• MissNeverland

Diskussion om sätesvärmaren. av eller på?

Hejhej!

Någon som kan ge mig klarhet i detta.

Om man har på sätesvärmaren i bilen när man stänger av bilen och tar ut nyckeln. Är det då skadligt för bilen eller något i bilen?

Har haft en diskussion med en bekant som påstår att det är skadligt att den är "på" när bilen är avslagen.

Men jag har aldrig hört det. Stämmer det verkligen?

Mvh

• Svar på tråden Diskussion om sätesvärmaren. av eller på?
  • Grande Rock

Det har jag svårt att tänka mig. På vilket vis menar din bekant att det skulle vara skadligt?

Born to lose, live to win!
  • MissNeverland
    Grande Rock skrev 2015-11-17 17:11:33 följande:

Det har jag svårt att tänka mig. På vilket vis menar din bekant att det skulle vara skadligt?

Exakt så jag sa också.

Denne menar att det kan slita på batteri eller själva sätesvärmaren eller nått. Jag vet inte.

Tyckte det lät underligt.

Men ville ändå se vad andra säger eftersom att jag oftast har min igång. ;)
  • Vickan I

Går det ha den på när bilen är av? Det borde dra en massa batteri eller?

• Aikido

Aldrig varit med om en bil där sätesvärmen förblir på efter man stängt av tändningen. Din bekant kanske har tjuvkopplat sätesvärmaren.

• MissNeverland
    Vickan I skrev 2015-11-17 17:26:49 följande:

Går det ha den på när bilen är av? Det borde dra en massa batteri eller?

Aikido skrev 2015-11-17 17:28:38 följande:

Aldrig varit med om en bil där sätesvärmen förblir på efter man stängt av tändningen. Din bekant kanske har tjuvkopplat sätesvärmaren.

Nej. Alltså inte att den är varm när bilen är av. Utan att knappen är i "på-läge".

Det var det min bekant sa.
  • Grande Rock

Be henom förklara varför det skulle slita mer på grejorna att stänga av med huvudbrytare (tändningsnyckel) än med den vanliga brytaren.

Born to lose, live to win!
  • Fjäril kär

En avstängd bil är avstängd.

Det är väl många som stänger av bilen med stereon på, har fläkten på, vindrutetorkare på osv. Ingen reagerar på det liksom. Samma sak med stolsvärme.

Din bekant har nog lite otur när hen tänker ... ????

• Aikido
    MissNeverland skrev 2015-11-17 17:32:59 följande:
    Nej. Alltså inte att den är varm när bilen är av. Utan att knappen är i "på-läge".
    Det var det min bekant sa.
    Be din bekanta förklara vad som skulle vara dåligt då. Jag har svårt att komma på någonting direkt. Kanske att det går åt mer ström till "fel" saker när man ska starta bilen nästa gång så att startbatteriet tar mer stryk.
  • MissNeverland

Tack alla :D känns som om jag hade rätt alltså ;)

Nej. Argumentet var mest "jag har hört det nånstans".... :P

Svar på tråden Diskussion om sätesvärmaren. av eller på?