• Anonym (Bollen)

Sertralin och viktuppgång?

Jag har ätit sertralin actavis i drygt ett halvår och trappar nu ner. Ganska omgående gick jag upp rätt mycket i vikt med sertralinet, och nu undrar jag om någon som har varit med om samma - viktuppgång i samband med sertralinknaprande- kan informera om det var lätt/svårt/omöjligt att gå ner i vikt efter avslutad medicinering eller nedtrappning?
    Även om jag är glad för allt gott Sertralinet gjort så längtar jag faktiskt efter att få på mig mina gamla kläder igen ;

• Svar på tråden Sertralin och viktuppgång?
  • Lena74

Alltså har hört att man inte ska gå upp så värst mkt av den medicinen men allt är olika. Jag hade en annan antidepressiva o gick upp massor. Tre år efter avslutat har jag fortfarande inte gått ner ett enda kg av den vikten tyvärr.

• Anonym (Bollen)

Låter kämpigt... hoppas att du mår bättre ....

Men menar du att man inte skall gå upp så mycket just av S. Actavis? Eller sertralin överlag?

• Lena74

Menar sertralin överlag. Det var en av orsakerna som jag ville testa den. Har aldrig varit överviktig innan men nu ligger jag på 40 kg plus. Nog för att jag mådde bättre med antidepressiva men vikten gjorde att jag inte alls mådde bra.

• Anonym (m)

Jag åt sertralin i ca ett år och gick upp kanske en 10-12kg. Trappade sen ner och är idag fri från medicin och ångest men med härliga 10kg kvar :/

• Anonym (Bollen)

Ojoj. låter kämpigt... min läkare påtalade viktökningseffekten med sertralin innan jag började, pga som hon sa att aptiten ökar...men så sa hon att "du som är ganska liten i kroppen naturligt lär inte ha några problem att bli av med det sedan"....jovisst...

• Anonym (Alltid undrat)

För att gå upp i vikt måste man väl äta merän man gör av med? Vad i tabletterna gör att man magiskt ökar i vikt trots att man håller en god kost?

• nevermind

Jag åt bara Sertralin i 4-6 veckor innan jag bytte medicin, men hann ändå plöfsa på mig. Mamma åt Sertralin i ett halvår och gick upp väldigt mycket, hon har inte gått ner igen. Däremot har hon inte försökt kanske...
    En kollega åt lyckopiller i flera år (vet inte vilken sort), hon gick upp 40 kg, som rasade av henne när hon slutade.

Jag tror inte mina extrakilon kommer rasa av när jag slutar med medicinen men jag kommer absolut göra mitt bästa för att bli av med dom.

• Anonym (Delad)

Enligt en släkting så påstår denne att jag började gå upp i vikt vid påbörjan. Jag håller inte med alls. Jag däremot ökad i vikt efter en annan tablett. Jag har ätit mer än jag gjort av med. Men kan inte minnas att jag gått upp så kraftigt i vikt efter att ha ätit mer tidigare. Fast ska gå på lågkolhydrat nu. Brukar bita bra.

• Anonym (Delad)

Jag ska springa långrundor varannan dag. Återkommer om jag inte går ner i vikt av dem.

• Anonym (Bollen)
    Anonym (Alltid undrat) skrev 2015-11-20 10:08:36 följande:

För att gå upp i vikt måste man väl äta merän man gör av med? Vad i tabletterna gör att man magiskt ökar i vikt trots att man håller en god kost?

Enligt min läkare, och vad jag har läst om preparatet, så är det starkt aptit/hungerhöjande. Och visst, jag har verkligen känt av det, men jag personligen tror också att det påverkar en hormonellt. Jag t.ex. har kunnat äta precis vad som helst innan, men inte lagt på mig. Jag har haft problem med att INTE lägga på mig, snarare. Att precis ALLLT sätter sig på kroppen nu måste ha med detta att göra...
  • Anonym (m)
    Anonym (Alltid undrat) skrev 2015-11-20 10:08:36 följande:

Ja men absolut. Du har helt rätt. Sertralinet (och andra ssri) Det finns två anledningar till varför. Ämnesomsättningen på verkas till det negativa. Och att medicinen påverkar hjärnans hungercentrum vilket i sin tur gör att man blir mer hungrig. Mer mat + sämre ämnesomsättning = viktuppgång

Det är alltså inte så att alla som tar Ssri plötsligt glöfsar i sig. 
  • Anonym (Bollen)
    Anonym (Delad) skrev 2015-11-20 10:14:22 följande:

Jag ska springa långrundor varannan dag. Återkommer om jag inte går ner i vikt av dem.

