• Anonym (Marmelada)

Ändrade gränser för abort till vecka 22?

Jag hörde på radio i veckan att det talas om ändringar i abortlagstiftningen, att gränsen som idag är fram till v. 22 (med tillstånd från socialstyrelsen) ska backas.

Det finns barn som överlevt i v.21, oftast i timmar eller dagar/veckor men det finns enstaka som klarat livshanken. Dock framgick det inte hur allvarliga men dessa barn fått.

Själv tycker jag att gränsen kan backas med en vecka, för allvarligt talat... hur många har inte märkt att de är gravida när mer än halva tiden passerat?

Jag är 100% för fri abort men att barn som kan ha en chans till överlevnad ska aborteras känns ganska nära känslan av att begå ett mord.
    Hur tycker du?

Reportaget finns här. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6299190
    Utöver detta finns det ett flertal artiklar att googla fram angående detta.

• Svar på tråden Ändrade gränser för abort till vecka 22?
  • Anonym (Marmelada)

Puffar upp, ingen som har en åsikt?

• Anonym (anonym)
    Anonym (Marmelada) skrev 2015-11-15 11:26:18 följande:
    Jag hörde på radio i veckan att det talas om ändringar i abortlagstiftningen, att gränsen som idag är fram till v. 22 (med tillstånd från socialstyrelsen) ska backas.

Det finns barn som överlevt i v.21, oftast i timmar eller dagar/veckor men det finns enstaka som klarat livshanken. Dock framgick det inte hur allvarliga men dessa barn fått.

Själv tycker jag att gränsen kan backas med en vecka, för allvarligt talat... hur många har inte märkt att de är gravida när mer än halva tiden passerat?

Jag är 100% för fri abort men att barn som kan ha en chans till överlevnad ska aborteras känns ganska nära känslan av att begå ett mord.
    Hur tycker du?

Reportaget finns här. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6299190
    Utöver detta finns det ett flertal artiklar att googla fram angående detta.
    Alla som beviljas abort efter vecka 18 har särskilda skäl kan vara på sin höjd några som inte ens upptäckt sin graviditet så sent och då beviljas bara abort om kvinnan inte upptäckt sin graviditet pga. psykisk ohälsa, gravt missbruk eller intellektuell funktionsnedsättning, i övrigt beviljas dessa sena aborter bara om det föreligger fosterskador,fysisk eller psykisk ohälsa eller svår social situation.
  • Anonym (Marmelada)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-15 15:26:45 följande:
    Alla som beviljas abort efter vecka 18 har särskilda skäl kan vara på sin höjd några som inte ens upptäckt sin graviditet så sent och då beviljas bara abort om kvinnan inte upptäckt sin graviditet pga. psykisk ohälsa, gravt missbruk eller intellektuell funktionsnedsättning, i övrigt beviljas dessa sena aborter bara om det föreligger fosterskador,fysisk eller psykisk ohälsa eller svår social situation.
    Ja så är det nog i de flesta fall. 
    Men tycker du att gränsen ska backas eller att det ska vara som det är nu?

Antalet sena aborter är inte speciellt stort, de flesta som ansöker beviljas.

"Antalet ansökningar till Rättsliga rådet om att få tillstånd till abort efter den 18:e graviditetsveckan (?18+0) har varierat mellan 350 och 500 under perioden 2006?2010 och 75 till 95 procent av ansökningarna har beviljats under samma period"

www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18330/2011-6-1.pdf
    Sidan 18.
  • Anonym (*)

Jag tycker inte att reglerna ska ändras.

Det finns inga studier på att dessa barn som har räddats i vecka 21 kommer att överleva, eller leva fullgoda liv.

I Sverige låter vi vetenskapen bestämma, inte politiker. Därför tror jag inte en ändring kommer att ske, eftersom forskning inte finns som stöder detta ännu.

• Anonym (Marmelada)
    Anonym (*) skrev 2015-11-15 15:41:43 följande:

Jag tycker inte att reglerna ska ändras.

