• Anonym (meme)

ketogen kost - några frågor

Äter ketogen kost (typ lchf) sedan ett tag tillbaka av hälsoskäl. Aldrig mått så bra som nu och är pigg och kry som aldrig förr men har ändå några frågor.

Är det vanligt att tappa aptiten nästan helt med en ketogen kost? Och är det vanligt att man blir frusen av den?

• Svar på tråden ketogen kost - några frågor
  • Anonym (Lchf 7 år)
    Anonym (meme) skrev 2015-11-15 03:05:18 följande:

Äter ketogen kost (typ lchf) sedan ett tag tillbaka av hälsoskäl. Aldrig mått så bra som nu och är pigg och kry som aldrig förr men har ändå några frågor.

Är det vanligt att tappa aptiten nästan helt med en ketogen kost? Och är det vanligt att man blir frusen av den?

Man får minskad aptit då hungerkänslorna inte längre baseras på sjunkande blodsocker. Med ketogen kost så producerar kroppen blodsocker av fett. Denna lösning funkar lika bra på fett man äter eller fettsyror som frigörs då man behöver ta av depåerna.

Det är därför många lyckas gå ner på lchf som har misslyckats på annan diet.

Tillfälliga aptitdippar kan man få om man äter extremt lite kolhydrater och mycket fett en dag eller två. Om man då ökar på lite lite kolhydrater så infinner sig aptiten igen.

Om du behöver gå ner i vikt så kan du iofs ligga kvar på samma nivå men du måste se till att du får i dig protein och grönsaker nog. Annars får du vitamin- och mineralbrist på sikt.
  • Anonym (meme)

Tack för svar :)

Känner mig väldigt frusen. Kan det bero på min ketogena kost eller är det något annat som orsakar det månntro? Någon som har koll?

• Anonym (meme)

Till och från drygt ett år. I början slarvade jag en hel del men kör stenhårt sedan i höstas.

Har ofrivilligt gått ner för mycket i vikt och undrar om jag kan vara frusen på grund av viktminskningen/bristsjukdom (eller någon sjukdom) eller om det är kosten i sig som gör mig frusen?

• Inte jag
    Anonym (meme) skrev 2015-11-16 23:14:52 följande:

Till och från drygt ett år. I början slarvade jag en hel del men kör stenhårt sedan i höstas.

Har ofrivilligt gått ner för mycket i vikt och undrar om jag kan vara frusen på grund av viktminskningen/bristsjukdom (eller någon sjukdom) eller om det är kosten i sig som gör mig frusen?

Det kan ju vara så att du har förlorat så mycket fett som gör att du börjar frysa. Men kanske ska ta lite prover för att se om du har någon vitaminbrist eller liknande. Du känner inte av något annat som yrsel etc?
  • Anonym (meme)

Förutom att jag är frusen mår jag toppen. Är dock på gränsen till underviktig om det kan spela roll.

Men har noterat att min kroppstemperatur stiger och jag blir varm så fort jag fuskar och äter kolhydrater. Känner aldrig av någon värmade känsla när jag äter annat oavsett hur mycket jag äter. Kan det alltså vara kosten i sig som gör mig frusen?

• Anonym (B)
    Anonym (meme) skrev 2015-11-17 02:17:50 följande:

Förutom att jag är frusen mår jag toppen. Är dock på gränsen till underviktig om det kan spela roll.

Men har noterat att min kroppstemperatur stiger och jag blir varm så fort jag fuskar och äter kolhydrater. Känner aldrig av någon värmade känsla när jag äter annat oavsett hur mycket jag äter. Kan det alltså vara kosten i sig som gör mig frusen?

Har aldrig hört något liknande, är det verkligen lchf du äter?
  • Anonym (meme)
    Anonym (B) skrev 2015-11-17 02:42:57 följande:

Har aldrig hört något liknande, är det verkligen lchf du äter?

Ja. Äter mest fett, en mindre del protein och väldigt lite kolhydrater.
  • Anonym (tjipp)
    Anonym (meme) skrev 2015-11-16 23:06:09 följande:

Tack för svar :)

Känner mig väldigt frusen. Kan det bero på min ketogena kost eller är det något annat som orsakar det månntro? Någon som har koll?

Kan man inte känna sig frusen om man har lågt järnvärde? Jag har det och känner mig ofta frusen.
  • Nickolina
    Anonym (meme) skrev 2015-11-16 23:14:52 följande:

Du ska definitivt kolla sköldkörteln. Att den lägger av händer såväl på lchf och kaloribantning.

Om du gått ner för mycket så kan du ha kört för lågt kaloriinnehåll och lchf samtidigt. Då är det extra stor risk att sköldkörteln lägger av.
Svar på tråden ketogen kost - några frågor