• jadå

Hur gör andra vid jobbyte?

Jag har satt mig i en knivig situation genom att berätta om missförhållandena på min arbetsplats som gjort att jag mår mycket dåligt där vissa dagar, och att jag måste se mig om efter ett annat jobb. Borde ljugit om anledningen såhär i efterhand och sagt att vill söka ett jobb som är närmare hemmet. För chefen har sedan dess behandlat en dåligt och man blir utfryst. Men nog om det.

Jag undrar hur andra gjort när ni misstrivs och byter jobb? Vad har ni sagt till er nuvarande chef som anledning, och vad har ni sagt för anledning på jobbintervju när ni sökt andra nya jobb när de frågar varför ni vill byta arbetsplats?

Tack också om ni kan säga huruvida man bett om referenser när ni sökt nya jobbet och redan har jobb? Har rekryteraren varit noga och fortfarande velat ha referenser? Jag kan inte räkna med några bra referenser nu från min arbetsplats pga det senaste, trots att jag skött mig bra de 1,5 år jag varit där.

• Svar på tråden Hur gör andra vid jobbyte?
  • MsFry

På intervjuver har jag sagt att jag söker nytt jobb för att jag vill prova något nytt eller helt enkelt att det är dags att söka mog vidare (tex pga bristande utvecklingsmöjligheter på nuvarande jobb).

Jag brukar aldrig berätta för nuvarande chef att kag söker nytt jobb förrän jag faktiskt fått ett nytt jobb med påskrivet avtal och säger upp mig. Någon gång har jag berättat varför jag säger upp mig om jag anser att chefen behöver veta det men oftast fattar de ju att man blivit erbjuden något bättre.

En seriös rekryterare förstår att man inte kan ange nuvarande arbetsgivare som referens och frågar inte heller efter det. Det kan ju bli knepigt om man bara haft en arbetsgivare och det är den nuvarande men kanske det finns någon fd kollega som inte jobbar kvar du kan lämna som referens?

• Mantrasina
    jadå skrev 2015-11-22 17:19:37 följande:

Jag har satt mig i en knivig situation genom att berätta om missförhållandena på min arbetsplats som gjort att jag mår mycket dåligt där vissa dagar, och att jag måste se mig om efter ett annat jobb. Borde ljugit om anledningen såhär i efterhand och sagt att vill söka ett jobb som är närmare hemmet. För chefen har sedan dess behandlat en dåligt och man blir utfryst. Men nog om det.

Jag undrar hur andra gjort när ni misstrivs och byter jobb? Vad har ni sagt till er nuvarande chef som anledning, och vad har ni sagt för anledning på jobbintervju när ni sökt andra nya jobb när de frågar varför ni vill byta arbetsplats?

Tack också om ni kan säga huruvida man bett om referenser när ni sökt nya jobbet och redan har jobb? Har rekryteraren varit noga och fortfarande velat ha referenser? Jag kan inte räkna med några bra referenser nu från min arbetsplats pga det senaste, trots att jag skött mig bra de 1,5 år jag varit där.

Jag sökte jobb och sa under intervjun att jag ville gå vidare, få nya erfarenheter och komma ifrån rotationen med nattjobb på gamla jobbet. Referenser blev kollegor och äldre arbetsgivare, inte den dåvarande arbetsplatsens chef eller så. Och ja, självklart vill de ha referenser! Hur ska de annars kunna avgöra om de vågar/vill satsa på dig? Det vore ju väldigt naivt av dem att bara tro dig på dina ord.
  • MsFry

Viktigt är att aldrig prata illa om sin nuvarande arbetsgivare på intervjuer även om man har värsta rövhålet till chef och det man säger är sant.

• Luttiis

Jag är lite i samma sits och trivs inte på jobbet, söker nya jobb och kommer vara ärlig om jag får komma på Intervju, jag får höra lite små hot om jag gör de och de Kommer jag inte få vara kvar osv, å jag är inte rädd att vara ärlig mot en eventuell ny arbetsgivare. Jag har under tidigare jobb verkligen fått lära mig att inte ta någon skit och alltid tänka på mig själv i första hand. på mitt nuvarande jobb har jag bara provanställning så där kommer jag bara säga att det inte är som jag har tänkt mig.

Kommer däremot inte be om referens på det jobbet utan fån tidigare jobb, jag har bara jobbar snart två månader här så ser ingen anledning till att ta dom.

Hoppas det löser sig för dig!

• Luttiis
    Mantrasina skrev 2015-11-22 17:28:17 följande:

Jag sökte jobb och sa under intervjun att jag ville gå vidare, få nya erfarenheter och komma ifrån rotationen med nattjobb på gamla jobbet. Referenser blev kollegor och äldre arbetsgivare, inte den dåvarande arbetsplatsens chef eller så. Och ja, självklart vill de ha referenser! Hur ska de annars kunna avgöra om de vågar/vill satsa på dig? Det vore ju väldigt naivt av dem att bara tro dig på dina ord.

