Nyköpt hund morrar och nafsar dottern
Vi köpte hem en hund i fredags på fyra år. Enligt ägaren ska den vara väldigt stabil och barnkär. Vi har alltså haft hunden i tre dagar och under dessa dagar har hunden varit helt fantastisk mot mig själv och min man, kontaktsökande, mysig och bra på alla sätt.
Våran dotter på ett år gillar hon dock inte. En timme efter att vi kom hem satte sig hunden på en fotölj. Dottern ställde sig upp och var intresserad på stolens sida. Hunden morrade då till och nafsade mot dotterns ansikte. Min man drog bort dottern direkt och tillrättavisade hunden.
Detta hände imorse igen. Dottern satt i mitt knä med hunden liggandes i soffan bredvid. Dottern sträckte sig för att titta och då hugger hunden mot ansiktet.
Varje gång barnet kommer i närheten reagerar hunden genom att gå därifrån. Ligger hunden redan ner blir det ett morr eller gå därifrån. Sitter någon av oss vuxna på golvet med barnet kommer dock gärna hunden fram till någon av oss och sätter sig.
Min tanke är att jag inte kan riskera att min dotter faktiskt blir huggen. Min man tycker att vi avvaktar. Kan ju vara så att hunden tyckt bra om större barn men det hjälper ju knappast oss då vår dotter kommer vara liten länge till (1 år).
Hur skulle ni tänkt/reagera/agera i denna situation? Vänder mig främst till er som har erfarenhet. Jag är oerfaren av denna problematik.