• Kary

    Väldigt lågt AMH-värde, vad nu?

    Hej

    Jag var hos gynekologen häromdagen och ville för säkerhets skulle höra hur jag borde tänka om tidsram för att försöka bli gravid, då jag snart fyller 35. Han gjorde ett ultraljud och tyckte att allt såg jättebra ut men bad mig även göra ett blodprov för att få fram ett AMH-värde. I onsdags kom beskedet som en chock; AMH-värdet var 0,07 och han sa att mina chanser att bli mamma är små. Jag frågade hur detta var möjligt då jag alltid fått höra att jag verkar ha ägglossning och att allt ser fint ut men han sa att äggen finns men är av dålig kvalité. Jag fick inte ur mig några bra frågor, jag var helt oförberedd på detta och nu känner jag mig helt förvirrad.

    Är det någon som vet vad detta innebär? har googlat lite men det jag läser låter väldigt dystert. Någon som haft något liknande som det gått bra för? Eller är äggdonation den enda vägen framåt?

    Kary

  • Svar på tråden Väldigt lågt AMH-värde, vad nu?
  • Let it Rain

    Jag vet tyvärr inte om jag har något hoppfullt att skriva om det, då det där värdet är så pass lågt att du inte ens kommer bli erbjuden någon IVF. Visst kan det i vissa fall funka att bli gravid ändå, naturligt, men det krävs förmodligen många års försök och väldigt mkt tur. Personligen tror jag att det kan bli väldigt, väldigt svårt. Du behöver nog förbereda dig på det värsta här, är jag ledsen. Önskar att jag slapp skriva det, för det känns hårt, men det är nog ännu sämre att inte skriva det. 

    Hur skulle du känna inför donatorägg? Det är ju en möjlighet. 

  • Kary

    Jag vet faktiskt inte. jag har aldrig ens tänkt på det faktiskt. jag känner att jag i nuläget inte förstår mycket av allt detta. kan ett amh-värde vara fel? finns de något man kan göra? Jag ringde till Sophiahemmet och bokade en tid och de sa att det inte var kört men att man måste ta tag i det nu. men jag vågar inte hoppas samtidigt som jag känner att det blir som ett mörker sänker sig över mig när jag tänker på att det skulle vara kört. :( 

  • Let it Rain
    Kary skrev 2015-11-22 19:12:15 följande:

    Jag vet faktiskt inte. jag har aldrig ens tänkt på det faktiskt. jag känner att jag i nuläget inte förstår mycket av allt detta. kan ett amh-värde vara fel? finns de något man kan göra? Jag ringde till Sophiahemmet och bokade en tid och de sa att det inte var kört men att man måste ta tag i det nu. men jag vågar inte hoppas samtidigt som jag känner att det blir som ett mörker sänker sig över mig när jag tänker på att det skulle vara kört. :( 


    Jag har svårt att tro att det skulle visa fel, men du kan ju alltid be om att få om det om du känner att du behöver veta med säkerhet. Jag tror dock att det ska mkt till för att det ska visa fel, tyvärr. :(

    Jag är själv ett år äldre än du och ska försöka få barn nu (mitt första). För att öka mitt AMH har jag testat kosttillskott. Jag läste att om man ökar sitt D-vitaminintag kraftigt (sök på nätet efter vitamin D3 5000 IE) kan det eventuellt öka något efter ett par månader. DHEA (finns att köpa via nätet) kan också hjälpa till, men det har jag inte testat själv. Kan inte lova att något av detta funkar, men det skadar kanske inte att testa iaf?
  • Kary

    Tack för svaren! har varit runt och olika läkare sedan dess och fått veta att AMH-värdet inte är svar på allt utan endast en faktor av flera, till skillnad från vad man tidigare trott. Om någon trillar in här i den här tråden så kan det vara skönt att veta :) 

Svar på tråden Väldigt lågt AMH-värde, vad nu?