelse till kolposkopi. .

Väl där så tittade han med lampa och kollade ordentligt. Gjorde nytt cellprov också och det visade fortfarande på måttliga så det är iallafall samma. Två månader efter förlossningen så ska jag göra nytt och utefter vd det visar så tar dom hand om det då.. litar på dom :) det måste man.. var så rädd att det kunde skada bebisen men det försäkrade dom mig om att det inte gjorde. Är nu i v 26.

• Mamacitaa
    KrabbanKrabat skrev 2015-11-15 19:23:55 följande:

Ja, prata med dem & ställ alla frågor du har. Det finns inga dumma frågor. Jag gjorde samma sak när jag fick mitt besked. Ska göra en ny provtagning om några veckor & är inte alla lika orolig den här gången eftersom jag verkligen kände att de kunde sin sak. Är mer orolig gör att det ska höra lila ont som sist, det var hemskt... Men det är väl lika bra att vänja sig inför förlossningen

Varmt lycka till och styrkekram till dig <3

Gjorde de så ont ? Men bara topsen som de tar cellerna ifrån ? :/ biopsin tycker jag gjorde jäkligt ont.
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-11-15 19:52:18 följande:

Jag gjorde mitt första cellprov samma vecka jag blev gravid och det visade på måttliga förändringar d vs 2:a gradens.. blev jättenervös och fick hem kallelse till kolposkopi. .

Väl där så tittade han med lampa och kollade ordentligt. Gjorde nytt cellprov också och det visade fortfarande på måttliga så det är iallafall samma. Två månader efter förlossningen så ska jag göra nytt och utefter vd det visar så tar dom hand om det då.. litar på dom :) det måste man.. var så rädd att det kunde skada bebisen men det försäkrade dom mig om att det inte gjorde. Är nu i v 26.

Håller tummarna att dom försvunnit eller att dom åtgärdar det snabbt för dig :) skönt att de kan sin sak de gör ju att man inte är lika orolig. Men bm jag pratade med sa att dom kan sin grej men om nu inte denna graviditet går vägen så skulle jag ringa direkt så operationen blir gjord på en gång. Så känns som dubbla budskap att dom säger vi kan vänta men inte hon :/
  • KrabbanKrabat
    Mamacitaa skrev 2015-11-15 20:36:18 följande:

Gjorde de så ont ? Men bara topsen som de tar cellerna ifrån ? :/ biopsin tycker jag gjorde jäkligt ont.Håller tummarna att dom försvunnit eller att dom åtgärdar det snabbt för dig :) skönt att de kan sin sak de gör ju att man inte är lika orolig. Men bm jag pratade med sa att dom kan sin grej men om nu inte denna graviditet går vägen så skulle jag ringa direkt så operationen blir gjord på en gång. Så känns som dubbla budskap att dom säger vi kan vänta men inte hon :/

Ja, jag tyckte det gjorde jätteont. De tog lite mer än ett vanligt cellprov. Efteråt gjorde det inte ont men jag fick en blödning så de stoppade upp nåt som skulle stoppa blödningen. Den kom ut dan efter & det var lite obehagligt, såg typ ut som en megastor slemklump.
  • Mamacitaa
    KrabbanKrabat skrev 2015-11-16 17:51:15 följande:

Ja, jag tyckte det gjorde jätteont. De tog lite mer än ett vanligt cellprov. Efteråt gjorde det inte ont men jag fick en blödning så de stoppade upp nåt som skulle stoppa blödningen. Den kom ut dan efter & det var lite obehagligt, såg typ ut som en megastor slemklump.

Hua de låter ju inte skönt alls.. den undersökningen slipper jag gärna.

Verkar inte som jag ska dit i vecka 30 och ta ett cellprov för på brevet jag fick stod det i juli,en månad efter bebis kommit.

Jag försökte ringa kliniken men inget svar..så ska försöka ringa imon igen
  • KrabbanKrabat
    Mamacitaa skrev 2015-11-16 20:49:19 följande:

Hua de låter ju inte skönt alls.. den undersökningen slipper jag gärna.

Verkar inte som jag ska dit i vecka 30 och ta ett cellprov för på brevet jag fick stod det i juli,en månad efter bebis kommit.

Jag försökte ringa kliniken men inget svar..så ska försöka ringa imon igen

Jag tror att det är väldigt olika hur ont man tycker det gör. Min svägerska som har gjort det flera gånger tyckte inte det var värre en det vanliga cellprovet man tar.

Ja ring & prata med dem & ställ alla frågor du har. Oftast blir man ju så mycket lugnare om man bara får svar på sin oro.

Håller tummarna att allt går bra... Ta hand im dig & skriv gärna sedan hur det gått!
  • Mamacitaa

Absolut det ska jag göra.

Ringde hela förra veckan meningen svar. Så får väl ringa växeln där så de ber läkaren som har mitt fall att ringa upp mig. Men är skönt de väntar till efter graviditeten med en massa prover o dylikt :)

Svar på tråden Cellförändringar grad 3