• Anonym (Hundlängtan)

Barn, hund och depression?

Jag ska försöka vara kortfattad och tydlig. 

Jag är gift och lever i en familj med tre barn (10,8 och 4 1/2 år). Jag är sjukskriven sedan flera år tillbaka pga depression och kommer förmodligen få sjukersättning (det är vad som tidigare kallades sjukpensionär). Det betyder att jag kommer vara hemma åtminstone ett år framåt. 

Jag vill väldigt gärna skaffa hund. Jag har haft hund förut, 3 olika i olika perioder och man kan säga att det är mitt största intresse. Nu har vi haft uppehåll på 9 år medan vi har haft småbarn, men nu börjar jag känna att jag skulle orka med det. Jag tror att jag skulle må bättre i depressionen om jag fick ägna mig åt mitt stora intresse plus att jag skulle komma ut och röra på mig flera gånger om dagen, istället för att som nu isolera mig hemma.  Kort och gott: det finns många fördelar med detta. 

Barnen vill ha hund; vårt mellanbarn är en stor djurvän och får något mjukt i blicken så fort hon får syn på ett djur. De andra barnen vill också och 10-åringen är införstådd med att han då och då kommer få gå ut med hunden efter skolan. Ingen är allergisk. 

Vi var hundvakt i somras 10 dagar (åt en extremt ouppfostrad 6-månadersvalp) och det gick bra och var en positiv upplevelse för hela familjen.

Nu till min egentliga frågeställning: är det idiotiskt att skaffa hund med en 4 1/2-åring i huset? 

Ett annat problem är min man. Han är för hund som koncept men är orolig för att det ska bli för jobbigt. Men, han är orolig inför alla större förändringar, även sådana som visat sig bra: byta bostad, skaffa barn osv, så jag vet inte riktigt hur realistisk hans oro är i detta. Är det en välgrundad oro eller bara hans normala oro? 

Hjälp mig gärna med tankar och input! Fråga gärna om det är något ni undrar över!

• Svar på tråden Barn, hund och depression?
  • Anonym (Hundlängtan)

Någon?

• Malla1

Vi skaffade hund när min yngsta va 4 månader. Dom.andra barnen är 4,5 och 7 år och det har gått hur bra som helst!

• Anonym (Hundlängtan)

Tack för svar!

Hur aktiva är ni med era hundar, dvs är de rena sällskapshundar eller tränar ni exvis agility? Hur har ni tänkt kring rasval? Det är ju lite skillnad på en terrier och en cavalier i stimulansbehov om man säger så. 

• Anonym (pinne)

Hejsan, jag skaffade hund när jag blev sjukpensionär och har nu två, en jack russel och en dvärgpischer. Vi planerar även barn och jag är ärligt orolig över hur det kommer gå men signalerna är positiva.

Våra hundar är mest sällskapshundar, tränar lite spår, rallylydnad etc men inte "seriöst". Det har hjälpt mig något oerhört att ha hund i mitt liv. Sambon säger med övertygelse att det har hjälpt bättre än några mediciner. Som du skriver så kommer man ut på ett helt annat sätt och det är svårare att fullständigt isolera sig, vilket är mycket positivt, i alla fall för mig.

• Anonym (Hundlängtan)
    Anonym (pinne) skrev 2015-11-18 22:03:55 följande:

Hejsan, jag skaffade hund när jag blev sjukpensionär och har nu två, en jack russel och en dvärgpischer. Vi planerar även barn och jag är ärligt orolig över hur det kommer gå men signalerna är positiva.

Våra hundar är mest sällskapshundar, tränar lite spår, rallylydnad etc men inte "seriöst". Det har hjälpt mig något oerhört att ha hund i mitt liv. Sambon säger med övertygelse att det har hjälpt bättre än några mediciner. Som du skriver så kommer man ut på ett helt annat sätt och det är svårare att fullständigt isolera sig, vilket är mycket positivt, i alla fall för mig.

Tack för svar! Det är det som du beskriver, att hundarna blir till hjälp i måendet, som jag hoppas och tror.

Däremot är det en väldig skillnad på att ha hund med, respektive utan barn eftersom man får så jämförelsevis lite tid till egna intressen med småbarn. Det är nu, när yngsta har blivit 4 1/2, och faktiskt är en rätt förståndig och självgående person för det mesta, som jag känner att det finns en chans att jag ska orka med både hund och barn. Nu är också barnen dessutom så stora att de skulle ha ett eget intresse i hunden och att det då skulle bli något för mig att dela med barnen. 

Det är inga soffpotatishundar du har; själv har jag fastnat för dvärgschnauzer då jag har haft en tidigare och trivts med rasen. :) Samma uppfödare kommer ta en kull till våren så det vore ju roligt om någon av valparna kom till oss. 

