• Darius

    Byta namn som vuxen

    Nu vet jag inte om jag har placerat tråden rätt men tänkte kolla med andra som har bytt namn som vuxen, hur gamla va ni? Varför bytte ni namn och hur tog familjen och vänner det? Sedan, kändes det inte jäkligt kluvet att identifiera sig med ett nytt namn?

    Jag är runt 30 och skickade för några dagar sen in en ansökan om att få byta mitt namn till ett fornpersiskt namn då det slog mig att jag hela livet har levt med ett arabiskt namn som en följd av invasionen som hände... för cirka 1400 år sen haha.

    Jag satt och tittade på ett dokumentär om Muhammed Ali och han förklarade varför han bytte namn från Cassius Clay och det är nog fan lite samma sak här.

    Jag har aldrig haft någonting emot mitt namn men känner att det är en principsak att inte behålla ett namn som egentligen inte är persiskt. Har inte sagt någonting till föräldrarna och bruden tycker att jag är lite knäpp men det har nog mer med vana att göra tror jag.

    Hur har det varit för er? Kul att höra andras små-knäppa historier.

  • Svar på tråden Byta namn som vuxen
  • milli79

    Jag har bara bytt mitt mellannamn så det är ju inte samma sak men tycker att det där med namn är viktigt att det känns rätt. Jag har 3 vänner som bytt namn och i början tyckte man kanske att det kändes konstigt att plötsligt säga ett annat namn men det gick ganska fort att vänja sig. De två första bytte till andra ganska vanliga namn eftersom de inte kände sig bekväma med sina namn och den sista bytte till ett mer ovanligt namn som blev så väldigt rätt direkt.

    Du vänjer dig säkert snabbt om det namnet känns rätt.

    Lycka till!

  • BCH52

    Om man känner att namnet är fel så byter man. Namnet är en så pass viktig del av vår identitet. Det blir, åtminstone i början en del förvirring och praktiska svårigheter men inte fler än att de går att hantera. Nu kanske dina föräldrar blir lite undrande varför de namn de valde inte duger längre, men det kan du säkert få dem att först när du egentligen återknyter till dina rötter.

    Min bror gjorde två namnbyte under sin ungdom, inte formella namnbyten utan han ändrade sitt tilltalsnamn.

    Han heter Lars Anders, han fick Anders som tilltalsnamn, så för oss syskon och barndomskamrater är han Anders. När han började gymnasiet på annan ort så var det flera Anders i hans klass. Han började då använda dubbelnamn. Lars-Anders, för sina gymnasie- och ungdomskamrater är han Lars-Anders. När han sedan blev klar, fick sitt första jobb och flyttade till en ny stad ändrade han igen, det kändes jobbigt med dubbelnamn. Nu blev det Lars som tilltalsnamn. Det blir lite förvirring ibland när de olika grupperna blandas. Det var rätt kul när han gifte sig när det var tal till Anders, tal till Lars-Anders och tal till Lars. Lite rörigt ibland men han är nöjd själv och det är det viktigaste.

    TS, en fråga från en okunnig. Vad är den grundläggande skillnaden mellan arabiska och persiska namn. Jag vet att det är helt olika språk, men är det olika stil på namnen och kan ni direkt se om det är ett persiskt eller ett arabiskt namn eller finns det blandningar också?

  • Darius
    milli79 skrev 2015-11-23 09:24:27 följande:

    Jag har bara bytt mitt mellannamn så det är ju inte samma sak men tycker att det där med namn är viktigt att det känns rätt. Jag har 3 vänner som bytt namn och i början tyckte man kanske att det kändes konstigt att plötsligt säga ett annat namn men det gick ganska fort att vänja sig. De två första bytte till andra ganska vanliga namn eftersom de inte kände sig bekväma med sina namn och den sista bytte till ett mer ovanligt namn som blev så väldigt rätt direkt.

    Du vänjer dig säkert snabbt om det namnet känns rätt.

    Lycka till!


    Ja det känns rätt men sjukt konstigt måste jag säga. Det känns som att jag pratar om någon annan när jag säger namnet men om jag använder mig utav det namnet i 20 år så lär det bli naturligt det också.
    BCH52 skrev 2015-11-23 09:55:00 följande:

    Om man känner att namnet är fel så byter man. Namnet är en så pass viktig del av vår identitet. Det blir, åtminstone i början en del förvirring och praktiska svårigheter men inte fler än att de går att hantera. Nu kanske dina föräldrar blir lite undrande varför de namn de valde inte duger längre, men det kan du säkert få dem att först när du egentligen återknyter till dina rötter.

