• Dijon

Hur stora bitar äter era ettåringar?

Dottern är 15 månader och äter viss mat som bitar, men det är typ pasta, ärtor,macka och ris.
    Men när det kommer till tillbehören ex kött,kyckling och fisk åker det ut så fort hon får prova. Burkmat är hon fortfarande på 8 månaders, de släta för hon är inte förtjust i sås och bitar ihop.

Ger jättesmå bitar kött, fisk osv men hon bara tar ut det allt som oftast.

Hur är era ettåringar?

Ja tomat gillar hon även i bitar men hon sväljer ju dom hela...

• Svar på tråden Hur stora bitar äter era ettåringar?
  • Malla1

Min 1 åring delar jag vara maten lite grann. Hon har ätit bitar sen hon var 6-7 månader och äter inte mosat, tex potatismos äter hon inte. Men hon har alltid varit väldigt duktig på just att inte stoppa in för mycket eller för stora bitar i munnen så hon får tex ett halvt äpple när hon äter frukt för hon biter inte av större bitar än hon kan äta.

• Annelie 76

Min 13-månaders äter bara bitar. Han har aldrig fattat puré och gillar inte sånt. Helst äter han kyckling, fisk och köttfärs och pular gärna munnen full. Jag får ge honom små bitar för att han ska kunna tugga dem. Tänk så olika det kan vara :)

Vad tror du om att vid tex middagen ge bitar av er mat som hon får plocka med som hon själv vill och ge puré bredvid. Kanske riktigt stora bitar som hon kan ha i handen och bita i. Övning ger ju färdighet...

• Julkalendern2015

Mitt barn var gluffgluff själv.

Tror att alla barn är olika. Men fortsätter att ge sådan mat iaf, så att hon till slut kanske vänjer sig.

• Dijon

Vi har provat BLW när hon var mindre och självklart får hon vår mat minst en gång om dagen i bitar, men det enda hon äter i bitar är just pastan,ris, potatis i små bitar och få grönsaker. Tillbehören vägrar hon äta i bitar...som är lite "hårdare" antar jag....typ kött.

• Solocity

Mina har heller aldrig fått mosad mat. Jag brukar ge varierade bitar. Är det segt kött så skär jag i bitar som inte kan fastna i halsen, men det är inga problem att sticka en macka, en kycklingklubba eller en gurkstav i handen på ettåringen så tar han lagom tuggor själv. Äter bara med händerna än så länge.

• Mellanmjölkens land

Äldsta gillade inte att bli matad och åt vanlig (lättuggad) mat från ca 10 mån. Yngsta BLWades från start. Åt kycklinglår med ris på sin 1årsdag.

• Dockan

Kan tipsa om quorn filéer, mjuka och lätta att öva på men lika kött i konsistens

• ser91

Min precis ettåriga dotter älskade burkmaten hon fick från 6 månader. När vi skulle prova 8-månadersburkarna så ville hon inte alls ha. Däremot hade vi gett henne bröd, banan osv och det tyckte hon var gott. Nu vill hon inte äta nån typ av burkmat alls.

Hon älskar potatismos och äter vi köttbullar/korv till så brukar vi skära dem i småbitar och blanda i moset. En del mat vill hon ha mosat och en del vill hon ha i bitar. Hon verkar tycka att det är roligare med bitar nu än med mosad mat i alla fall. Sånt hon kan äta själv är också "roligare". Äter hon macka så delar jag ofta den i som stavar/längder, så biter hon av tuggor själv. Köttsoppa gillar hon också, köttbitarna får man då skära väldigt små. Brukar ge större bitar av sånt som knappt behöver tuggas, som träning - verkar funka för henne :)

Gick ganska fort från att hon bara ville ha mosad mat tills hon inte ville ha det knappt alls. Hoppas det vänder snart för er :)

Svar på tråden Hur stora bitar äter era ettåringar?