• Magdalena03

Barnspykolog och barnskötare: Barn har för långa dagisdagar

Hej,

har ni sett detta tänkvärda inslag från TV4 Nyhetsmorgon?

Max 6 h förskola per dag för barn upp till 3 år tycker barnpsykologen är rimligt.
    7 av 10 barnskötare anser att barn idag har för långa förskoledagar.

Jag tycker det är viktigt att föra fram information för barnens bästa.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/f%C3%B6rskolepersonal-larmar-barnen-%C3%A4r-f%C3%B6r-l%C3%A4nge-p%C3%A5-f%C3%B6rskolan-3201284

• Svar på tråden Barnspykolog och barnskötare: Barn har för långa dagisdagar
  • frökenelisabeth

Jag har inte sett klippet, men slår man inte lite in öppna dörrar? Finns det någon som tror att det är jättebra för små barn med långa dagar? 

• Magdalena03

Varför går då barnen så länge om alla vet att det inte är bra?

• annasv1980

Hur ska föräldrar som måste försörja barnen fixa det då? Ensamstående som inte har någon att dela på lämning och hämtning med? Man kan ha en timme bara i restid till arbetet. Det där är så lågt och gör bara att föräldrar som ständigt plågas av dåligt samvete av att inte räcka till mår ännu sämre. Varje familj gör nog redan idag vad de kan för att barnen inte ska behöva vara längre än nödvändigt i annans omsorg.

• annasv1980

Är du på riktigt? FÖR ATT FÖRSÖRJA BARNET.

Magdalena03 skrev 2015-11-22 16:05:55 följande:

• viseversa
    Magdalena03 skrev 2015-11-22 16:05:55 följande:
    För att man kanske måste jobba så man har råd att försörja sina/sitt barn. Menar du att du itne kunde räkna ut detta??
  • Noran
    annasv1980 skrev 2015-11-22 16:07:32 följande:

Är du på riktigt? FÖR ATT FÖRSÖRJA BARNET.

Det är inte så. På mitt jobb är alla högavlönade och dom flesta har även en respektive som har jobbar. Jag tror att alla dessa lätt skulle ha råd att gå ner i tid. Möjligen på bekostnad av någon semesterresa eller liknande. Ändå är vi bara två på min avdelning med ca 10 småbarnsföräldrar som jobbar deltid. Och vi är de enda två tjejerna.
  • nernu

Jag tycker att det är fascinerande att så fort ämnet kommer upp så blir folk arga och säger att man får minsann inte skuldbelägga föräldrar. Betyder det att vi aldrig någonsin mer får prata om barns behov för att det kan såra föräldrar? Det ställer jag inte upp på.

Ja det finns många föräldrar som måste ha barnen på dagis hela dagarna för att de inte får ihop det annars. Sen finns det väldigt många föräldrar som prioriterar utlandsresor, dyr elektronik och fin bil och säger att de måste jobba heltid. Bullshit. Man får gärna välja att göra det men låtsas inte som om det inte finns ett alternativ.

• Guapa

Vår 18- månaders går 7 tim per dag. Vi började med 5 timmar per dag men pedagogerna tyckte det var för lite!? Och rekommenderade att låta honom gå minst ett par timmar till då det passade bättre med verksamhetens sov/matrutiner etc. Plus att han älskar förskolan och oftast inte har lekt klart när vi kommer och hämtar.

Vi har det gott ställt ekonomiskt men funderar ändå på att utöka tiden ytterligare en halvtimme. Dels för att det passar bättre med våra jobb och dels för att han trivs så bra och gärna leker lite till. Helknäppt tycker nog många :) Vi hör definitivt till den grupp man kan skälla på.

• Rani

Alla kan inte gå ner i tid. Men jag tror att fler skulle kunna än som gör det. Jag tycker också att kommu erna borde satsa mer på dagmammor som ett alternativ till förskolans stora barngrupper. För små barn kan det vara ett väldigt bra alternativ. Men stora förskolor är billigare så tyvärr satsas det mest på det.

• elyse

Med pendling blir de där 75 procenten för föräldern vips till nästan 100 procent för barnet. Ofta ligger det också på kvinnan att arbeta deltid eftersom män i högre utsträckning arbetar i branscher där deltid knappt existerar (förutom officiellt, på papper). I vår familj är det jag som har körkort och bil och kan hämta vår dotter på tio minuter efter att jag slutat jobba. Med buss hade det tagit ca 40 minuter. Dock blir det en del långa dagar ändå eftersom jag inte har ett regelbundet schema - jag är själv förskollärare. Måndagar blir det 8:30-16:30 medan tisdagar är kortare, men vad gör det om det är på måndagen som lill-tjejen är trött och vill hem redan vid 14?

Svar på tråden Barnspykolog och barnskötare: Barn har för långa dagisdagar