Det är inte alls säkert att en ny arbetsgivare vill ha referenser, på mina två senaste jobb har dom inte krävt det öht och jag fick jobben ändå. Många arbetsgivare går på personlighet och erfarenhet och struntar i referenser.
  • Mantrasina
    Luttiis skrev 2015-11-22 17:32:35 följande:
    Det är inte alls säkert att en ny arbetsgivare vill ha referenser, på mina två senaste jobb har dom inte krävt det öht och jag fick jobben ändå. Många arbetsgivare går på personlighet och erfarenhet och struntar i referenser.
    Det jag menar är att det är säkrast att planera för och förbereda referenser. Sedan kanske de inte kontaktas eller ens efterfrågas, men det kan lätt kosta en ett jobb om en inte räknar med att uppge referenser.

Åtminstone är det så på de två arbetsmarknader jag rör mig på, i synnerhet när jag en söker de mer kvalificerade arbetena inom mina yrkesområden, att de kräver och kontrollerar, och mina chefer lägger direkt bort intresset om inte referenser finns.
  • Luttiis
    Mantrasina skrev 2015-11-22 17:36:45 följande:

Det jag menar är att det är säkrast att planera för och förbereda referenser. Sedan kanske de inte kontaktas eller ens efterfrågas, men det kan lätt kosta en ett jobb om en inte räknar med att uppge referenser.

Åtminstone är det så på de två arbetsmarknader jag rör mig på, i synnerhet när jag en söker de mer kvalificerade arbetena inom mina yrkesområden, att de kräver och kontrollerar, och mina chefer lägger direkt bort intresset om inte referenser finns.

Ja det har du rätt i! Jag har alltid haft referenser redo men sen har dom ändå inte efterfrågat det:)
  • jadå

Usch vad dum jag är, trodde att man vara mer eller mindre tvungen att tala om för sin nuvarande chef om att man söker annat, då jag tog förgivet att man måste ha nuvarande jobbet som referens.

• Gladskit

Du behöver inte dra in din nuvarande chef eller arbetsgivare alls om du kan ordna fram andra referenser. De flesta gör nog inte det skulle jag säga.
    Det går också bra att lämna en kollega som referens, om du har någon arbetskamrat som du trivs med och som givetvis vet dina förmågor och kan ge information om hur du fungerar på arbetet.

I din ansökan och när du går på intervju så bör du fokusera på vad du vill TILL inte vad du vill IFRÅN. Det låter aldrig bra som rekryterare när man svartmålar tidigare arbetsgivare. Utan försök att lägga ditt fokus där.

• jadå
    Luttiis skrev 2015-11-22 17:29:44 följande:

Jag är lite i samma sits och trivs inte på jobbet, söker nya jobb och kommer vara ärlig om jag får komma på Intervju, jag får höra lite små hot om jag gör de och de Kommer jag inte få vara kvar osv, å jag är inte rädd att vara ärlig mot en eventuell ny arbetsgivare. Jag har under tidigare jobb verkligen fått lära mig att inte ta någon skit och alltid tänka på mig själv i första hand. på mitt nuvarande jobb har jag bara provanställning så där kommer jag bara säga att det inte är som jag har tänkt mig.

Kommer däremot inte be om referens på det jobbet utan fån tidigare jobb, jag har bara jobbar snart två månader här så ser ingen anledning till att ta dom.

Hoppas det löser sig för dig!

Tack, vi får se om det löser sig genom ett nytt jobb snart.. Lycka till du med.
  • jadå
    Gladskit skrev 2015-11-23 08:59:11 följande:

Du behöver inte dra in din nuvarande chef eller arbetsgivare alls om du kan ordna fram andra referenser. De flesta gör nog inte det skulle jag säga.
    Det går också bra att lämna en kollega som referens, om du har någon arbetskamrat som du trivs med och som givetvis vet dina förmågor och kan ge information om hur du fungerar på arbetet.

I din ansökan och när du går på intervju så bör du fokusera på vad du vill TILL inte vad du vill IFRÅN. Det låter aldrig bra som rekryterare när man svartmålar tidigare arbetsgivare. Utan försök att lägga ditt fokus där.

Om det skulle vara så att rekryteraren ber om nuvarande arbetsgivarens referens då, ska man ge, ska man säga något tycker ni?
  • Sack

Något som jag bittert fick erfara efter min första och längsta anställning va att jag trodde jag va mer betydelsefull än jag faktiskt ansågs vara. Man har inget kärleksförhållande med sin arbetsgivare, utan det är så enkelt som "du jobbar-de betalar".

Jag har bytt jobb ett antal gånger av olika anledningar och min erfarenhet av det är att du på sikt får den respekt du förtjänar om du spelar med öppna kort gentemot din nuvarande arbetsgivare.

