• Delad

Måste man ta studieuppehåll?

Halloj! 

Jag är en 21 årig kvinna som har längtat efter att få skaffa mig min familj sedan jag var 16 år. Jag har hittat mannen som jag vill spendera resten av mitt liv med och jag vill ju starta bevisverkstad relativt "snabbt". 

Mannen är 14 år äldre än mig. Just nu bor vi i en tvåa på 70+ kvadrat. Jag vill helst gå klart min utbildning, gifta mig och sedan skaffa barn. MEN, det innebär att vi måste vänta i 5-6 år. Jag skulle då vara 26-27 år och mannen 40-41. Vi har bra ekonomi (trots att jag är student) och vi har sedan vi flyttade in hit sökt större lägenhet, då det är svårt att få en lägenhet. 

Vi skulle inte ha några problem med att försöka bli gravida redan nu, även om vi båda helst vill vara gifta först. Men det är jag som säger nej. Jag vill inte ta studieuppehåll. Jag älskar klassen jag går i och kan verkligen inte drömma om en annan klass! Men måste man verkligen ta studieuppehåll för att gå på mammaledighet? Jag har ingen koll på vad man får och inte, men tänkte att det kanske är någon som har koll på det här inne? :) 

Håll god ton i kommentarsfältet! :) Bara en enkel fråga :)

• Svar på tråden Måste man ta studieuppehåll?
  • Rani

Klart att ingen kan tvinga dig att vara föräldraledig. Däremot kan ju skolan motsätta sig att du har med en bebis. Pappan kan ju ta det mesta av föräldraledigheten kanske? Som student brukar man ju vara rätt flexibel.

MEN...om detta är mannen i ditt liv så gör det ju inget att ni väntar några år.

• Rani

Pappan kan ta all föräldraledighet förutom de 90 dagar som är bundna till dig.

• Delad
    Rani skrev 2015-11-16 00:14:10 följande:

Klart att ingen kan tvinga dig att vara föräldraledig. Däremot kan ju skolan motsätta sig att du har med en bebis. Pappan kan ju ta det mesta av föräldraledigheten kanske? Som student brukar man ju vara rätt flexibel.

MEN...om detta är mannen i ditt liv så gör det ju inget att ni väntar några år.

Tack för ditt svar! 

Självklart vill jag vara med min bebis om det nu skulle bli under skolan. Då jag skulle vilja amma och jag brukar endast ha skola 2 gånger i veckan som det ser ut nu. Men jag har också ett jobb så det skulle krocka lite där också? 

Saken är den att jag har nu en p-stav. 2017 har jag haft den i 3 år och då ska den tas ut. 

MEN.. blir denna p-stav som förra så måste jag ta ut den 2016 då jag sist fick mensen 6 veckor i sträck, låg i sängen och sov orkade ingenting. Då detta är den sista p-staven jag ska ha och inte funkar på andra preventivmedel (blir otroligt aggressiv och rent ut sagt elak) så vet jag inte vad vi annat kan använda mer än kondom såklart. Om man inte räknar in avhållsamhet. Men avhållsamhet i 4-5 år går nog inte ;) 

För jag har sagt till min sambo att OM jag skulle bli gravid så tänker jag inte gå igenom en abort. 

• Fjäril kär

prata med skolan och hör vad de säger om att du tar med bebis.  

Du kan alltid lösa det bara du ser till att du har koll på regler kring skola, jobb och föräldraledighet.

Att jobba med en bebis går givetvis inte.  Där måste du välja helt enkelt. 

Jag skulle också sätta mig ner och verkligen fundera på vad du egentligen vill. Du vill ha barn men har inte klart för dig hur saker o ting fungerar när väl barnet är fött. 
    Bestäm er båda två för hur ni ska göra när barnet är fött. Vill du amma kanske du faktiskt måste vara föräldraledig en period.

alla klarar inte heller att plugga med småbarn för du vet ju inte hur bebistiden blir. Det kanske blir kolikbarn och vaknätter eller måste amma flera ggr  per natt så du inte får sova osv osv..  det kan bli väldigt tufft och ska du då orka plugga och kanske jobba någon dag så blir det jobbigare än du tror .  

bebistiden går inte i repris så jag ber dig att tänka noga på vad du planerar. Du måste orka med barnet i första hand.  plugg o jobb är faktiskt sekundärt. 

• Anonym

Jag känner till flera som har studerat och varit föräldralediga samtidigt och då haft med sig barnet till skolan (det kan så klart skilja sig från olika lärosäten om det är tillåtet eller inte). Det funkar förstås bara så länge barnet är lugnt och tyst, kommer du klara av att missa delar av föreläsningar för att du måste gå ut med barnet när det låter? Kommer du klara att gå på föreläsningar efter sömnlösa nätter och kommer du klara av dina självstudier samtidigt som du tar hand om ett spädbarn?

Utbildningar brukar bli mer krävande ju längre in i dem man kommer eftersom nivån höjs, ta med det i beräkningen. Prata med programansvarig och äldre studenter om vad du kan förvänta dig.

Du skriver att ni båda vill vara gifta först, det är bra ur juridisk synvinkel att vara det innan man får barn. Gifta er kan ni dessutom göra när ni vill. Prova att planera ett bröllop medan du studerar och se om du tror att du skulle fixa ett barn. Inte för att bröllopsplanering och barn är direkt jämförbara, men båda kan ta ganska mycket tid i anspråk, beroende på vilken typ av bröllop man vill ha. Troligen får du dessutom mer sömn när du planerar bröllopet...

Kondom är ett fungerande alternativ skriver du. Gott så, eller? Där har ni ju ett fungerande preventivmedel. Biverkningarna av kondom är försumbara jämfört med vad du fått av de preventivmedel du testat (om ingen av er har latexallergi)! Har du provat pessar och blivit aggressiv av det?

