• Anonym (Stilblind)

Personal shopper, erfarenheter?

Jag har fått ett nytt jobb, och jag kommer i min nya roll ha en hel del kundkontakt och kommer representera företaget utåt. Idag har jag en roll där jag nästan aldrig syns utåt, så det är ganska nytt. Jag är dessutom förhållandevis ung (under 30, de flesta andra är minst 10 år äldre), och kvinna i en mansdominerad bransch. Det känns ganska viktigt att vara välklädd för att inte sticka ut på fel sätt.

Jag är fruktansvärt dålig på allt vad mode och stil heter. Jag har några typer av plagg jag känner mig trygg i och håller mig till dem. Finns mycket jag tycker är fint men jag litar liksom inte på mitt omdöme och känner mig obekväm och konstig.

Hittade att Åhléns i Stockholm har en personal shopper man kan anlita. Kan det vara en idé för att få en förnyelse i garderoben? Är lite osäker på klädutbudet på Åhléns. Funkar det när man är runt 30 eller kommer jag se ut som 60+?

• Svar på tråden Personal shopper, erfarenheter?
  • Långbenopluto

Personligen hade jag inte bekostat en personal shopper på Åhlens..... men på annat ställe hade jag gjort det.

• BCH52

Jag har själv inte testat den tjänsten men min svärdotter i Stockholm använde sig av en sådan för något år sedan. Hon valde en som inte var knuten till en speciell kjedja för att inte bli begränsad. Hon betalade nåt på 3000 kr för en eftermiddag. Hon blev jättenöjd då hon fick tag på en bra bas i god kvalité som sitter snyggt trots att hon är rätt kurvig.

• Anonym (Givande!)

Jag tycker det låter som ett superbra tillfälle att gå till en personal shopper. Jag fick en helt ny kropp efter graviditet och trivdes inte i tajta toppar och jeans längre, men hade svårt att hitta en ny stil. Så jag gick till en fantastisk personal shopper på mood galleria, Marie, som tvingade mig ut ur komfortzone och få jag testade nya stilen för tionde plagget så började se vad de var hon menade. Jag fick säga vad jag var ute efter och så hjälpte hon mig framhäva mina snygga attribut.

Funderade också på Åhlens men då jag sökte runt lite hade hon Marie fått så goda recensioner så då tog jag henne. Bra val, och hittade min favoritbutik numera - companys. Den finns dock inte kvar och numera är det någon som heter Jaquline som är personal shopper. Så kan inte uttala mig om hur det är nu. Men på Åhlens i Stockolm finns det massor av butiker så du kan säkert få ett brett utbud och bygga upp en basgarderob som du sedan kan utöka allteftersom du känner behov. :)

• Anonym (A)

Jag har använt mig av personal shopper på Åhléns och tyckte det var bra. Hon frågade mig en del om vad jag ville ha, vilka färger jag gillade och om det var något jag inte gillade. Sedan plockade hon fram lite förslag, och baserat på vad jag valde kompletterade hon med lite mer förslag medan jag provade vidare.

Allt var inte fullträffar, men jag fick lite ny inspiration, och hittade en del kläder jag gillade.

Man betalar ju inte för personal shopper, utan bara för kläderna man köper.

Tänkte eventuellt utnyttja det igen när jag har gått igenom min garderob och rensat ut en del, eftersom jag har ont om tid och det är rätt så tidseffektivt.

• Anonym (Stilblind)

Tack för era svar. På Åhléns får man hjälp i 3 timmar för 700 kr, gratis om man köper kläder för 7000 kr. Har inte varit på Åhléns på länge och har aldrig köpt kläder där, men visst finns det alla möjliga märken? Jag vill se proper ut, jag söker lite finare vardagskläder, något som kan passa till kundbesök och liknande. Kan man hitta sådant på Åhléns utan att man ser ut som en tant?

• Anonym (A)

Det finns många olika märken där. Både lite mer "sportiga" i lite lägre prisklass, och t.ex. Tiger. Jag såg definitivt inte ut som en tant efter shoppingen!

Blev lite byxor, någon kofta, en mjuk kavaj, en hel del snygga toppar, någon scarf och några snygga kjolar.

Jag valde kläder att ha både vid möten på kontoret med kostymklädda män, och kläder för besök hos industrikunder där man kan behöva lite snyggare, sportikga kläder utan att var för "fin".

När jag var på Personal shopping ville de att man hade en budget på minst 5000 kr tror jag. Däremot vet jag inte riktigt hur de skulle ha koll på om man returnerade varor senare, eftersom det var ett vanligt shoppingkvitto och man har öppet köp i 30 dagar.

Tanken är nog att om du har budgeten att handla för minst 7000 kr och de gör ett bra jobb, så lär du köpa det mesta.

Svar på tråden Personal shopper, erfarenheter?