• Stiffin

Illamående i tredje trimestern

Hej!
    Jag är gravid i vecka 29 (29+1) och de senaste dagarna har jag mått fruktansvärt dåligt, till och från. Det känns ungefär som i början av graviditeten. Då mådde jag dåligt fram till vecka 12 ungefär och ingenting sedan dess. Jag kräktes både igår och idag och undrar väl om det är normalt att illamåendet kommer tillbaka såhär sent i graviditeten? Någon som har erfarenhet av det?

Kan tillägga att jag var hos min BM igår och mitt blodvärde, blodtryck, järnnivåer och blodsocker allihop ligger på bra nivåer.

• Svar på tråden Illamående i tredje trimestern
  • dorisss

Jag har också mått illa till och från i slutet, och varit trött, känns precis som man är tillbaka i första trimestern igen. Har läst mig till att det är vanligt, man blir ju tyngre, mer blod som ska pumpas runt och tarmarna har det trångt.

• sakalladtilla

Hejsan. Jag är i första trimestern just nu och har även själv problem med illamåendet. Har fätt höra att det brukar vara värst mest trötthet och även illamående i början och i slutet av graviditeten. Införskaffade mig sea armband igår. Var väldigt skeptisk men jag har mått prima sedan dom kom på! Tips! :)

• L0tten

Det är fullt normalt, enligt min bm jag hade när jag väntade sonen. Nu var jag aldrig illamående när jag var gravid, men när vi diskuterade illamående osv så kom det på tal att man kan bli illamående i början, och i slutet, mestadels. Och att man även kan vara illamående hela graviditeten osv :)

• Snultan

Säger som ovan. Jag mådde illa i vecka 8-13, ruskigt illa, sen var det harmoni länge och illamåendet kom tillbaka runt vecka 30 och framåt. Inga komplikationer.

Matheus 131002!
  • Stiffin

"Skönt" att höra att ni också mått illa. Jag har haft en ganska jobbig graviditet (är 100% sjukskriven) så jag blir nojig för minsta lilla. Men det är bara att rida ut stormen då!

• Cyanea

Ser att du redan fått bra svar, men tänkte att jag ändå skriver en liten rad. Jag är också i v. 30 och mår illa igen :) Är inte alls oroad, så vitt jag vet kan det både bero på förhöjda hormoner i bebisens tillväxtspurt och att den kan ligga och trycka på magen. Jag mår främst illa när min ligger och knölar mot magsäcken. 

Svar på tråden Illamående i tredje trimestern