• Delad

Pratade med ett par kompisar i skolan och de sa att man kan plugga på distans. Plugga utan sömn klarar jag då jag kan vakna flera gånger under nätterna. Men jag hoppas att denna p-stav håller sig till 2017. För OM jag blir gravid, alltså inget vi planerar nu, så vill jag veta vad jag kan göra. Jag vill inte stå där helt handlingförlamad.

Tack för alla era svar!

Kondom är jag nervös över då jag har vart med om att denna har gått sönder förut.

• Rani
    Delad skrev 2015-11-16 12:48:12 följande:

Pratade med ett par kompisar i skolan och de sa att man kan plugga på distans. Plugga utan sömn klarar jag då jag kan vakna flera gånger under nätterna. Men jag hoppas att denna p-stav håller sig till 2017. För OM jag blir gravid, alltså inget vi planerar nu, så vill jag veta vad jag kan göra. Jag vill inte stå där helt handlingförlamad.

Tack för alla era svar!

Kondom är jag nervös över då jag har vart med om att denna har gått sönder förut.

Eftersom det är ganska turbulent att få sitt första barn så tycker jag att det skulle vara smartast för er att planera så att pappan är föräldraledig och kommer till dig i skolan för amning i så fall. Att ha med en bebis hela dagar i skolan eller på föreläsnibg är både distraherande och kan också vara störande. Jag har varit en ganske lugn bebismamma men hade inte kunnat fokusera med en bebis med mig. Första två månadetna när bebisen bara socer är det nog lugnt men sedan blir det klurigare. Eller så får man en bebis som är som min första och bara skriker. Så om du inte tar studieuppehåll så se till att pappan har möjlighet att vata föräldraledig ända från början.
  • Delad
    Rani skrev 2015-11-16 19:28:12 följande:

Eftersom det är ganska turbulent att få sitt första barn så tycker jag att det skulle vara smartast för er att planera så att pappan är föräldraledig och kommer till dig i skolan för amning i så fall. Att ha med en bebis hela dagar i skolan eller på föreläsnibg är både distraherande och kan också vara störande. Jag har varit en ganske lugn bebismamma men hade inte kunnat fokusera med en bebis med mig. Första två månadetna när bebisen bara socer är det nog lugnt men sedan blir det klurigare. Eller så får man en bebis som är som min första och bara skriker. Så om du inte tar studieuppehåll så se till att pappan har möjlighet att vata föräldraledig ända från början.

Skulle inte både jag och mannen (om vi skulle ha råd) gå på föräldraledighet exakt samtidigt? Och så ansöker jag inte om CSN? Så jag blir då "ledig" från jobb men kan fortfarande gå i skolan de dagar jag har skola och han skulle vara hemma med bebisen? Eller får man inte göra så? För på det viset behöver jag ju inte studieuppehåll och så pumpar jag ut mjölk så mannen har.
  • Snultan
    Delad skrev 2015-11-16 20:01:06 följande:
    Skulle inte både jag och mannen (om vi skulle ha råd) gå på föräldraledighet exakt samtidigt? Och så ansöker jag inte om CSN? Så jag blir då "ledig" från jobb men kan fortfarande gå i skolan de dagar jag har skola och han skulle vara hemma med bebisen? Eller får man inte göra så? För på det viset behöver jag ju inte studieuppehåll och så pumpar jag ut mjölk så mannen har.
    Båda föräldrar får bara vara föräldrarlediga samtidigt i 60 dagar. Ni kan ju givetvis vara föräldrarlediga samtidigt men då får ni inte ta ut dagar samtidigt, utöver dessa 60 dubbeldagar.
    Matheus 131002!
  • Rani
    Delad skrev 2015-11-16 20:01:06 följande:

Jo, så kan man göra. Men man har bara 30 dubbeldagar, alltså att båda är hemma med föräldrapenning samtidigt. Dock kan ni vara lediga tillsammans hur mycket ni vill under barnets första år, men då att bara en tar ut föräldrapennibg efter nitagit ut era 30 dubbeldagar. Men det bygger ju på att ni har råd.
  • Delad

Precis, det bygger på att man har råd i framtiden så att säga. 

Men räknas det som dubbel om jag skulle exempelvis ta tisdag och torsdag och han måndag, onsdag och fredag? Har verkligen noll koll på föräldraledighet... Rynkar på näsan

• Delad
    Delad skrev 2015-11-16 23:09:04 följande:

Precis, det bygger på att man har råd i framtiden så att säga. 

Men räknas det som dubbel om jag skulle exempelvis ta tisdag och torsdag och han måndag, onsdag och fredag? Har verkligen noll koll på föräldraledighet... Rynkar på näsan

Eller räknas det som att man har samtidigt då? För mina dagar skulle ju vara beroende på hur jag har skola liksom..
  • Rani

Nej, det är inte dubbeldagar om ni t ex tar varannan dag i veckan. Dubbeldagar är bara om båda är hemma t ex måndag. Ni kan lägga upp det precis som ni vill, vecka för vecka. Ena veckan är du hemma mån, ons och han tis, tors, fre och andra veckan tvärt om t ex. Sedan måste han ju meddela sin arbetsgivare ett par månader innan hur han tänker ta ut sin föräldraledighet för att vara säker på att få den beviljad. Om man meddelar två eller tre månader (osäker på vilket) innan kan arbetsgivaren inte neka. Första året (18 månaderna?) får man vara hemma oavsett om man tar ut föräldradagar eller inte, därefter om man tar ut dagar i samma utsträckning som man vill vara ledig.

Svar på tråden Måste man ta studieuppehåll?