-
Hej!Jag skulle uppskatta om någon vänlig själ har tid och att hjälpa mig med att räkna ut min inkomst under tiden som föräldrarledig.Verktyget hos försäkringskassan tycker jag är lite otydligt och jag skulle vilja få hjälp med en uträkning som även tar hänsyn till att jag är statligt anställd och således garanteras 90% av lönen.Jag har ansökt om föräldrarledighet alla vardagar från 2015-11-30 till 2017-01-31.Juni 2016 har jag semester och pausar föräldrarledigheten. Även semester 4 dagar i december 2015.Totalt har jag ansökt om 275 dagar föräldrarledighet med sjukpenningsnivå.Min årslön är 437.400:-Tacksam för hjälp!
-
Svar på tråden Räkna ut inkomst föräldrarledig
-
För att räkna fram din ersättning per dag:
Årsinkomst (SGI) x 0,8 x 0,97 / 365 = dagpenning innan skatt
Sen får du multiplicera den summan med hur många dagar per månad du tar ut. Tar du fem dagar i veckan blir det runt 21-23 dagar/månad. -
MoLsMamma skrev 2015-11-19 21:50:26 följande:
För att räkna fram din ersättning per dag:
Årsinkomst (SGI) x 0,8 x 0,97 / 365 = dagpenning innan skatt
Sen får du multiplicera den summan med hur många dagar per månad du tar ut. Tar du fem dagar i veckan blir det runt 21-23 dagar/månad.
Tack för svar!
Då blir formeln så här:
437400 x 0,8 * 0,97 / 365 * 275 * 0,71 / 12 = 21310 kronor
Jag räknade med 29% skatt och delade i 12 för att få ett snitt på vad jag kommer få ut per månad men där skiljer ju det på antal dagar men per år borde det bli rätt?
Sedan undrar jag om vi har tagit hänsyn till min statliga inkomst som garanterar 90%?
-
Din dagpenning blir 930 brutto om jag räknar rätt. Om du söker mån - fre hela året varierar ju antal dagar du får ut per månad, men säg ett snitt på 22 dagar per månad.Papayagirl skrev 2015-11-19 23:14:12 följande:
Tack för svar!
Då blir formeln så här:
Jag räknade med 29% skatt och delade i 12 för att få ett snitt på vad jag kommer få ut per månad men där skiljer ju det på antal dagar men per år borde det bli rätt?
Sedan undrar jag om vi har tagit hänsyn till min statliga inkomst som garanterar 90%?
930 x 22 = 20450 kr brutto. Efter skatt (29%) = 14 526 kr
Detta är föräldrapenningen som FK betalar. De har inget med din föräldralön på 10 % att göra så den får du plussa på -
Antar förresten att du räknat att det är 275 vardagar under 2016? Då tar du enklast 930 x 275 = 255 750 krPapayagirl skrev 2015-11-19 23:14:12 följande:
Tack för svar!
Då blir formeln så här:
Snitt per månad (255 750/12) = 21312 brutto, 15131 netto -
Sorry, det var ju så du hade räknat som mitt senaste inlägg :)MoLsMamma skrev 2015-11-19 23:27:25 följande:Antar förresten att du räknat att det är 275 vardagar under 2016? Då tar du enklast 930 x 275 = 255 750 kr
Snitt per månad (255 750/12) = 21312 brutto, 15131 netto -
Okej!
Men om jag får ut det kommer min arbetsgivare täcka upp resten så jag får 90% av lönen då?
Jag förstår inte riktigt vad föräldrarlön på 10% innebär.
Sedan hittade jag nu när jag googlade att max sgi ligger på 333700 så jag får nog räkna med ännu lägre från försäkringskassan,
-
Föräldrapenning har högre tak: 445 000 krPapayagirl skrev 2015-11-19 23:28:54 följande:
Okej!
Men om jag får ut det kommer min arbetsgivare täcka upp resten så jag får 90% av lönen då?
Jag förstår inte riktigt vad föräldrarlön på 10% innebär.
Sedan hittade jag nu när jag googlade att max sgi ligger på 333700 så jag får nog räkna med ännu lägre från försäkringskassan,
Föräldralönen brukar va 10% av inkomsten.. Dvs tjänar du 20 000/mån får du 2000 i föräldralön sen skatt på de. Hör med arbetsgivaren hur de räknar! -
Men för att få ca 80% av lönen fr kassan måste du ta fp mån-sön så du vet
-
jag fick 10% av lönen från arbetsgivaren och den betalades ut automatiskt!
-
Att du har ett tillägg upp till 90% garanterar inte att du får 90% av din lön månad för månad rakt av.
Utan det menar oftast att arbetsgivaren täcker upp mellanskillnaden från det du får från FK motsvarande 80%. Du kan alltså inte räkna med 90% om du inte söker ersättning 7 dagar per vecka från Försäkringskassan. För det är först då som du hamnar kring de där 80%-en.
Och är man högavlönad så blir förstås glappet mellan taket i FK's utbetalning och 90% högre.