Ja, gör jättegärna det, jag tänke också satsa på konditionspass...springa mycket... Vi får se hur det går... Lycka till till oss ;)!
  • Anonym (Delad)
    Anonym (Bollen) skrev 2015-11-20 10:16:44 följande:

Enligt min läkare, och vad jag har läst om preparatet, så är det starkt aptit/hungerhöjande. Och visst, jag har verkligen känt av det, men jag personligen tror också att det påverkar en hormonellt. Jag t.ex. har kunnat äta precis vad som helst innan, men inte lagt på mig. Jag har haft problem med att INTE lägga på mig, snarare. Att precis ALLLT sätter sig på kroppen nu måste ha med detta att göra...

Jag känner igen mig i detta. Det är ju kanske inte bara av ondo utan en spark i baken att man inte ska överäta. Även om det inte syns så är det inte bra.
  • Anonym (Delad)
    Anonym (Bollen) skrev 2015-11-20 10:18:23 följande:

Ja, gör jättegärna det, jag tänke också satsa på konditionspass...springa mycket... Vi får se hur det går... Lycka till till oss ;)!

Ja, haha lycka till till oss. Jag börjar på allvar idag. Jag väger 17 kilo mer än vad jag normalt väger men jag mår så bra! Så är inte ledsen. Ser ändå ok ut.
  • Anonym (Delad)

Menade inte som en pekpinne utan mest som en reflektion.

• Anonym (Bollen)

Som jag hoppas att ni förstår så handlar det här inte om ngn viktnojjningshets... jag får inte den känslan av er heller... men kraftig viktuppgång är jobbig, för min del framför allt för att inga kläder passar längre...hehe

• Anonym (anonym)

Jag går alltid upp i vikt när jag äter sertralin och brukar gå ner automatiskt när jag slutar ta medicinen.

Men jag är hellre fet än självmordsbenägen. Valet är lätt. Sen får andra tro att jag har dålig karaktär. Jag vet vad som orsakar min övervikt. Det räcker. Sen håller jag med om att det inte är kul att vara fet.

Utan medicin vägde jag 73. Nu 85...Men som sagt- valet är lätt.

• Anonym (Bollen)
    Anonym (anonym) skrev 2015-11-20 11:15:26 följande:

Jag går alltid upp i vikt när jag äter sertralin och brukar gå ner automatiskt när jag slutar ta medicinen.

Men jag är hellre fet än självmordsbenägen. Valet är lätt. Sen får andra tro att jag har dålig karaktär. Jag vet vad som orsakar min övervikt. Det räcker. Sen håller jag med om att det inte är kul att vara fet.

Utan medicin vägde jag 73. Nu 85...Men som sagt- valet är lätt.

Det håller jag verkligen med dig om! Hoppas att du är på rätt väg....styrkekramar till dig...

Ja gud vad jag är glad att jag började med sertralin...jag blev mig själv igen efter en extremt tuff tid... Intressant dock att höra hur andra har reagerat på olika biverkningar, såsom denna...man känner sig lätt ensam i dessa biverkningar tycker jag, mkt för att läkarna är dåliga på att informera om dem. Och ärligt talat så trodde jag inte att jag skulle gå upp såhär mkt...ok några kilo, men att behöva byta ut hela garderoben.... hehe...men återigen...värt det alla gånger...tusen ggr om!

Styrkekramar till alla som mår dåligt därute
  • Anonym (m)
    Anonym (Bollen) skrev 2015-11-20 10:36:27 följande:

Som jag hoppas att ni förstår så handlar det här inte om ngn viktnojjningshets... jag får inte den känslan av er heller... men kraftig viktuppgång är jobbig, för min del framför allt för att inga kläder passar längre...hehe

Jag är helt med dig! Jag har hellre några kilon extra än dras med ångest och panikattacker :) Jag mår inte dåligt över mina extrakilon. Men såklart vill jag komma i mina kläder
Svar på tråden Sertralin och viktuppgång?