• ninasord

Hur blir en terrorist en terrorist?

Vi har redan hört om Al-Qaida och IS bland flera. Dessa anses som två av de tre största hoten idag. Frågan jag ställer handlar inte om vad som utmärker en terrorist via deras tillvägagångssätt när dom exv avrättar sina fångar, det ser man ju att det är en krigshandling.

Det jag undrar över är vad som gör en terrorist till en terrorist, innan dom blir bödlar?

I'm not your driver
  • Svar på tråden Hur blir en terrorist en terrorist?
  • Anonym (jadubjörn)

segregation hat mot sammhället är vad jag tror sen måste man vara dum i huvudet också..

• Tow2Mater

Total avsaknad av empati och att alla har lika stort människovärde. Samma drag en psykopat har skulle jag gissa passar bra in. Deras sätt att uttrycka sina handlingar på är bara olika.

• ninasord
    Tow2Mater skrev 2015-11-19 02:52:01 följande:

Total avsaknad av empati och att alla har lika stort människovärde. Samma drag en psykopat har skulle jag gissa passar bra in. Deras sätt att uttrycka sina handlingar på är bara olika.

Givetvis kan dom ha anlag med vissa drag och egenskaper i grunden. Men om vi rent hypotetiskt säger att någon inte är empatibefriad eller en psykopat. Hur kan då den personen ändå bli en terrorist?
    I'm not your driver
  • Grus grus

Man saknar en tillhörighet och är lättpåverkad. Det ser man ju i många extrema kretsar hur de lyckas få med folk som inte känner att de passar in någonstans.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • ninasord
    Grus grus skrev 2015-11-19 09:34:26 följande:

Man saknar en tillhörighet och är lättpåverkad. Det ser man ju i många extrema kretsar hur de lyckas få med folk som inte känner att de passar in någonstans.

Vad händer med dem sen?
    Hur ser utvecklingen ut från utanförskap och att vara lättpåverkad till att bli terrorist? Vad tar de del av och vad gör dem till en?
    I'm not your driver
  • Grus grus
    ninasord skrev 2015-11-19 09:52:48 följande:

Vad händer med dem sen?

Hur ser utvecklingen ut från utanförskap och att vara lättpåverkad till att bli terrorist? Vad tar de del av och vad gör dem till en?

Ja det kan man ju bara spekulera i. Jag tror som sagt att man kan få svar genom psykologiska studier gjorda på tex sektmedlemmar och nazister.
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
Svar på tråden Hur blir en terrorist en terrorist?