• Citrona

Höggravid men inte hungrig?

Hej!

Jag är i vecka 38 och har de senaste veckorna inte varit hungrig alls..
    Bebisen växer som den ska och rör sig fint men jag kan gå 5-6 timmar utan att äta på dagarna. Jag bantar ABSOLUT INTE och skulle aldrig göra det men....jag är bara inte hungrig eller sugen på någonting.
    Jag dricker mycket vatten och äter normala portioner när jag äter.

Så här kan en dag se ut om jag är hemma och inte har någonting direkt för mig:

ca 07.30 upp och äter 1-2 mackor med stora barnet.
    ca 10-14 sover (kan knappt sova på natten)
    ca 16.30 äter något litet typ banan
    ca 19.00 äter middag
    ca 23.00 äter en eller 2 mackor
    ca 04.00 dricker ett glas havremjölk eller något om jag skulle vara hungrig då.

Kan detta skada bebisen på något vis?
    Är orolig ;(

• Svar på tråden Höggravid men inte hungrig?
  • Cyanea

Nejdå, inte ska det skada din bebis. Den tar vad den behöver från din kropp, så det är "bara" du som far illa :)

Det kan ju vara så att din bebis ligger och trycker på magsäcken. Min gör det, dock är jag bara i v. 30. När hon ligger däruppe får jag inte ner något alls. Jag har börjat äta närhelst jag känner minsta lilla sug, även om det inte blir mycket. Det blir i alla fall mer än att försöka äta ordentligt när jag brukar äta, för det händer verkligen inte alla dagar. 

Ta det bara lugnt :) Ring din BM om du är orolig. 

• Connie07

Var själv väldigt hungrig på slutet i båda graviditeterna och ville gärna äta på nätterna ochså.

• Cyanea

Ett förslag är ju även att du inte bara dricker vatten (och havremjölk ibland) utan ersätter en del med t.ex. juice. Då får du i dig lite mer näring, åtminstone lite kolhydrater och vitaminer. 

• Citrona
    Cyanea skrev 2015-11-19 16:23:08 följande:

Ett förslag är ju även att du inte bara dricker vatten (och havremjölk ibland) utan ersätter en del med t.ex. juice. Då får du i dig lite mer näring, åtminstone lite kolhydrater och vitaminer. 

Tack för svaren båda 2!

Ja, bebisen verkar ganska stor så det kanske är det att den trycker, låter ju bra.
    Med dottern åt jag mycket och ofta plus att jag samlade på mig en massa vatten vilket jag inte gjort denna gång som tur är, ännu så länge ;)

När jag vaknat efter att ha fått sova gott utan avbrott i typ 4 h så är jag fylld med energi och orkar en massa...sedan när jag ätit efter ett par timmar då jag vaknat så blir jag slö och trött igen.
  • mammalovis

Jag har haft 3 graviditeter med sämre aptit än normalt. Nu den sista blev jag dock hungrig sista dagarna innan det var dags.

Du vänjer ju också magsäcken med mindre mat, tänker jag.

• amalie79

Jag har haft mindre aptit hela graviditeten, äter såklart, men inte mer än jag måste. Tycker det är jättebra, blir inte massa onödiga fettkilon att gå ner , jag mår ju bra, bebisen växer som den ska, man behöver ju inte glufsa i sig bara för att. Sambon grälar och säger att jag måste äta mer men nu har han nog fattat att det inte alls behövs, när han ser att bebisen och jag mår bra som det är.
    Är du inte mer hungrig, bebisen mår bra så är det nog ingenting att oroa sig. Blir ju mindre plats för allting där inne också.
    Sover du dessutom 4 timmar på dagen så är det väl inte konstigt om du inte äter under dagen heller.
    Jag äter nog lika fast middagen när du äter banan typ och ev någon macka runt 21, skulle inte kunna äta så sent som 23. Men jag sover fortfarande på nätterna så annars kanske det skulle vara annorlunda.

Svar på tråden Höggravid men inte hungrig?