• Anonym (Rädd och mår skit)

Fler som äter litium?

Hej alla där ute.

Jag har fått diagnosen bipolär sjukdom och äter en heeeeel massa mediciner, bla litium.

Jag undrar om det är fler där ute som äter litium?

Kan ni berätta lite hur ni mådde innan, vilken styrka ni har, om ni har blivit bättre eller sämre, hur många år ni har ätit, om ni äter andra mediciner osv :)

Jätte tacksam om ni vill dela med er lite :)

• Svar på tråden Fler som äter litium?
  • Anonym (Mooooo)

Jag är bipolär typ 2. Började äta litium för 6 månader sedan. Har mått bra sen dess. Äter två på morgonen och en på kvällen. 42 mg per tablett. Mådde skit innan. Otroliga svängningar med depression och kreativitet. Visste aldrig hur jag skulle må dagen därpå. Otroligt jobbigt då jag har barn, har verkligen förändrat mitt liv. Äter även cipralex mot ocd och lergigan för sömnen och sobril vid behov.

Anonym (Mooooo) skrev 2015-11-18 19:09:01 följande:

Jag är bipolär typ 2. Började äta litium för 6 månader sedan. Har mått bra sen dess. Äter två på morgonen och en på kvällen. 42 mg per tablett. Mådde skit innan. Otroliga svängningar med depression och kreativitet. Visste aldrig hur jag skulle må dagen därpå. Otroligt jobbigt då jag har barn, har verkligen förändrat mitt liv. Äter även cipralex mot ocd och lergigan för sömnen och sobril vid behov.

Skönt att det funkar och tack att du delade med dig.

Jag har väl hållt på i drygt en månad och känner ingen skillnad. Tvärtom snarare. Min man påstår att jag blir aggressiv, får hemska humör svängningar. Mår skit helt enkelt. Mycket oro och ångest. Ängslig. Äter andra mediciner också. Antidepressiva, xanor vid behov, lyrika vid behov, Stilnoct till natten, lergigan. Alla dessa hjälper mig, det får mig att stå på benen
  • Anonym (Mooooo)

Jag blev otroligt nog hjälpt av litium redan efter en vecka. Är nog ganska känslig. Jag äter inte full dos eftersom jag kände att jag mådde sämre när jag kom upp i dosen som det ska vara i blodet. Så jag äter halva den dosen. Väldigt individuellt. Det kan ju ta upp emot ett år innan man har fått full effekt. Jag hade tur. Har du inte sobril? Jag fick grym hjälp efter två självmordsförsök av affektiva öppenvården. Härlig kontakt sjuksköterska som jag jämt kan ringa. Fick även träffa den proffsigaste läkaren jag mött som hade forskat mycket på sobril och sa att jag ska inte vara rädd för dom. Dom flesta är så rädda att skriva ut det och får bara 5 mg som inte hjälper och nedtrappnings schema direkt . Han skrev ut 10 mg sobril 100 st. Och skulle skriva i min journal att jag ska få ha det. Äter inga mängder bara när ångesten kommer och det är inte ofta nu. Känslan att ha dom om det krisar känns tryggt

Sobril hade jag förut, nu andra mediciner.

Hur gammal är du?

• LauraPalmer

Jag är bipolär och har tagit Lithionit i ett år. Det är först nu som jag fått full effekt och jag tar 2*2. Sen tar jag Seroquel, Theralen, zolpidem och Propanolol samt Imodium mot biverkningar jag får av Lithionit.

• Anonym (Mooooo)

Seraquel vart jag helt borta av. Gick jag inte och la mig efter intag på kvällen kunde jag göra saker halvt sovande eftersom den även kan användas som sömntablett. Theralet och atarax ät ju rena sockerpillret för mig

• Anonym (Mooooo)

Sen klarade jag mig helt utan biverkningar av lithiumet

• Presens
    Anonym (Rädd och mår skit) skrev 2015-11-18 20:04:49 följande:
    Skönt att det funkar och tack att du delade med dig.

Jag har väl hållt på i drygt en månad och känner ingen skillnad. Tvärtom snarare. Min man påstår att jag blir aggressiv, får hemska humör svängningar. Mår skit helt enkelt. Mycket oro och ångest. Ängslig. Äter andra mediciner också. Antidepressiva, xanor vid behov, lyrika vid behov, Stilnoct till natten, lergigan. Alla dessa hjälper mig, det får mig att stå på benen
    Är du verkligen ordinerad Lyrika vid behov?
  • Anonym (Mooooo)

Lurika

[quote=76020313][quote-nick]Presens skrev 2015-11-18 22:56:47 följande:[/quote-nick]Är du verkligen ordinerad Lyrika vid behov?[/

Lyrika används även vid ångestsyndrom

Japp, lyrika vid behov. Äter även Quetiapin, den sover jag bra på och behöver oftast inte ta Stilnoct om jag tar Quetiapin i tid på kvällen. Jaså, kan det alltså ta upp till ett år innan man får effekt? Hur kan det vara så? Jag har fått så jäkla dåligt med information när det gäller litium. Har läst på nätet men blir inte så mycket klokare. Mår iallafall inte bra.

Svar på tråden Fler som äter litium?