• majsa88

HAN SOVER ALDRIG ! HJÄÄLP

Min son som idag är 1 år o 7 månader sover värre o värre för varje natt. Han har alltid sovit dåligt, dvs vaknat flera gånger på nätterna o då är han alltid ledsen. Då har det räckt att lyfta upp honom eller bara vända på honom så har han somnat om igen.

Hade hoppet om att det skulle bli bättre..Jag nattar honom i min säng o sen lägger över honom i sin, på natten brukar han ibland få komma över till vår säng.

Han försökt att få honom att sova i sin säng men han sskriker sig blå nästan för o spy. Plus att jag är gravid o det är lite svårt att hänga över hans spjälsäng speciellt mitt på nätterna när han vaknar, kan inte stå där i 40 min.

Men nu har sömnen blivit värre, han vaknar 1 miljon gånger gråtandes o skrikande, somnar inte alls lika lätt efter. Skriker efter vatten o vill dricka vatten hela tiden. Måste nästan natta om honom flera gånger. När han vaknar på natten får han kommer över till oss men ändå så sover han inte, utan han klättrar på mig o år HYPER aktiv, den hyper sidan av honom har vi aldrig sett av honom på dagen. Beter sig konstigt skrattar nonstop o slickar på sängaveln osv osv.

Han är jätte trött då han somnar så fort jag lägger ner honom men han finner ingen ro, han håller på o pillar o har sig överallt o gör det snabbare o snabbare . Pillar på öronen , pillar på mig , vickar på fötterna o detta gör att han inte somnar in.

Jag är höggradigt o syskon kommer födas när som helst..Jag får panik!! Han vaknar ibland02 o vägrar sova fram till 09 på morgonen.

Detta gör att jag o min man mår dåligt..hur blir det när syskon kommer? Vad ska jag ta mig till?

Jag har gjort allt !! Lagt han tidigare o senare, har samma kvällsrutiner o han är jätte trött o gnuggat ögonen. Dämpar ner sista timmen innan läggning osv osv... help !! :(

• Svar på tråden HAN SOVER ALDRIG ! HJÄÄLP
  • Sous

Om det mot förmodan (eftersom ni testat allt) är så att han inte vaknar lika ofta eller alls om han får fortsätta sova i er säng hela natten efter nattningen så hade jag kört på samsovning för allas sömns skull.

Alternativt kanske ni kan byta hans spjälsäng mot en fullstor (han är ändå rätt stor för en spjälsäng?) och så kan en person sova med honom där och den andra får sova ifred i er säng.

Om det kan vara till någon tröst är det många barn som strular med sömnen kring 18 månader. Det är en ganska jobbig fas för barnet, och för omgivningen.

Att han strular vid läggningen... Det *kan* fungera med att ex sjunga till sömns, eller att köra mjuk massage när ni släckt, han har väl precis upptäckt att han kan hålla sig vaken och behöver distraheras. För oss funkade sjungandet.

• Grön elefant

Låter jobbigt... Jag tror att det är en fas och att han har upptäckt att han KAN vara vaken och testar lite gränser. Har själv en dotter som gör allt ibland för att inte somna fast hon är helt övertrött.

De enda tips jag kan ge är att låta honom somna i er säng. Om han då vaknar på natten så är ni ju där bredvid och då kanske han somnar om på en gång. Annars så är det viktigt att visa att det är natt och vara tråkig, men det gör ni säkert redan.

Sen tror jag inte att det kommer hålla i sig ett längre tag, det kommer han aldrig orka, så det löser sig nog innan syskonet kommer.

Lycka till!

• mammalovis

Kan ni inte ta av sidan på spjälsängen och bara använda stödbrädan och ställa sängen bredvid er? Då kanske det räcker att ni lägger en hand på honom så han känner att ni finns där, när han vaknar. Sedan brukar man ju säga att barn behöver vakna där de somnade för att känna sig trygga, så att vakna i egen säng när han inte somnade där kanske inte är det bästa, just nu. Sedan känner barn många gånger av att mamman avskärmar sig genom att magen växer och blir större. En fördel är ju om pappan kan ta det äldre barnet om du ska amma bebisen och kommer att ha fullt upp framöver.

Svar på tråden HAN SOVER ALDRIG ! HJÄÄLP