• Anonym (Aloev)

Hur mycket kostar barnens kläder?

Hur mycket nya kläder behöver ni köpa till era barn per månad och vad kostar det? Hur gamla är barnen?

• Svar på tråden Hur mycket kostar barnens kläder?
  • elyse

När vinterskor, overall etc ska inhandlas blir det runt 2000. Annars kanske 500 per månad. Och jag ÄLSKAR att köpa kläder till mitt barn!

• Vestra

Dom första åren kostar ingenting i jämförelse med efter att dom börjat dagis. Blir bara dyrare o dyrare. Givetvis kan man väl försöka hålla nere kostnaderna, men när jag bedömmer skicket på mina barns kläder o skor efter 2-3 år jämfört med tidigare har jag svårt att se att man skulle kunna handla så mycket begagnat. 
    Lägger väl 10-15000 minst/år och barn. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Fjäril kär

Här köps det kläder efter behov. Så det kan bli kalsonger för 79 spänn en månad och vinterskor för 600 några månader senare. Fyndar mycket på tradera och nätshopping.

Det är bara 7-åringen som jag aktivt köper kläder till. Övriga barn köper sitt själv. De har egna pengar. Där kan det bli något presentkort på kläder till jul eller något plagg i present.

• Anonym (Olika)

Olika för olika åldrar. Bebiskläder (upp till storlek typ 86-92) kan man hitta massor i fint skick begagnat, men sen... Framförallt skor och ytterkläder drar iväg. De är ju ute flera timmar om dagen på förskolan så vattentäta funktionskläder, stövlar, höstskor, vinterskor, vinteroverall, fleece/ylleställ, fingervantar (i massor!), vintervantar, regnvantar, sockor, mössor i olika tjockhetsgrad, vårjacka, vindfleece, utrustning för utesovning i vagn osv. Det tar aldrig slut. Och gärna extra uppsättningar av vissa saker.

Jag gissar att vi lägger kanske 600-700 kr i månaden utslaget på hela året, per barn, men mer i omgångar. Och då köper jag mycket begagnade vardagskläder och mycket på rea.

• LaLola

Jag behöver inte köpa kläder varje månad.
    Så fort växer ingen av de.

15-åringen köper vad hon vill för barnbidraget och 6-åringen får när hon behöver (men inte varje månad alltså) och summan varierar då såklart.

• Rawls

Min son har väl i snitt haft tio tröjor, sju byxor, fem pyjamasar och en himla massa strumpor/kalsonger per storlek. Vi handlar mest på kappalh och liknande där kläderna kostar kanske 99-199 styck. Så säg 2500-3000 per storlek? Och typ en storlek per år från tvåårsåldern. Bebiskläder ärvde vi nästan allt, det är det ju inget slitage på. Nu går det hål i allt :) Sen kanske lika mycket pengnar till för ytterkläder, där behövs ju ett set per säsong.

• ninalinnea81

Dotter 4 år. Son 4 månader.

Ena månaden behöver tjejen några underkläder, nån tröja och ett par jeans och nästa månad ytterkläder.

Till vintern nu har hon fått overoll köpt på rea i januari 600 kr. Läderstövlar (3 året i rad, vi är så nöjda) 800 kr, fodrad jacka 500 kr. Mössor, vantar, tub 300 kr. Underställ ull 400kr

Fleeceset 2 st 400 kr.

Jösses va pengar när jag skriver ner det! 3000 spänn!!

På detta klänning till lillebrors dop. Strumpbyxor och finskor.

Pojken ärver det mesta än så länge. Denna månad har jag köpt finkläder till dopet (tradera 150 kr ca) och en begagnad fleeceoveroll för 40 kr och ett ullunderställ 300 kr. Å så några dreglisar för ca 100 kr.

Snart behöver tjejen ny baddräkt och jag har köpt pyjamasar hon ska få i julklapp. I övrigt hoppas jag att hon inte behöver något särskilt innan vintern är över.

När det pojken behöver jag inventera nästa storlek i förrådet. Nyss fyllda 4 mån har han samma storlek som syrran hade vid 6 mån och de byxorna främst är hårdare och inte så bebismjuka och sköna så det blir nog lite loppis/tradera för säg 300 kr.

• Fridiz86

Lägger runt 1000-1500kr i månaden på kläder till mina barn.
    Dom är i åldrarna 9,5 och 2 år..

Nu till jul och vinterkläder så är vi uppe i en summa på 2500kr.
    Dock så har jag inte behövt köpa till min stora tös detta året.

Plus att vinterskorna är inte inköpta ännu. och bara skor går på över 1000kr

• Anonym (Erm)
    ninalinnea81 skrev 2015-11-15 23:36:50 följande:

Dotter 4 år. Son 4 månader.

Ena månaden behöver tjejen några underkläder, nån tröja och ett par jeans och nästa månad ytterkläder.

Till vintern nu har hon fått overoll köpt på rea i januari 600 kr. Läderstövlar (3 året i rad, vi är så nöjda) 800 kr, fodrad jacka 500 kr. Mössor, vantar, tub 300 kr. Underställ ull 400kr

Fleeceset 2 st 400 kr.

Jösses va pengar när jag skriver ner det! 3000 spänn!!

På detta klänning till lillebrors dop. Strumpbyxor och finskor.

Pojken ärver det mesta än så länge. Denna månad har jag köpt finkläder till dopet (tradera 150 kr ca) och en begagnad fleeceoveroll för 40 kr och ett ullunderställ 300 kr. Å så några dreglisar för ca 100 kr.

Snart behöver tjejen ny baddräkt och jag har köpt pyjamasar hon ska få i julklapp. I övrigt hoppas jag att hon inte behöver något särskilt innan vintern är över.

När det pojken behöver jag inventera nästa storlek i förrådet. Nyss fyllda 4 mån har han samma storlek som syrran hade vid 6 mån och de byxorna främst är hårdare och inte så bebismjuka och sköna så det blir nog lite loppis/tradera för säg 300 kr.

Varför köper du så dyra kläder till en 4-åring? Det får du givetvis göra och det är inget fel med det, jag undrar bara.
  • Anonym (10)

Jag har en 10-åring och köper inte kläder varje månad utan vid behov. Det blir väl  större shopping runda två gånger per år (vinterkläder och innan sommaren) Sen kan det bli något enstaka plagg då och då typ om han tappar bort en keps eller behöver nya badbyxor eller skor osv. Det är vinterkläderna som kostar, brukar väl bli en 3-4 tusen då. Vår/sommaren kanske 2 tusen? Så kanske man kan säga 2 tusen över året. Så på ett år ungefär 8 tusen då? Höftar lite vissa år kanske det blir 6 och andra 10 men ungefär då :)

När han var yngre och växte ur kläderna fick jag köpa oftare, men då slet dom inte på samma vis så då kunde man hitta mycket fint på loppis och så. Ibland hittar jag något på loppis nu med men det är svårare. Förut fick man lägga undan kläder när han växte ur det nu slängs det för det är hål i knät haha.

Svar på tråden Hur mycket kostar barnens kläder?