Jag tror att jag har kommit underfund med att barnens ålder inte är ett problem, att det skulle gå bra med fyraåringen. Däremot behöver min man övertygas och det tror jag är jättesvårt. Han tror att den tid jag kommer lägga på hunden kommer tas av den tid jag är aktiv med barnen och med hushållet, medan jag menar att hundtiden kommer tas från tiden jag ägnar åt att ligga i sängen och inte orkar med världen.

Sedan kan man se det som ett jättestort framsteg i depressionen, att jag faktiskt för första gången på flera år känner att jag VILL göra något. 
  • Dockan

Man ska inte underskatta tiden och energin en hundvalp tar (om det är just valp du är inne på), jag minns att de första 5 månaderna var som första småbarnstidem. Slitig!

...å andra sidan ger det jätte mycket. Man får ett skäl att gå ut många ggr om dagen, din dag får en struktur med uppstigning och måltider. Man får ett rikare socialt liv som är otvunget oxh fokuserar på något utanför en själv.

Jag är både för och emot, men får jag ge ett förslag? Överväg en omplacering från en kennel eller seriös förmedlare (hittehund eller liknande), av en yngre hund. Det kräver också mycket arbete men inte intensiteten som en valp. Dock inga blocket hundar!!!!

• Anonym (pinne)
    Anonym (Hundlängtan) skrev 2015-11-19 09:15:40 följande:

Tack för svar! Det är det som du beskriver, att hundarna blir till hjälp i måendet, som jag hoppas och tror.

Däremot är det en väldig skillnad på att ha hund med, respektive utan barn eftersom man får så jämförelsevis lite tid till egna intressen med småbarn. Det är nu, när yngsta har blivit 4 1/2, och faktiskt är en rätt förståndig och självgående person för det mesta, som jag känner att det finns en chans att jag ska orka med både hund och barn. Nu är också barnen dessutom så stora att de skulle ha ett eget intresse i hunden och att det då skulle bli något för mig att dela med barnen. 

Det är inga soffpotatishundar du har; själv har jag fastnat för dvärgschnauzer då jag har haft en tidigare och trivts med rasen. :) Samma uppfödare kommer ta en kull till våren så det vore ju roligt om någon av valparna kom till oss. 

Jag tror att jag har kommit underfund med att barnens ålder inte är ett problem, att det skulle gå bra med fyraåringen. Däremot behöver min man övertygas och det tror jag är jättesvårt. Han tror att den tid jag kommer lägga på hunden kommer tas av den tid jag är aktiv med barnen och med hushållet, medan jag menar att hundtiden kommer tas från tiden jag ägnar åt att ligga i sängen och inte orkar med världen.

Sedan kan man se det som ett jättestort framsteg i depressionen, att jag faktiskt för första gången på flera år känner att jag VILL göra något. 

Hehe, mina hundar är ganska mycket soffpotatisar, i alla fall inomhus. Det är väldigt skönt att de kan slappna av och inte klättrar på väggarna...

Om allt går som det är tänkt är vi hemma samtidigt med en bebis så hyser stora förhoppningar om att få ihop "livspusslet" men visst inser jag att det blir ett jättejobb med både hundar och barn. Vi har dock sagt "på skämt" att om det inte fungerar med hundarna så får ju ungen gå, hundarna var ju här först... =P
  • Anonym (pinne)

Visst är det härligt att faktiskt _vilja_ något? =) Glömde fråga, hur bor ni nu? Vi flyttar snart till lägenhet för att komma närmare stan pga sambons jobb. =/ Det är klart att det går med hund i lägenhet men känns väldigt lyxigt med egen trädgård och närliggande skog... Det blir enklare atmotivera sig än om man måste gå långt på en gata inne i stan för att komma till en park eller rastgård. Och så mycket roligare för hundarna att kunna röra sig helt fritt. Kännerdock ett gäng hundägare som bor i stan och de verkar inte ha några problem så vi lösernog även detta. =)

• Anonym (Hundlängtan)
    Anonym (pinne) skrev 2015-11-19 14:32:08 följande:

Visst är det härligt att faktiskt _vilja_ något? =) Glömde fråga, hur bor ni nu? Vi flyttar snart till lägenhet för att komma närmare stan pga sambons jobb. =/ Det är klart att det går med hund i lägenhet men känns väldigt lyxigt med egen trädgård och närliggande skog... Det blir enklare atmotivera sig än om man måste gå långt på en gata inne i stan för att komma till en park eller rastgård. Och så mycket roligare för hundarna att kunna röra sig helt fritt. Kännerdock ett gäng hundägare som bor i stan och de verkar inte ha några problem så vi lösernog även detta. =)

Ja, det är underbart. Jag känner mig lite som mig själv igen om du förstår vad jag menar. 

Vi bor i lägenhet men i ett grönt och lummigt område med närliggande skog, en del inhägnat så det tror jag kommer gå finfint. Det finns också en vandringsled precis bredvid. 
Svar på tråden Barn, hund och depression?