Däremot är det precis som många andra här är inne på, snacka aldrig skit om din nuvarande/senaste arbetsgivare när du går på intervju.

Lycka till!

• Gladskit
    jadå skrev 2015-11-25 21:21:38 följande:
    Om det skulle vara så att rekryteraren ber om nuvarande arbetsgivarens referens då, ska man ge, ska man säga något tycker ni?
    Det är sällan proffsiga rekryterare ber om specifika referenser. Självklart kan man undra vid en sådan situation (som rekryterare) vad det kommer sig att man inte lämnar nuvarande arbetsgivare som referens. Men förklarar man då att man inte har informerat om att man söker nytt arbete så brukar man kunna godta det, det förstår man ju.

Det man vill åt är ju att få tala med någon som kan ge information om dig som person, vad du har för kompetenser och hur du nyttjar dem, vad du behöver för att göra ett bra jobb och lite annat sånt. Och det måste inte nödvändigtvis komma från den senaste. Om det inte är det enda du har. Du kanske inte har haft fler jobb innan. Då är det kanske svårt att vaska fram någon annan som kan ge samma info?
  • jadå
    Gladskit skrev 2015-11-26 14:10:16 följande:
    Det är sällan proffsiga rekryterare ber om specifika referenser. Självklart kan man undra vid en sådan situation (som rekryterare) vad det kommer sig att man inte lämnar nuvarande arbetsgivare som referens. Men förklarar man då att man inte har informerat om att man söker nytt arbete så brukar man kunna godta det, det förstår man ju.

Det man vill åt är ju att få tala med någon som kan ge information om dig som person, vad du har för kompetenser och hur du nyttjar dem, vad du behöver för att göra ett bra jobb och lite annat sånt. Och det måste inte nödvändigtvis komma från den senaste. Om det inte är det enda du har. Du kanske inte har haft fler jobb innan. Då är det kanske svårt att vaska fram någon annan som kan ge samma info?
    Okej. Jag har haft några kortare anställningar förut tex via bemanning men allt vara ju några år sedan nu. Minst 4 år sedan och bakåt, känns som man inte kan förvänta sig att de ska vara referens igen.
  • jadå

Jag har ett till dilemma nu. Chefen och jag hade ett samtal om situationen på jobbet. och huruvida det gick att lösa eller jag skulle söka annat. I mitt anställningsavtal står att jag har 1 månads uppsägning. För ett år sedan sade han i förbifarten *du vet väl om att du har 2 månaders uppsägning* pga bla bla påhittade saker tror jag(att det var så i vår bransch), och nu hävdar han att det var ett muntligt avtal mellan oss att uppsägningstiden är 2 månader, det finns inget skriftligt på det. Detta skulle göra det mycket svårare för mig att få ett nytt jobb, vem vill vänta på en i 2 månader. har inte hunnit ringa facket än.

Era spontana tankar? Han vill helt enkelt ge mig i förväg bestämt 2-3 månader att jobba kvar och medans dess leta nytt jobb. Jag förstår inte helt hur han tänkt sig förutom att han vill säkra sitt eget, hitta en kompetent person som kommer gå bredvid mig ett tag. Men jag VET att det är svårt att få jobb, så om jag skulle gå med på att bli uppsagt inom 2-3 månader så skulle jag sedan bli förstås arbetslös om jag inte hittar jobb igen. Han vill alltså inte låta mig jobba kvar tills jag får nytt jobb, nåt sånt. ska höra närmare med hononm igen om hans villlkor. Jag å andra sidan är beroende av ett arbetsgivar intyg sedan av honom och där han inte skriver att det var jag som sade upp mig (för då blir det lång karens från akassa) och ev honom som referens.

Känns som jag sitter i en ganska omöjlig sits.Hur skulle ni göra?

• Gladskit

Muntliga avtal är lika gällande som skriftliga, även om de är svårare att styrka.
    Men det första du ska göra är att ta reda på om det stämmer. Om det finns en sådan regel och att han muntligt informerat dig om den. För då gäller den ju.
    Eller om det bara är något han slängt ur sig och nu anser att ni har "avtalat".

Jag tror visst inte att det är några problem med att vänta i samband med nytillsättning av tjänster. I min bransch har folk ofta 3 mån uppsägningstid, ibland så mycket som 6 mån. Men är kandidaten rätt för tjänsten så spelar det mindre roll, det löser sig.

Säger du upp dig så är du fri att söka nytt jobb... men får karens hos a-kassan.
    Stannar du så vill han säga upp dig, förstår jag saken rätt då?
    På vilka grunder i så fall?
    För en ny arbetsgivares räkning skulle jag säga att det ser sämre ut att ha blivit uppsagd än om någon sagt upp sig själv.
    Men är det svårt om jobb i din bransch förstår jag absolut ditt tänk kring a-kassa och karens.
    Du är inte med i facket? De kanske kan stötta och råda i så fall?

Svar på tråden Hur gör andra vid jobbyte?