• sairda

Det här med kläder och längd

Hej, jag är just nu snart halvvägs gravid och börjar fundera lite på att köpa kläder till bebisen. har velat fram och tillbaka om det löns att köpa srl 50 alls? vissa bebisar drunknar ju i den men många jag läst om har bara köpt 56 och struntat i att det är lite stort, såklart om det är löjligt stort är det ju inte bekvämt för bebisen men om det bara löst,  jag undra om någon vet hur mycket föräldrarnas längd påverkar bebisens längd när den föds?

jag är 182-183 cm lång och pappan är ca 186 cm lång, kommer då vår bebis tro att va en lång en när h*n föds? skulle inte va så kul att köpa kläder man inte får använda när det ska handlas såå mycket annat också. såklart kan man köpa några plagg och sen skicka någon att köpa flera om det visar sig att babyn är liten men ja.. det här med längden? har ni som e väldigt långa fått en lång bebis och är det vanligare än att man får en liten? eller är det ingen skillnad vad föräldrarnas längd är när det gäller födelselängden 

• Svar på tråden Det här med kläder och längd
  • amalie79

Vi har köpt det mesta i stl 56 har jag insett. Ingenting större för tänker som så att det får man mycket av och dessutom vet man ju lite mer vem bebis är då och roligare shoppa då!

Stl 50 har vi några plagg och skulle det behövas fler så fixar sambon det innan han hämtar hem oss eller så, vi bor nära allt

• Lillytroll

Det är svårt innan att veta hur stora eller små barn man ska få. Vi köpte bara storlek 56, vilket var tur. Det kom ut en tjej på 53 cm! Då är jag 160 och pappa straxt över 180. Jag har haft ett sf-mått som legat precis på eller straxt under normalkurvan. Jag resonerade som så att man snabbt kan köpa några plagg i strlk 50 om det behövs sen, då det för många blir oanvänt eller använt väldigt kort stund. Nu lär ju vi få ta en shoppingrunda på nästa storlek, med denna stora sessan dock! :-P

• annasv1980

Fick en son på 48 cm och jag använde aldrig 50 till honom. 56 satt lite löst men jag tror det är bekvämare för bebisen och när man är ovan är det lättare att klä på något som är lite för stort. Man är ganska valhänt i början och uppfattar bebisen som väldigt skör första tiden. Jag visste att jag skulle få en son och hade laddat med kläder för drygt första halvåret. Köpt mycket begagnat eftersom de växer ur kläderna på någon månad. Stl 62 har så här i efterhand i stort sett varit ett onödigt köp då han lika gärna nästan hade kunnat gå direkt över till 68.

• mammalovis

Det svåra med kläder är ju också att två plagg i olika storlekar kan vara lika långa. En lång 50 kan vara lika lång som en kort i 56 beroende av vilket märke det är. Jag upplever bodies från Lindex som kortare än H&M och KappAhl. Ica Maxis kläder känns bredare. Så jämför kläder på längden och i synnerhet om de är begagnade.

Jag kollade er längd i bvc-boken och där beräknar man att er bebis kan ligga ca 1,5 kurva över, d v s 54-55 cm vid fullgången graviditet, men det är ju som sagt en normalfördelningskurva vad gäller längden för bebisen. Sedan vet man ju inte om längden är jämnt fördelad på ben och överkropp.

Vår kille ansågs vara 52 cm vid födseln och han hade drunknat i större kläder, storlek 50 var stort. Problemet med för stora pyjamasar är ju att de trasslar in benen ovanför grenen. Byxor och bodies är väl lättare om man vill vika upp dem några varv, jag tycker det kan vara knepigt nog ändå att få ut händerna och då är det ändå tredje barnet på 5 år. Vid en månad var har knappt 56 cm och har 50 fortfarande, men vi har tvättat upp 56 nu. Då det väl är sista barnet är det extra sorgligt att skiljas från kläderna.

Ska ni satsa på smidiga kläder, så undvik allt som ska träs över huvudet de första 1-2 månaderna, omlottbodies och pyjamas med helsidesknäppning är att föredra i början. Byxor med uppvikt mudd täcker ofta två storlekar. Om man får en bebis med stora fötter är risken stor att man få klippa av byxor med fot, annars är de praktiska för att slippa strumpor som sparkas av. 

Mina tjejer har följt medelkurvan eller legat strax under, så de har haft kläderna längre än vad som anges, hur det blir med lillebror återstår att se.

