• nilssonsof

Argumenterande tal om sagor & sägner

Hej! Jag går tredje året på gymnasiet och vi har fått i uppgift att förbereda vårat argumenterande tal inför nationella provet. Talet ska relateras till temat sagor/sägner och jag undrar om någon av er sitter inne på något bra tips om vad jag kan tala om och eventuellt en rimlig tes till det. "Läs sagor för dina barn" går bort eftersom att de flesta har valt det ämnet, och jag vill helst inte ha samma som majoriteten av klassen... 
    Tacksam för svar som inspiration till mitt tal! smile

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-17 17:53
    Jag har två idéer än så länge; Antingen att skriva om de stereotyper som finns i olika berättelser som exempelvis Emil i Lönneberga, eller att jag skriver om troll som kan liknas med nättroll. Är det något som låter relevant?
  • Svar på tråden Argumenterande tal om sagor & sägner
  • Eleonor01

Ska du inte göra en argumenterande text först? Bröderna Grimm kan du alltid lägga en tes för. Läs på lite om dem så kan du alldeles säkert hitta något. Allt går att argumentera för och emot. Har precis gjort det både i sv 2 å 3

• nilssonsof

Yes, bröderna Grimm är även en av texterna vi fått till den skriftliga delen så kan utgå ifrån dem och kolla hur jag ska formulera mig osv! 

Tack så mycket för tipsen! :)

Svar på tråden Argumenterande tal om sagor & sägner