• Lia87

Bisolvonmetoden

Jag och min kille har sedan innan en dotter på snart tre år. Vi har försökt aktivt att skaffa ett syskon sen januari 2015, börjar alltså närma sig året. Läste mycket om olika huskurer man kunde ta till. Bland annat att äta hostmedicinen Bisolvon från mensens första dag fram till ägglossning. Så det har jag gjort fram till ägglossningen som var nu i helgen. Har även tagit bidrottniggelé, Apiforce. Kommer många olika bud på om huruvida det faktiskt hjälper eller inte, men jag har blivit desperat. Kändes som att man inte hade något att förlora på det ;)

Detta kanske är ett uttjatat ämne. Men det skulle ändå vara kul att jämföra erfarenheter, följas åt om någon mer gått på samma (eller liknande) kur eller få höra era historier om detta! :)

• Svar på tråden Bisolvonmetoden
  • miranda94

Hur gick det för er? 

Har själv testat bidrottningsgele men det gick inte vidare med det.. 

• Anonym (Fungerade)

Bisolvon har fungerat på mig!! Man kan ju inte va helt säker på att den just är den som fått det att fungera, men det känns som ett underligt sammanträffande annars. Första gången hade vi försökt i 11 månader. Den 12e månaden tänkte jag, att ja vi förlorar ju inte på att testa bisolvon. Och efter det blev jag gravid.

När det var dags för syskon så blev det inget på 3 månader, och den 4e kom jag på att jag kunde testa igen. Och japp, det fungerade igen!

Lycka till!!

• miranda94

Grattis!!

Man får allt mer hopp när man hör att det har funkat för andra, kombinerade du bisolvon med något mera och när började du ta bisolvon (1a mensdagen eller när som?)

Och tog du i tablettform? =) 

• Anonym (Fungerade)

Jag tog flytande, och kombinerade inte med något annat. Som sagt, man e ju aldrig säker på att det var bisolvonen det berodde på, men det verkar så.

Jag började nog mitt i mensen eller precis efter, minns inte riktigt. Sista gången jag blev gravid så hade jag glömt att jag kört med bisolvon, kom på de ett par veckor efter att jag plussat..

Spännande! Hoppas de fungerar för er!

• miranda94

Jag har bisolvon i tablettform, saken är även att jag hade ju mens såpass länge sen att jag inte ens minns hur det är och ha ägglossning.. 

tog ett ägglossningstest bara för att idag och de är två streck men den ena är ljusare däremot känner jag att de sticker till på vänster sida magen och molande värk på vänster sida rygg.. 

Tror ni jag ska ta dubbeldos på bisolvon?   =) 

• miranda94

Glömde även och säga att jag tog min första Primolout tablett idag för att framkalla mensen =) 

• Cyanea

Jag försökte med Bisolvon i tre månader, det hjälpte dessvärre inte. Jag tog i tablettform från mensens första dag till någon dag efter ägglossning (som jag kollade med ÄL-test). 

När jag senare kom till fertilitetskliniken och frågade dem om bl.a. bisolvon skrattade de rätt gott åt frågan och sa att det inte fungerar, och jag tror dem tyvärr. Jag har anknytningar till läkemedelsvärlden och vet hur de testar alla preparat. Skulle de se minsta lilla antydan om att det hjälper hade det tveklöst sålts som fertilitetshöjande. Tveklöst. Det ligger massor med pengar inom fertilitet, och pengar vill de gärna ha. De bästa medicinerna är sådana man kan använda till allt. Så... tyvärr är jag skeptisk. 

Önskar dig dock stort lycka till :) 

• JOHA80
    Cyanea skrev 2016-01-20 16:07:24 följande:

Jag försökte med Bisolvon i tre månader, det hjälpte dessvärre inte. Jag tog i tablettform från mensens första dag till någon dag efter ägglossning (som jag kollade med ÄL-test). 

När jag senare kom till fertilitetskliniken och frågade dem om bl.a. bisolvon skrattade de rätt gott åt frågan och sa att det inte fungerar, och jag tror dem tyvärr. Jag har anknytningar till läkemedelsvärlden och vet hur de testar alla preparat. Skulle de se minsta lilla antydan om att det hjälper hade det tveklöst sålts som fertilitetshöjande. Tveklöst. Det ligger massor med pengar inom fertilitet, och pengar vill de gärna ha. De bästa medicinerna är sådana man kan använda till allt. Så... tyvärr är jag skeptisk. 

Önskar dig dock stort lycka till :) 

Ja samtidigt finns det ju många skiftande åsikter bland läkare. Hörde att CvL-kliniken utvärderar bisolvon för att göra slemhinnan mer mottaglig för implantation just nu, så helt taget ur luften kan det ju inte vara (sen kanske utvärderingen visar att det är verkningslöst men ändå) :)
  • Cyanea
    JOHA80 skrev 2016-01-20 16:17:55 följande:
    Ja samtidigt finns det ju många skiftande åsikter bland läkare. Hörde att CvL-kliniken utvärderar bisolvon för att göra slemhinnan mer mottaglig för implantation just nu, så helt taget ur luften kan det ju inte vara (sen kanske utvärderingen visar att det är verkningslöst men ändå) :)
    Absolut finns det skiftande åsikter. Har ingen aning om CvL, har varit på Sahlgrenska, så här har de åsikten att det inte fungerar (jag antar det eftersom det var överläkaren vi pratade med). 

Jag hittar inte så många studier om hur Bromhexin (det verksamma ämnet i Bisolvon) påverkar om det blir en graviditet eller inte. Det finns några som visar att slemmet i livmoderhalsen blir lättare att tränga sig igenom på t.ex. marsvin. Det man då såg var att bakterier lyckades ta sig in i livmodern, mer än så tittade de inte på i de studierna. Dock hittade jag en studie på råttor och fertilitet. Där såg de att ämnet till och med minskade antalet implantationer, även då det kombinerades med östrogen och progesteron (som annars brukar öka chansen), så i den studien verkade det som att de hade planer på att använda ämnet som ett preventivmedel (ev. tillsammans med fler ämnen). Så det verkar påverka slemhinnan, men frågan är om det är till det positiva.

Jag hoppas och antar att IVF-klinikerna har koll på vad de håller på med. 
  • miranda94

Okej

Min syster hade tagit bisolvon med rosenrot och efter flera år med allt annat så lyckades hon bli gravid. Nu vet jag inte om det är pga bisolvon men man har det lilla hoppet i sig.. Har någon testat letrozol?

• Anonym (Fungerade)

Ditt äl test var inte positivt, det dröjer nog någon eller några dagar. Tror inte du behöver dubbla dosen.

Som jag har fattat det så fungerar det ju inte på alla, det ska ju göra "slemmet" lösare. Vissa kanske har "för vattnigt" från början, och då gör ju inte bisolvon någon nytta. Jag frågade min gynläkare ang bisolvon, och han sa att han hade hört talas om det och att det kan vara så att det fungerar på en del.

Svar på tråden Bisolvonmetoden