Säg att du får brutto 27000kr i månaden från FK som mest.
Din månadslön är 43000kr.
Din arbetsgivaren har i avtalet att de ersätter upp till 90%.
Tar du ut full FP från FK så får du 11700kr per månad i föräldralön/föräldrapenningtillägg.
ELLER så är avtalet skrivet som så att du får 10% av din lön, det beror helt på hur det är formulerat.
Då skulle du i samma exempel få 4300kr = 10% av din månadslön. I den typen av kollektivavtal tar man ingen hänsyn alls till vad du får från FK utan man utgår bara från månadslönen.
Jag har erfarenhet av båda avtalen. Vissa har skrivet att man som medarbetare ska skicka in sina underlag från FK löpande så betalar man ut fp-tillägget för antalet uttagna dagar. Tar man då ut fullt antal så kommer man upp i 90%.
Jag har också haft samtal där man läst avtalet som att arbetsgivaren ser till att man får 90%. Således har man gnuggat sina händer och inte tänkt ta ut någon föräldrapenning alls för man får ju 90% från jobbet....
Så det finns massor av modeller, kolla med en kunnig HR-eller löneperson där du jobbar så att du får rätt info och kan planera därefter. -
Statligt anställda brukar få 10% av sin lön under en viss tid. Fe tar alltså inte hänsyn till hur mkt fp man tar ut. Ts är statligt anställd enligt trådstarten så det bör gälla. Men bara ringa o kolla juAnonym (Ellen) skrev 2015-11-20 13:00:36 följande:
Att du har ett tillägg upp till 90% garanterar inte att du får 90% av din lön månad för månad rakt av.
Utan det menar oftast att arbetsgivaren täcker upp mellanskillnaden från det du får från FK motsvarande 80%. Du kan alltså inte räkna med 90% om du inte söker ersättning 7 dagar per vecka från Försäkringskassan. För det är först då som du hamnar kring de där 80%-en.
Och är man högavlönad så blir förstås glappet mellan taket i FK's utbetalning och 90% högre.
Säg att du får brutto 27000kr i månaden från FK som mest.
Din månadslön är 43000kr.
Din arbetsgivaren har i avtalet att de ersätter upp till 90%.
Tar du ut full FP från FK så får du 11700kr per månad i föräldralön/föräldrapenningtillägg.
ELLER så är avtalet skrivet som så att du får 10% av din lön, det beror helt på hur det är formulerat.
Då skulle du i samma exempel få 4300kr = 10% av din månadslön. I den typen av kollektivavtal tar man ingen hänsyn alls till vad du får från FK utan man utgår bara från månadslönen.
Jag har erfarenhet av båda avtalen. Vissa har skrivet att man som medarbetare ska skicka in sina underlag från FK löpande så betalar man ut fp-tillägget för antalet uttagna dagar. Tar man då ut fullt antal så kommer man upp i 90%.
Jag har också haft samtal där man läst avtalet som att arbetsgivaren ser till att man får 90%. Således har man gnuggat sina händer och inte tänkt ta ut någon föräldrapenning alls för man får ju 90% från jobbet....
Så det finns massor av modeller, kolla med en kunnig HR-eller löneperson där du jobbar så att du får rätt info och kan planera därefter.
-
Sist jag jobbade med det statliga avtalet ALFA så funkade det så här:
medarbetare söker föräldraledigt
medarbetare får 100% avdrag varje månad
medarbetare skickar in underlag från FK
medarbetare får löpande föräldrapenningtillägg/föräldralön motsvarande antalet uttagna dagar
Så tog man bara ut 23 dagar i maj månad fick man föräldralön för 23 dagar utbetalda nästkommande månad.
Allt hängde strikt ihop med hur mycket fp man tog ut. Tog man ut mindre fp så fick man lägre ersättning.
Däremot är antalet dagar som ersätts väldigt förmånligt. Man kunde få ut för 360 dagar tror jag det var. Så slängde man in en vecka f-ledigt på sommarlovet när barnet var 6 år gammalt och tog ut fp så kunde man få föräldralön även för de dagarna om man var inom spannet 360 dagar.
Enligt det kommunala avtalet exempelvis så har man bara föräldralön i 180 dagar. Så det är ju väldigt generöst.
Nu var det några år sen men så såg det ut då. -
Googla AFA kassan o anmäl dig där, de gjorde jag! Får 10% av dom den 29:e varje månad. :)
-
AFA försäkring hette de visst :p
-
Det är inte alla kollektivavtal som har sin ersättning via AFA, det beror på vilken facklig tillhörighet man har och/eller vilken avtalspart som tecknat kollektivavtalet. För kommunanställda är det kommunen som betalar ut ersättningen via lönen. För de statliga myndigheterna är det myndigheten själv som gör det.Reedrip skrev 2015-11-20 21:15:29 följande:
AFA försäkring hette de visst :p
Men det stämmer att vissa ska ansöka själva via AFA. Du kan dock inte hänvisa alla dit.