• aihpoz

Vad ska man göra?

Vi har två söner som är 6,5år resp 4,5år. Deras tidiga morgnar börjar bli ohållbara och jag känner mig ledsen,arg och trött var eviga morgon. Tidigare sov dom alltid till tidigast kl 7,men längre kunde det bli på helgerna. Nu senaste tiden så vaknar dom från kl 5 och framåt. Tiden dom lägger sig verkar kvitta för dom vaknar ändå tidigt. För många kanske det är en vardag att gå upp den tiden,men för oss är det inte så och istället ett problem. Inte nog med att dom vaknar i ottan,det blir full rulle på en gång. Dom skriker,bråkar och lyssnar inte på oss vuxna när man försöker förklara att man kan ta det lugnt den tiden på dygnet. Det är full speed från morgon till kväll. På kvällen somnar dom oftast kring åttatiden när det är vardag och även läggning är en kamp. Då ska dom minsann börja leka och hitta på saker i sina rum som tex att tyst rita på väggarna.

Allt det här gör ju att man som förälder blir irriterad och mycket tjafs uppstår,bland alla. Det känns som att man vaknar irriterad varje morgon och just nu blir jag mest ledsen att det ska va såhär.

Tips mottages..

~* Liam & Elias *~
  • Svar på tråden Vad ska man göra?
  • blomman 2

Oj! Förstår att det måste vara jobbigt. Min erfarenhet är att barn i dina barns ålder brukar sova lite längre,när de är yngre så är det ju mer norm att vakna vid 5.30...Och förstår att det måste vara jobbigt att de har så mycket energi också,så tidigt! Sover de i samma rum och väcker varandra..? Kanske att den som "väcker" kan ha sin säng i ert sovrum en tid..? Kolla på lite morgon-tv och ta det lugnt..? Vet inga andra tips. En sak jag kom att tänka på...hur ser dagarna innan ut...är de ute och är aktiva eller är de stillasittande inne..? Det kan ju påverka i viss mån..

• aihpoz
    blomman 2 skrev 2015-11-16 07:16:28 följande:

Oj! Förstår att det måste vara jobbigt. Min erfarenhet är att barn i dina barns ålder brukar sova lite längre,när de är yngre så är det ju mer norm att vakna vid 5.30...Och förstår att det måste vara jobbigt att de har så mycket energi också,så tidigt! Sover de i samma rum och väcker varandra..? Kanske att den som "väcker" kan ha sin säng i ert sovrum en tid..? Kolla på lite morgon-tv och ta det lugnt..? Vet inga andra tips. En sak jag kom att tänka på...hur ser dagarna innan ut...är de ute och är aktiva eller är de stillasittande inne..? Det kan ju påverka i viss mån..

Dom har varsina rum och har haft hela tiden,den äldre brukar ibland gå in och väcka lillebror om han sover när stora vaknar. Men oftast vaknar dom samtidigt. TV funkar inte så ofta,dom ska liksom börja leka jaga eller annat liknande direkt.

Dom får vara ute om dom vill efter skola/dagis men inte alltid dom vill eller så är vädret dåligt. Om den stora är hos mormor eller ensam hemma med oss så kan han sova aningen längre.
    ~* Liam & Elias *~
  • aihpoz
    Snövits skrev 2015-11-16 06:19:48 följande:

En del barn är "morgonbarn", bara att gilla läget.

Det kommer ändras när dom kommer upp i tonåren

Jo det vet jag men våra har alltid sovit bra innan. Började i våras/försommaren.
    ~* Liam & Elias *~
  • blomman 2
    aihpoz skrev 2015-11-16 07:24:52 följande:
    Dom har varsina rum och har haft hela tiden,den äldre brukar ibland gå in och väcka lillebror om han sover när stora vaknar. Men oftast vaknar dom samtidigt. TV funkar inte så ofta,dom ska liksom börja leka jaga eller annat liknande direkt.

Dom får vara ute om dom vill efter skola/dagis men inte alltid dom vill eller så är vädret dåligt. Om den stora är hos mormor eller ensam hemma med oss så kan han sova aningen längre.
    ~* Liam & Elias *~
    Jag vet att mitt barn också vaknade tidigt och ville upp under kort period. På vardagarna var det inte ok. Jag fick helt enkelt bli lite arg och be henne gå och lägga sig igen,det var ju ännu natt! Det fungerade faktist. Sover dina barn ännu middag..? Skummar till i bilen/bussen mm..? Det kan räcka så att nattsömnen blir påverkad.
  • alexias mamma

Jag har gjort så att jag sagt till barnen varje fredag och lördag kväll "att det första man gör när man vaknar imorgon bitti är att blunda och försöka somna om innan man väcker någon annan".

Har faktiskt funkat i viss mån. Nu repeterar vi det som ett mantra på kvällen haha. Mina är ju dock liiite äldre nu (6,7 år) men vi började med det när dom var 4.5 och 5.5 år.

• aihpoz
    blomman 2 skrev 2015-11-16 14:16:03 följande:

Jag vet att mitt barn också vaknade tidigt och ville upp under kort period. På vardagarna var det inte ok. Jag fick helt enkelt bli lite arg och be henne gå och lägga sig igen,det var ju ännu natt! Det fungerade faktist. Sover dina barn ännu middag..? Skummar till i bilen/bussen mm..? Det kan räcka så att nattsömnen blir påverkad.

Nej dom sover absolut inte middag,det slutade dom med när dom var 2år. Sover inte heller i bilen. Arg har vi blivit och det funkar inte.
    ~* Liam & Elias *~
Svar på tråden Vad ska man göra?