Det finns inga studier på att dessa barn som har räddats i vecka 21 kommer att överleva, eller leva fullgoda liv.

I Sverige låter vi vetenskapen bestämma, inte politiker. Därför tror jag inte en ändring kommer att ske, eftersom forskning inte finns som stöder detta ännu.

Det finns barn som överlevt mer än en kort tid, vilka skador och vilken kvalité de har på sina liv vet jag dock inte.
    Det kommer säkert en dag då 21-veckorsfoster räddas mer frekvent och då är det absolut dags att ändra lagen.

Vet du om att det finns sjukhus som försöker rädda livet på aborterade som lever när de kommer ut?
    Att det ska injiceras koksalt i deras hjärtan som ofödda så de verkligen föds döda?
    Makabert anser jag.

www.varldenidag.se/nyhet/2015/11/13/Socialstyrelsen-Radda-inte-barn-som-lever-efter-sena-aborter/
  • Anonym (xx)

Min kompis gjorde en sen abort (med tillstånd såklart) när hon var 15-16. Hon fick det beviljat pga hennes låga ålder, inte pga några fosterskador. Det är visserligen 15 år sedan, så det var (är?) inte så att det enbart handlar om fosterskador, även om det verkar vara den officiella sanningen.

Håller med ts.

• Anonym (anonym)
    Anonym (xx) skrev 2015-11-15 15:46:34 följande:
    Min kompis gjorde en sen abort (med tillstånd såklart) när hon var 15-16. Hon fick det beviljat pga hennes låga ålder, inte pga några fosterskador. Det är visserligen 15 år sedan, så det var (är?) inte så att det enbart handlar om fosterskador, även om det verkar vara den officiella sanningen.

Håller med ts.
    Hälften av de sena aborterna beviljas av sociala skäl låg ålder räknas som ett socialt skäl om det inte finns ett mycket starkt nätverk som är beredd att helhjärtat ställa upp och ta en stor del av föräldraansvaret.
  • Anonym (Marmelada)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-15 15:50:32 följande:
    Hälften av de sena aborterna beviljas av sociala skäl låg ålder räknas som ett socialt skäl om det inte finns ett mycket starkt nätverk som är beredd att helhjärtat ställa upp och ta en stor del av föräldraansvaret.
    Enligt Socialstrelsen beviljades 79,9% av ansökningarna pga sociala problem.

Samma källa som förra, socialstyrelsen. Också sidan 18.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Marmelada) skrev 2015-11-15 15:56:27 följande:
    Enligt Socialstrelsen beviljades 79,9% av ansökningarna pga sociala problem.

Samma källa som förra, socialstyrelsen. Också sidan 18.
    Tidigare var det 50/50 så detta beror sannolikt på att fosterdiagnos.metoderna blivit allt bättre så att skador upptäcks mycket tidigare, sociala skäl är att kvinnan befinner sig i en mycket svår situation exempelvis gravt missbruk eller svår psykisk ohälsa och att graviditeten upptäcks sent mer eller mindre av en slump, eller att kvinnan hållits isolerad och misshandlad och inte haft möjlighet att kontakta omvärlden förrän graviditeten gått så långt.
  • Anonym (Marmelada)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-15 16:09:48 följande:
    Tidigare var det 50/50 så detta beror sannolikt på att fosterdiagnos.metoderna blivit allt bättre så att skador upptäcks mycket tidigare, sociala skäl är att kvinnan befinner sig i en mycket svår situation exempelvis gravt missbruk eller svår psykisk ohälsa och att graviditeten upptäcks sent mer eller mindre av en slump, eller att kvinnan hållits isolerad och misshandlad och inte haft möjlighet att kontakta omvärlden förrän graviditeten gått så långt.
    Det är en svår fråga.
    Att tvingas föda ett barn man inte vill ha måste vara en mardröm.
Svar på tråden Ändrade gränser för abort till vecka 22?