• Anonym (Äggstra)

Jag har fryst in ägg - fråga mig vad du vill...

Ja, jag har fryst in ägg. Fråga mig vad du vill på det ämnet. Inget trams i tråden, tack! 

• Svar på tråden Jag har fryst in ägg - fråga mig vad du vill...
  • Anonym (B)

Hur gammal var du när du frös in?

Vad tycker du är den högsta ålder som det är ok för dig att bli gravid?

• Anonym (Äggstra)
    Anonym (B) skrev 2015-11-15 21:14:50 följande:

Hur gammal var du när du frös in?

Vad tycker du är den högsta ålder som det är ok för dig att bli gravid?

35. 

Jag får sätta tillbaka äggen tills dagen innan jag fyllt 46, men just nu känner jag att min personliga gräns nog går vid ca 42 års ålder. Helst undviker jag att bli gravid efter 40, men man vet aldrig om jag ändrar mig senare. 
  • Anonym (Äggstra)
    Anonym (?) skrev 2015-11-15 21:14:56 följande:

Varför?

Jag hade precis inlett en ny relation när jag valde att frysa in äggen. Vi ville båda ha barn, men det var ännu inte aktuellt för oss och därför tog jag detta beslut. Ville inte stressa fram nåt sånt i en helt ny relation. 
  • Anonym (Dillkött)

Hur gick processen till? 
    Hur många ägg frös du in?

• Anonym (Äggstra)
    Anonym (Dillkött) skrev 2015-11-16 14:20:09 följande:

Hur gick processen till? 
    Hur många ägg frös du in?

Först träffade jag en läkare som berättade vad allting gick ut på etc. Tog även blodprover för att mäta AMH och diverse andra värden inkl kolla ev infektioner (klamydia, HIV, med mera). Fick sedan träffa en läkare som skrev ut hormoner till mig i sprutform. Dosen baserades på mina värden och ålder. Jag tog dessa sprutor i ungefär 10 dagar (minns ej helt) fr o m påbörjad menscykel. Sista dagen tog jag en ägglossnigsspruta och sedan var det dags för äggplock. Hade två UL inbokade under denna tid och proceduren var exakt som en kort stimulering inför IVF.

På äggplocksdagen var jag fastande och tog jag två alvedon på morgonen. Kom till kliniken och de gav mig ett morfinliknande medel intravenöst under ÄP. Fick ut 10 ägg första gången, varav alla klarade nedfrysningen.

Kunde åka hem ungefär 1-1,5 h efter ÄP. Var vilande/tog det lugnt resten av dagen. Hade lite ont, men inte så farligt. Svullnade upp något.

Gjorde sedan ytterligare en omgång, samma procedur. Fick denna gång ut 12 ägg, varav 11 klarade nedfrysningen.
  • Anonym (Undrar)

Hur mycket kostade det totalt per utplock?

• Anonym (?)

Om du vill bli gravid, hur tänker du angående att försöka naturligt, eller använda de frysta äggen? Kommer du ge det en viss tid av normalt sex, eller går ni direkt till frysen?

• Anonym (Äggstra)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-16 18:30:49 följande:

Hur mycket kostade det totalt per utplock?

Provtagning: 4000 kr
    Hormoner till första behandlingen: Ca 13 000 kr.
    Första ÄP: 30 000 kr
    Hormoner andra behandlingen: ca 13 000 kr
    Andra ÄP: 25 000 kr
    Har säkert glömt kostnaden för UL...

5000 kr/år i fryshyra.
  • Anonym (Äggstra)
    Anonym (?) skrev 2015-11-16 18:52:26 följande:

Om du vill bli gravid, hur tänker du angående att försöka naturligt, eller använda de frysta äggen? Kommer du ge det en viss tid av normalt sex, eller går ni direkt till frysen?

Ska försöka naturligt i första hand, detta är mer som en försäkring eftersom jag vet att jag hade AMH i underkant.
Svar på tråden Jag har fryst in ägg - fråga mig vad du vill...