• Anonym (nybörjare ;))

hämta ut p piller!!

Hej, igår var jag på ungdomsmottagning och min barnmorska skrev ut ett recept till mig (för p piller). eller rättare sagt receptet skickades till Apoteket så ska gå dit och hämta ut p pillerna. Men nu är det så att jag varken har giltig leg eller pass (dom har gått ut). eftersom man måste ha det för att ta ut recept. Iallafall, jag ska fixa leg, men min fråga är att det tar ju ett tag att leget ska komma, så undrar om recept är ute i ett antal dagar innan det tas bort för man inte hämtar ut det? Eller kommer den alltid finnas kvar så jag kan komma när som helst? vet ej när jag kan fixa legitimation. så är de typ 30 dagar receptet finns där eller finns det alltid där?

PS, första gången jag hämtar ut p piller!

PS2, förlåt för slarviga stavfel o så, men är sjukt trött!! Tack på förhand! :*

• Svar på tråden hämta ut p piller!!
  • Frontline

Ett recept är giltigt i 1 år från det skrevs ut.
    Testa att hämta ut med ditt legitimation innan du får hem det nya du kan ju inte få annat en ett nej.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Tin)

Receptet ligger kvar. Tror de brukar ligga i ett år iallafall.

Är du under 18/bor du hemma? Isåfall har jag för mig att en förälder/vårdnadshavare kan hämta ut receptbelagt åt sitt barn.

• Ego Lovers
    Anonym (Tin) skrev 2015-11-20 04:35:05 följande:

Receptet ligger kvar. Tror de brukar ligga i ett år iallafall.

Är du under 18/bor du hemma? Isåfall har jag för mig att en förälder/vårdnadshavare kan hämta ut receptbelagt åt sitt barn.

Som Tin skriver. Ett recept är giltligt i ett år. Är du minderårig kan dina föräldrar hämta det.
    Har du BankID kan du logga in på Apoteket och beställa det direkt hem i brevlådan
  • Anonym (nybörjare ;))
    Ego Lovers skrev 2015-11-20 08:29:30 följande:
    Som Tin skriver. Ett recept är giltligt i ett år. Är du minderårig kan dina föräldrar hämta det.
    Har du BankID kan du logga in på Apoteket och beställa det direkt hem i brevlådan
    ÅÅh tack, jag bor hemma och är yngre än 18. Men måste föräldrar veta att man äter p piller?
  • Anonym (Tin)
    Anonym (nybörjare ;)) skrev 2015-11-21 01:34:39 följande:

ÅÅh tack, jag bor hemma och är yngre än 18. Men måste föräldrar veta att man äter p piller?

Tror inte jag berättade för mina föräldrar. är väl inget man egentligen måste berätta vad jag vet. Minns inte dock. Var 15 när jag fick mina ppiller. Fick dem pga svår "mens"värk (endometrios). Så att jag slapp ha ont =)
  • malle88
    Anonym (nybörjare ;)) skrev 2015-11-21 01:34:39 följande:

Nej det behöver dem inte. Och BM har tystnadsplikt så hon får inte Helle berätta även om de frågar. Kan dock rekommendera att de vet, om pillerna gör dig dålig.
Svar på tråden hämta ut p piller!!