• Velmaja

Jag köpte lite i varje storlek. Tyckte sonen drog iväg fort. Det var inte länge han kunde ha 50, 56 eller 62 osv. ;) Eller egentligen första året gick fort och man fick byta storlek hela tiden. Efter han fyllde ett har han bytt storlek typ en gång om året men innan det sa det poff!

• mammalovis
    Velmaja skrev 2015-11-15 10:00:45 följande:
    Jag köpte lite i varje storlek. Tyckte sonen drog iväg fort. Det var inte länge han kunde ha 50, 56 eller 62 osv. ;) Eller egentligen första året gick fort och man fick byta storlek hela tiden. Efter han fyllde ett har han bytt storlek typ en gång om året men innan det sa det poff!
    Under första året passerar de ju igenom 50, 56, 62, 68, 74 och landar i 80 om de inte är små till växten, en del drar ju iväg till 86 med. Det är väl först från 92 som vi kör byte av storlek runt höst/sommar.
  • Annelie 76

Jag har två barn som var 51 cm långa när de föddes. Precis i början satt små stl 50 bäst men inte så länge (kläder från när jag var liten). Tog nån eller några veckor innan de var uppe på 56.

• Melinoe

De flesta kläder jag har köpt är i storlek 56 - 62 eller 0 - 3 månader. Har fått några mindre men även rådet att storlek 50 växer de ur på någon vecka. Även köpt några i större storlek mest för de har varit fina till bra pris men man vet ju aldrig kan vara en monster stor bebis som kommer ut

• Velmaja
    mammalovis skrev 2015-11-15 14:53:06 följande:
    Under första året passerar de ju igenom 50, 56, 62, 68, 74 och landar i 80 om de inte är små till växten, en del drar ju iväg till 86 med. Det är väl först från 92 som vi kör byte av storlek runt höst/sommar.
    Ja precis det jag skrev? Min son hade 92 när han var ett år och det var då som han började byta storlek en gång om året istället :)
  • sairda

Okej tack för alla bra svar :) ska se lite hur jag gör med kläderna, tror jag börjar handla 56 och uppåt nu sen i slutet då några plagg i 50 om något tyder på en liten bebis, fast sånt stämmer ju inte alltid men ja, får se nu senare :) ska bli kul att börja handla, blir rul om 2 veckor och hoppas få veta könet  Hjärta 

• mammalovis
    sairda skrev 2015-11-15 17:07:10 följande:
    Okej tack för alla bra svar :) ska se lite hur jag gör med kläderna, tror jag börjar handla 56 och uppåt nu sen i slutet då några plagg i 50 om något tyder på en liten bebis, fast sånt stämmer ju inte alltid men ja, får se nu senare :) ska bli kul att börja handla, blir rul om 2 veckor och hoppas få veta könet  Hjärta 
    Det är endast om du har diabetes eller avvikande magmått, sk sf-mått som du får göra ett tillväxtultraljud tul och kan veta något om bebisens storlek. Man kan ju satsa på en pyjamas och en body och byxa i storlek 50. Viss indikation kan ni nog få om ni vet hur stora ni själva var som nyfödda. 
  • SMA87

Det är som de flesta säger ganska svårt med kläder. Vi hade med ett set med 50 och 56 till BB och en pyjamas i vadera storlek. Vi fick en tjej på precis 3 kg och 50 cm lång. Hon drunknade i storlek 50. Pappan åkte iväg och köpte ett set i 44 som vi hade när vi åkte hem. Vi hade inte köpt något nästan i 50 så jag köpte lite efter hand. Nu hade hon stl 50 i över 2 månader och 56 tills 5 månader. Hon är nu snart 8 och det som passar bäst är stl 62. Den pyjamasen i stl 56 som jag hade med till BB använde vi tills hon var 7 månader, med uppvikta ärmar och ben i början då.

Sedan är det så att olika märken är olika stora. Jag upplever hm som små och Lindex & POP som stora och Kappahl någonstans därimellan. Sedan är vissa korta, andra smala osv...

• sairda

Det ser ut som att vi kommer få en lång bebis sa bm, sf måttet i vecka 22 ( 21+1 ) stämde överens med v 23+1 ungefär sa hon, men hon sa att alla växer i egen takt och det är bara om sf måttet är mycket litet man ska oroa sig, så han tar nog bara efter mig och sin pappa med långa ben. haha. Hon sa också att hon nog tror 56 blir startstorleken för honom som det ser ut nu redan men det går ju att ha nån i 50. som jag tänkte från början också för man vet ju aldrig Tungan ute

Svar på tråden Det här med kläder och längd