• Anonym (studieångest)

Ångest över godkänd tenta, tittar arb.givare på betyg?

Jag har alldeles för mycket självkritiska analyser om mig själv, för kass självkänsla, för mycket saker omkring mig som tar min energi och nu har jag drabbats över så brutala "värdelöshets" känslor kring en tenta som faktiskt är godkänd men som i mina ögon inte duger.

Skrev min första tenta på universitetet och det kändes som att det gått super. Har varit helt säker på att jag klarat den och visst det hade jag gjort men när jag såg att jag fått E i betyg (lägsta godkända nivån) så kändes det som ett slag i magen. Ett slag mot min självkänsla och studiemotivation då jag trodde och hade känslan av att jag skulle få så mycket bättre. Det är även mitt betyg på kursen. De flesta i klassen hade mycket bättre än mig och jag känner mig nere och har svårt att hitta motivation och självkänsla nog att kämpa och tro på ett bättre betyg i nästa kurs.

Hur stor roll spelar betygen från universitet och högskola in när man söker jobb? Tittar arbetsgivaren på dem?

• Svar på tråden Ångest över godkänd tenta, tittar arb.givare på betyg?
  • Santin

Arbetsgivare tittar inte på betyg alls. Endast meriter och utbildning.

• Anonym (Student)

När jag skrev min första tenta på högskolan blev jag underkänd två gånger innan jag med nöd och näppe fick godkänt. Det är en läroprocess som med allting annat. Du kommer att ta dig hela vägen med godkänt! Det viktigaste är inte betygen du får utan de kunskaperna du tar med dig från utbildningen, för det är dem du ska använda i yrkeslivet. 

• Anonym (Ibland)

Jag har fått visa betyg, till och med från gymnasiet, för arbetsgivare. Då hade jag en doktorsexamen så det var inte direkt färska betyg. Den chefen var helt besatt av betyg, ville helst se femmor/A:n rakt igenom. Jag fick jobbet och var med om fler rekryteringar, det var samma sak då. Det är nog inte vanligt men det kan förekomma.

Må inte dåligt över ditt E. Jag hade inte den betygsskalan, men hade jag haft det hade det blivit många E:n, speciellt första åren. Och jag har som sagt doktorerat sedan dess, så det går bra trots allt. Och jobb har jag fått också.

• Lexara

Examensbevis är det enda jag någonsin behövt visa upp. De har då bara kollat på "diplomet", inte listan över betyg eller ens vilka kurser jag läst...

• Themis

Om du är jurist spelar betygen roll, annars vanligen inte.

Möjligen kan en ingenjör med uppseendeväckande goda kursbetyg få vissa fördelar.

/mina femti öre

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
Svar på tråden Ångest över godkänd tenta, tittar arb.givare på betyg?