• Anonym (Ts)

Behov av pengar?

Jag är väldigt i behov av pengar, och här hemma har jag hittat en påse full med smycken, så som armband, halsband, guldringar, osv.

Denna påse har legat där i ungefär 10 år, så den tar bara plats, och inget där har jag köpt själv, utan fått allting som present.

Jag undrar nu vart jag ska ta vägen med denna påse? Pantbank eller guldsmed?

Jag har väldigt nära till Göteborg. Finns det något speciellt ställe?

Tänk om något smycke är värt ganska mycket? Hur ska jag veta så jag inte blir lurad?

Vill dem ha kvitto på allting? För jag har inget kvitto på något alls som ligger i påsen.

Jag vill också gärna gå därifrån utan att ha polisen efter mig. 

Brukar pantbanken/guldsmed ringa polis om dem misstänker att jag stulit dessa smycken?

Men nu till min riktiga fråga. Ska jag till pantbanken eller till guldsmed om jag vill få så mycket pengar som möjligt?

EDIT: Jag behöver cirka 9 tusen kronor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-21 06:25
    Jag kopierade texten från annan sida eftersom jag inte orkade skriva om allting.
  • Svar på tråden Behov av pengar?
  • Anonym (Panta)

Gå till pantbank tror du får bäst betalt där. De brukar inte vilja ha kvitton på saker men om det är något som har en inskription så kan de vilja att man kan säga vad dom står. De väger ditt guld och du får en viss summa per gram. Vet inte vad guldet ligger i för värde idag. Jag pantade min vigselring för en massa år sedan, vi hade varit skilda i många år innan, den låg bara och skräpade.

• AnnaZL

Pantbanken ger dig ett lån med guldet som säkerhet. Hos guldsmeden säljer du guldet och får därför mer pengar, men du kan inte köpa tillbaka smyckena sedan. Sök på internet på "sälja guld" så kan du jämföra vad olika ställen betalar per gram.

• Anonym (Ts)

Detta är inte mitt guld utan mammas , och jag får naturligtvist sälja guldet av henne.

Men kommer dem köpa tjej guldringar av en kille är frågan? :Ooo

• AnnaZL
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-21 12:28:46 följande:

Detta är inte mitt guld utan mammas , och jag får naturligtvist sälja guldet av henne.

Men kommer dem köpa tjej guldringar av en kille är frågan? :Ooo

Aj, då, nu blev det svårare! Naturligtvis köper de bara tjejringar av tjejer. Det är därför tjejer måste sälja sina ringar innan de blir tanter, för då kan de inte längre sälja dem. Katter däremot går det alltid bra för, har du en katt kan du skicka in den att sälja åt dig.
  • Anonym (G)
    AnnaZL skrev 2015-11-21 21:07:16 följande:

Aj, då, nu blev det svårare! Naturligtvis köper de bara tjejringar av tjejer. Det är därför tjejer måste sälja sina ringar innan de blir tanter, för då kan de inte längre sälja dem. Katter däremot går det alltid bra för, har du en katt kan du skicka in den att sälja åt dig.

Varför så otrevlig? Så himla onödigt och barnsligt.
  • Anonym (Jodåsåatte)

Lite konstigt låter det ju ändå.. Har man rent mjöl (guld) i påsen så borde man ju inte vara så orolig över hur det "uppfattas" att du säljer smyckena?
    Har du inte stulit dom så finns det ju ingen anledning att vara orolig. Än sen ifall de skulle ringa polisen, du har ju din mamma som kan backa upp dig och förmodligen förklaringar till vartifrån du fått vilket smycke..
    Varför låter din mamma dig sälja hennes guld?

• Fontana

Vare sig du går till pantbanken eller någon butik som köper guld så måste du visa legitimation, skulle det sedan i efterhand visa sig att något är stulet så vet de vem som har lämnat in eller sålt det.

• Anonym (FB)

Är du här och håller på med? Skall pengarna gå till din pojkvän så han kan knarka mer och förnedra dig mer?

Svar på tråden Behov av pengar?