Barn, hund och depression?
Jag ska försöka vara kortfattad och tydlig.
Jag är gift och lever i en familj med tre barn (10,8 och 4 1/2 år). Jag är sjukskriven sedan flera år tillbaka pga depression och kommer förmodligen få sjukersättning (det är vad som tidigare kallades sjukpensionär). Det betyder att jag kommer vara hemma åtminstone ett år framåt.
Jag vill väldigt gärna skaffa hund. Jag har haft hund förut, 3 olika i olika perioder och man kan säga att det är mitt största intresse. Nu har vi haft uppehåll på 9 år medan vi har haft småbarn, men nu börjar jag känna att jag skulle orka med det. Jag tror att jag skulle må bättre i depressionen om jag fick ägna mig åt mitt stora intresse plus att jag skulle komma ut och röra på mig flera gånger om dagen, istället för att som nu isolera mig hemma. Kort och gott: det finns många fördelar med detta.
Barnen vill ha hund; vårt mellanbarn är en stor djurvän och får något mjukt i blicken så fort hon får syn på ett djur. De andra barnen vill också och 10-åringen är införstådd med att han då och då kommer få gå ut med hunden efter skolan. Ingen är allergisk.
Vi var hundvakt i somras 10 dagar (åt en extremt ouppfostrad 6-månadersvalp) och det gick bra och var en positiv upplevelse för hela familjen.
Nu till min egentliga frågeställning: är det idiotiskt att skaffa hund med en 4 1/2-åring i huset?
Ett annat problem är min man. Han är för hund som koncept men är orolig för att det ska bli för jobbigt. Men, han är orolig inför alla större förändringar, även sådana som visat sig bra: byta bostad, skaffa barn osv, så jag vet inte riktigt hur realistisk hans oro är i detta. Är det en välgrundad oro eller bara hans normala oro?
Hjälp mig gärna med tankar och input! Fråga gärna om det är något ni undrar över!