• SweetJune

Oregelbunden mens vid långtidsamning

Hej!

Ammar min 19 månaders och mensen kom tillbaka första gången för 2 månader sen. Sen kom den igen förra månaden på dag 33 (väldigt lite) och denna månaden har den inte kommit..hade väldigt regelbunden mens innan jag blev gravid (27 dagar). Tog gravtest igår då det gått mer än 33 dagar men var negativt. Vill bli gravid igen. Någon som varit med om samma, kan mensen bli oregelbunden vid långtidsamning? Ngn som blev gravid vid långtidsamning? Hoppas på att bli gravid utan att behöva sluta amma.

• Svar på tråden Oregelbunden mens vid långtidsamning
  • tovalisa

Jodå, jag har blivit gravid två gånger medan jag har ammatFörsta gången hade jag ammat 18 månader och andra gången 39 månader. Men det är fullt normalt att mensen kan strula lite innan den hittar rytmen igen. :)

• SweetJune
    tovalisa skrev 2015-11-17 19:10:56 följande:

Jodå, jag har blivit gravid två gånger medan jag har ammatFörsta gången hade jag ammat 18 månader och andra gången 39 månader. Men det är fullt normalt att mensen kan strula lite innan den hittar rytmen igen. :)

Tack för svar! Hade du haft mens länge innan du blev gravid och var den regelbunden? Vill så gärna bli gravid igen utan att behöva sluta amma.
  • tovalisa

Första gången så hade jag haft mens en gång innan, men jag skulle komma ihåg att det var ett betydligt längre hopp mellan den mensen och tidpunkten när jag blev gravid än vad som är normalt (kände tydligt när jag hade ägglossning) - kanske snarare fyra veckor än två. Efter andra barnet återkom mensen efter ungefär ett år och var nog regelbunden efter det, trots att jag alltså ammande längre efter det. 

Alla är förstås olika, men jag tror inte att amning ska vara ett hinder för att bli gravid. Däremot kan det ju dröja ett tag innan mensen är regelbunden. Mitt tips är att vara uppmärksam på tecken på ägglossning!

• SweetJune
    tovalisa skrev 2015-11-17 21:37:12 följande:

Första gången så hade jag haft mens en gång innan, men jag skulle komma ihåg att det var ett betydligt längre hopp mellan den mensen och tidpunkten när jag blev gravid än vad som är normalt (kände tydligt när jag hade ägglossning) - kanske snarare fyra veckor än två. Efter andra barnet återkom mensen efter ungefär ett år och var nog regelbunden efter det, trots att jag alltså ammande längre efter det. 

Alla är förstås olika, men jag tror inte att amning ska vara ett hinder för att bli gravid. Däremot kan det ju dröja ett tag innan mensen är regelbunden. Mitt tips är att vara uppmärksam på tecken på ägglossning!

Tack, då kanske det finns hopp för mig med . Kändes som en ÄL-flytning några dagar innan jag tror jag skulle ha fått mens, dvs som du skrev..att det var 4 v istället för 2v. Väntar lite till och tar ett nytt gravtest. Annars får vi bara köra på och hoppas att vi prickar rätt. Allt gott
  • Flisan79

Helt normalt med ojämn menscykel ett bra tag även efter avslutad amning. Nu efter senaste graviditet som var 4 år sedan har den fortfarande inte blivit fullt så stabil som den var innan alla barn och dessutom ett par dagar kortare cykel i snitt.

Blev själv gravid (ej meningen eg) när jag ammade första. Ca 6 månader från att mensen kommit igång.

Svar på tråden Oregelbunden mens vid långtidsamning