Anonym (T) skrev 2015-11-21 20:05:18 följande:
Protein är ju protein och det är ju egentligen inge konstigare än att äta kött, så för själva innehållet skull så är det absolut inte farligt- långt ifrån ett gift, men många tror ju att protein är jämställt med doping, så... Vissa har dock mer tillsatser än andra, men det går ju att kolla. Jag skulle dock köpa pulver och inte färdigblandade drycker, dom innehåller ofta mkt socker, liksom barsen (dom kan ofta vara i princip samma sak som godis men med mer protein)
Men är du säker på att hen inte får i sig tillräckligt med protein, det brukar generellt inte vara några problem. Hur är det i övrigt med maten, ligger hen på energibalans eller går hen ner i vikt?
Avocado och lax innehåller bra fett, grädde i såser kan dra upp kalorinivån och självklart nötter. Att äta hemma alltså.
Hur gammal är barnet och hur ser en dag ut i mängd mat?
Johan75 skrev 2015-11-21 20:21:52 följande:
Som ovanstående undrar jag ifall du är säker på att ditt barn får i sig för lite protein? De flesta barn och ungdomar äter 2-3 gånger det fysiologiska behovet av proteiner.
Jag kanske oroar mig i onödan? Mer fett skulle hen väl behöva, det är en tunnis. Men hur ska det kunna ätas mer? Det måste helt enkelt bli ännu bättre det som serveras. Jag tycker ändå jag försöker och det är ingen dålig mat egentligen. Jag har däremot läst att barn inte kan ta upp proteinpulver men det kanske är fel?
Barnet är 11 år och en vanlig dag kan se ut såhär:
Frukost kl 07.45: Havregrynsgröt eller yoghurt och flingor
Mellis kl 10: en smörgås på halvmörkt bröd. Typ kavring eller Varsågod. Bregott och parmaskinka eller ost. En drickyoghurt, eller dricksvarg eller Restart-dricka
Skollunch
Mellis kl 14.30: Macka och dricka eller yoghurt eller pannkakor (serveras på skolan, har inte full koll)
Mellis kl 16.45: Drickyoghurt eller Restart-dricka eller Froosh och macka med parma eller ost
Mellis kl 20.15: Proteinbar och drickyoghurt
Middag: husmanskost
Jag vet att det är för mycket socker men det är svårt att hitta på bra och snabb-ätna mellisar utan högt sockerinnehåll. Dessutom görs det ju av med... Barnet äter inget sockrigt i övrigt, inget godis eller läsk osv.