• Noro

Hur känns benhinneinflammation?

Frågan är riktad till er som haft det själva.
    Googlesvar kan jag söka reda på själv.
    Jag har ont i benet och "folk" jag känner som haft benhinneinflammation själva, säger att det kanske kan vara det.
    Läkare säger, utan eg. undersökning mer än om jag hade propp i benet, att "Nä, ingen inflammation. Man kan ha ont i benet ibland. Det har jag också."
    Ja, verkligen. Han sa så!

Hur har ni känt det vid benhinneinflammation? Hur fick ni det? Hur länge satt det kvar? Vad fick ni för behandling? Eller Vad gjorde ni för att bli av med det?

• Svar på tråden Hur känns benhinneinflammation?
  • LunaLovegood

Svårt att beskriva. Det gör ont längs hela smalbenen på mig, ibland så pass att jag har svårt att gå som vanligt. Plus att man blir väldigt stel, speciellt när man suttit/legat och reser sig upp och börjar gå.

Vid ont (det går i perioder för mig) brukar jag stretcha, och duscha benen och skifta mellan varmt och kallt vatten. Och vila benen så mycket som möjligt.

Fick problemen efter att jag sprang väldigt intensivt totalt otränad och i världens sämsta skor.
    Har ej blivit av med problemen efter ca 2,5 år nu.
    Kan vara symtomfri i flera månader och sen kommer skiten tillbaka och jag kan få ont i flera dagar bara av att jag hoppat ner från en pall, eller småsprungit ett par meter bara. En gång fick jag jätteont efter att ha gått i en lång brant nerförsbacke. Och klackskor är inte ens att fundera på att ta på sig!

En helg både sprang jag och dansade vilt och allt möjligt när jag redan hade ont (man vill ju inte gå miste om roliga saker pga lite benproblem tänkte man) - efter den helgen fick jag sitta hemma en hel vecka. Jag klarade bara att ta mig runt i mitt hem genom att hålla mig mot väggar och första gången jag gick utomhus gick jag sakta och hade inte riktigt normal gångstil, det var skitsvårt faktiskt. Otroligt stel och ont hade jag.

Jag har sökt hjälp en gång, gick till en gymnast som gav mig lite övningar att göra hemma. Och dom har jag gjort men problemet är kvar o jag har inte orkat be om hjälp igen... har typ bara dåliga erfarenheter från när man sökt hjälp för saker (att man ingen får).

Så ser mina problem med benhinneinflammation ut iaf. Och något som är en dröm är att kunna springa igen utan att kvadda benhinnorna o blir hemmasittandes igen.

Vet inte om du fick ut så mycket mer av mitt svar än man får av en google-sökning...

• LunaLovegood

Drar man handen över mina ben med lite tryck när jag har ont så gör det lite till mycket ont, man bara känner hur öm man är. Men det är ändå bra att massera benet lite försiktigt.

• Noro
    LunaLovegood skrev 2015-11-22 22:52:47 följande:

Svårt att beskriva. Det gör ont längs hela smalbenen på mig, ibland så pass att jag har svårt att gå som vanligt.....Vet inte om du fick ut så mycket mer av mitt svar än man får av en google-sökning...

Tack för ditt svar! Alltid bättre ned irl-berättelser. Mitt gör jämnont, inte mer eller mindre ont om jag rör mig eller inte.

Hoppas ditt onda försvinner så att du får springa utan problem igen!
  • flygrl

Jag fick det när jag va yngre och tränade friidrott. Känns som gold34 beskriver typ dvs molande smärta längs och runt smalbenet. Det kommer och går även nu för tiden när jag springer lite för motionens skull. Särskilt på asfalt och annat hårt underlag kommer det medan de går bättre på mjukt underlag. Gör inget speciellt mot inflammationen mer än försöka värma upp ordentligt och springa på mjukt underlag. Bra skor e också viktigt.

• Gizmo

Jag har också haft problem med detta, nu är jag dock okey.
    Jag springer aldrig nedför backar för då känner jag lite smärta i benhinnorna. 

• Mee

Jag hade problem med benhinnorna när jag spelade fotboll. Det kom oftast på vårsäsongen då man bytte underlag ofta.

Värken i sig var för mig ett molnande i smalbenen precis som andra har beskrivit redan.

Det som hjälpte mig hyfsat när jag var aktiv inom fotbollen var att inför varje träning/match tejpa hårt över smalbenen och efter behandling massera med tigerbalsam.

Samt har jag hört (vilket stämmer in på mig) att har man korta, spända vadmuskler så trycker musklerna på benet (skelettet) som trycker på hinnorna.

Så mitt tips till dig är att gå till en riktigt massör/sjukgymnast och få dig en rejäl genomgång på vaderna. Kan säkert behövas massage i knävecken, lår, rumpa och ryggen med då allt hänger ihop på ett sätt. Mina problem överlag kommer från knävecken och ryggen..

Svar på tråden Hur känns benhinneinflammation?