• Anonym (M)

Fråga om astmainhalator för barn

Fick astmamedicin utskriven till barnet, med spacer och mask att andas i. Vi fick instruktioner och skriftlig info men en sak fattar jag inte inser jag. Ska barnet andas ut också i masken som går över näsa och mun, eller ska hen bara andas in genom den och så andas ut utanför?

• Svar på tråden Fråga om astmainhalator för barn
  • Anonym (pp)

Barnet ska andas både in och ut i den.

• Anonym (pp)

När min son var liten och inte fattade bättre peppade jag honom med "blååås" och "och så blåser vi måånga gånger på raken". Då fick han ju i sig medicinen mellan inblåsningarna ;)

• Anonym (M)

Tack. Vi lär oss väl antar jag, nu känns det ganska krångligt. Tycker också det är knepigt att veta hur många andetag barnet faktiskt tagit i masken. Men det kanske också blir lättare om man kör med många blås på raken.

• Anonym (pp)
    Anonym (M) skrev 2015-11-18 12:58:16 följande:

Tack. Vi lär oss väl antar jag, nu känns det ganska krångligt. Tycker också det är knepigt att veta hur många andetag barnet faktiskt tagit i masken. Men det kanske också blir lättare om man kör med många blås på raken.

Tror det är enklare för ett litet barn att förstå "blås" än "andas". Ni kommer att snart greppa hur man använder den :)

Tror inte att det är någon exakt vetenskap. Tror att de sa till oss att man i sig all medicin på fem andetag (den som sonen hade då, kan säkert skilja). Jag brukade sikta på att han fick "blåsa" ett tag. Ibland var det krångel och han säkert inte fick i sig allt men vi berömde alltid jättemycket och efter ett tag tyckte han nästan att det var kul. Sedan sägs det blir lättare efter ett tag när barnet lärt sig göra kopplingen att det mår bättre av medicinen.
  • Milleman
    Anonym (M) skrev 2015-11-18 12:58:16 följande:

Hellre för många :)
    Vi brukar andas med barnet. Göra tydliga in- och utandningar själv.
    Det är kämpigt i början. Beroende på hur gammalt barnet är. Men om det är ett litet barn. Öva på nallen och låt barnet hålla i inhalatorn själv och öva :)
  • Anonym (pp)
    Milleman skrev 2015-11-18 13:26:28 följande:

Hellre för många :)

Vi brukar andas med barnet. Göra tydliga in- och utandningar själv.

Det är kämpigt i början. Beroende på hur gammalt barnet är. Men om det är ett litet barn. Öva på nallen och låt barnet hålla i inhalatorn själv och öva :)

Tycker också att det är bättre att försöka ta för många än för få puffar. Vi övade också på nallen och visade själva (typ överdrivet) hur man gör.
  • Anonym (M)

Tack för era svar

Barnet är 4 år, så förstår ganska bra i alla fall. Viljan finns hen förstår att det är bra med medicin och försöker snällt. Hen har dock väldigt svårt att förstå det där med andas in och ut. Blåsa ut ljus går bra, men blåsa med näsan eller andas in är omöjligt verkar det som. Hen kan inte snyta sig alls, andas bara in i papperet eller blåser med munnen istället. Men blåsa ut är ju bra, för då måste luften in igen.

• Småtokig

Nu vet jag inte hur eran inhalator ser ut. Vi har en optichamber Diamond och på den är det lätt att se hur många andetag som barnet tagit, dels andas hon så pass mycket så att den låter samt att jag ser att membranet rör sig. För varje gång den rört sig räknar jag ett andetag. Vi brukar ta mellan 8-10 andetag.

• Anonym (M)

Det är en sån vi har. Ska försöka titta på membranet. Snart dags för nästa dos, ska försöka tillämpa alla tips då.

• Anonym (pp)

Min son fick en sån som på bilden när han var 1,5 år (han har en annan nu). Han tyckte att masken var obehaglig och jag lyckades aldrig vänja honom vid den så han puffade direkt från munstycket. Kanske har masken någon bra effekt men för min son funkade den inte.

• Anonym (M)

Masken är inget problem för mitt barn. Vi har tagit 3 doser nu och det går bättre och bättre. Kommer nog gå bra det här. Hoppas det hjälper bara. Vi kör provmedicinering eftersom barnet är för liten för spirometri.

• Anonym (M)

Medicinen har fungerat fantastiskt. Barnet har slutat hosta helt för första gången på länge. Hen verkar må hur bra som helst. Vi har nu gett i 9 dagar, den ska tas 10 dagar vid förkylning.

Dock har barnet blött näsblod igår och idag, vilket aldrig händer annars. Jag misstänker medicinen. Någon annan som råkat ut för det? Vi ger flutide evohaler. Ska ta upp det på vc men frågar här också.

• Milleman
    Anonym (M) skrev 2015-11-26 13:18:34 följande:

Medicinen har fungerat fantastiskt. Barnet har slutat hosta helt för första gången på länge. Hen verkar må hur bra som helst. Vi har nu gett i 9 dagar, den ska tas 10 dagar vid förkylning.

Dock har barnet blött näsblod igår och idag, vilket aldrig händer annars. Jag misstänker medicinen. Någon annan som råkat ut för det? Vi ger flutide evohaler. Ska ta upp det på vc men frågar här också.

Aldrig hört att det hänt andra. Kan ju vara en tillfällighet att hen blivit torr i näsan.
    Vad skönt att medicinen fungerar. Vi har nyligen satt in flutide igen efter att försökt ta bort den. Nu blir han nog stående på den till minst mars.
  • Anonym (pp)
    Anonym (M) skrev 2015-11-26 13:18:34 följande:

Inte säkert det finns något samband. Koll i fass efter biverkningar.

Har ni en eller två astmamediciner åt ert barn?
  • Anonym (M)
    Anonym (pp) skrev 2015-11-26 14:45:22 följande:

Inte säkert det finns något samband. Koll i fass efter biverkningar.

Har ni en eller två astmamediciner åt ert barn?

Näsblödning står som rapporterad biverkning men verkar inte vara bekräftad.

Vi har flutide evohaler och airomir. Flutiden ska tas 10-14 dagar med start vid första förkylningssymptom och airomir vid behov. Läkaren så att man kan ta airomir en stund innan flutide också för bättre effekt om luftvägarna är trängda. Vi gjorde det i början men barnet har inga tecken på astma dagtid, är inte alls andfådd eller tungandad, så vi slutade med airomir. Hen blev så rastlös av den att vi knappt fick i säng hen.
Svar på tråden Fråga om astmainhalator för barn