• hagnestahill

    Estradot (östrogenplåster) efter IVF?

    Hej!

    Jag har precis gjort IVF och pga risk för överstimulering (19 äggblåsor) fick jag göra en så kallat "rescue" , vilket innebär att jag inte tog Ovitrelle utan en annan spruta som heter Suprefact.

    För att kunna göra återföring ändå (suprefact förstör processen och slemhinnan tror jag) så fick jag ett "rescue"-paket med Östrogenplåster (för slemhinnan) samt Progesteron.

    Om jag blir gravid, är det någon som vet hur länge man ska fortsätta med Östrogenplåstren? Och vad händer när man slutar med östrogen? Min läkare sa att man brukar sluta efter ett par dagar, men samtidigt sa de också att jag skulle sluta med Progesteron redan efter en vecka, trots att jag haft mkt spottings och har en kort lutealfas samt låga progesteronvärden vid tidigare utredningar... Andra kliniker rekommenderar då Progesteron mycket längre, så vet inte hur jag ska förhålla mig till att bara sluta med Östrogenplåstrena direkt.

    Vet att rescue inte är så vanligt så kanske ingen som kan svara mig.
    Men, någon som ändå vet vad för betydelse Östrogenet har efter befruktning? Det enda jag hört var för att bygga upp slemhinnan efter Suprefacten, för att ägget ska kunna fästa ordentligt, men i övrigt? Behövs Östrogen även efter att ägget fäst i slemhinnan?

Svar på tråden Estradot (östrogenplåster) efter IVF?