    Min bror gjorde två namnbyte under sin ungdom, inte formella namnbyten utan han ändrade sitt tilltalsnamn.

    Han heter Lars Anders, han fick Anders som tilltalsnamn, så för oss syskon och barndomskamrater är han Anders. När han började gymnasiet på annan ort så var det flera Anders i hans klass. Han började då använda dubbelnamn. Lars-Anders, för sina gymnasie- och ungdomskamrater är han Lars-Anders. När han sedan blev klar, fick sitt första jobb och flyttade till en ny stad ändrade han igen, det kändes jobbigt med dubbelnamn. Nu blev det Lars som tilltalsnamn. Det blir lite förvirring ibland när de olika grupperna blandas. Det var rätt kul när han gifte sig när det var tal till Anders, tal till Lars-Anders och tal till Lars. Lite rörigt ibland men han är nöjd själv och det är det viktigaste.

    TS, en fråga från en okunnig. Vad är den grundläggande skillnaden mellan arabiska och persiska namn. Jag vet att det är helt olika språk, men är det olika stil på namnen och kan ni direkt se om det är ett persiskt eller ett arabiskt namn eller finns det blandningar också?



    haha roligt. Jag kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt att ställa om när någon byter sitt namn. Nu ändrade din brorsa sitt tilltalsnamn bara, kan tänka mig att det hade varit jobbigare om han hade bytte till någonting nytt.

    Om jag ska vara helt ärlig så kan jag själv väldigt lite om historien bakom alla namn. En väldigt stor del av arabvärlden erövrades av perserna och det höll ju i sig i fler hundra år så jag vet inte hur mycket perserna påverkade araberna och tvärtom. Därav så kan det finnas namn som används av båda men också andra delar av världen då det persiska riket sträckte sig ända ut i Europa.

    Många persiska namn hittar du dock i boken Shahnameh (The Epic of Kings) och i skrifter från Achaemenid's tid.

    Det har ju varit många stora imperier som har varit och rört om i grytan men det senaste som ändrade om persernas historia måste ha varit när araberna erövrade det persiska riket som kallas för (Arab conquest of persia) en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquest_of_Persia.

    Detta blev slutet på det persiska riket och religionen Zoroastrianism som har varit persernas religion och kultur i tusentals år. Efter att Iran blev ett muslimskt land så blev det också naturligt att använda sig av namn från bland annat den religionen.

    Eftersom att Islam inte skapades av perserna och heller inte funnits i vår kultur längre än Zoroastrianismen samt dels att perserna inte är araber så finns det egentligen ingen anledning för mig att bära ett arabiskt namn.

    Till skillnad från många andra perser så har jag ingenting emot araber eller muslimer. Läser man på lite om arabernas historia så har de gett världen mycket också i form av matematik och medicin även om Islam enligt mig är arabernas mindre lyckade produkt, men det kanske har lite med hur de marknadsförs, vad vet jag.

    Skriver detta för att det inte ska missförstås som att jag byter namn på grund av religion, jag hade som exempel inte velat heta någonting kristet, judiskt, kinesiskt eller svenskt heller, vilket är förståeligt.

    Ne nu har jag skenat iväg lite och inlägget blev väldigt långt, ber om ursäkt för det.
  • BCH52
    Darius skrev 2015-11-23 10:47:28 följande:
    Ja det känns rätt men sjukt konstigt måste jag säga. Det känns som att jag pratar om någon annan när jag säger namnet men om jag använder mig utav det namnet i 20 år så lär det bli naturligt det också.
    BCH52 skrev 2015-11-23 09:55:00 följande:

    Om man känner att namnet är fel så byter man. Namnet är en så pass viktig del av vår identitet. Det blir, åtminstone i början en del förvirring och praktiska svårigheter men inte fler än att de går att hantera. Nu kanske dina föräldrar blir lite undrande varför de namn de valde inte duger längre, men det kan du säkert få dem att först när du egentligen återknyter till dina rötter.

    Min bror gjorde två namnbyte under sin ungdom, inte formella namnbyten utan han ändrade sitt tilltalsnamn.

    Han heter Lars Anders, han fick Anders som tilltalsnamn, så för oss syskon och barndomskamrater är han Anders. När han började gymnasiet på annan ort så var det flera Anders i hans klass. Han började då använda dubbelnamn. Lars-Anders, för sina gymnasie- och ungdomskamrater är han Lars-Anders. När han sedan blev klar, fick sitt första jobb och flyttade till en ny stad ändrade han igen, det kändes jobbigt med dubbelnamn. Nu blev det Lars som tilltalsnamn. Det blir lite förvirring ibland när de olika grupperna blandas. Det var rätt kul när han gifte sig när det var tal till Anders, tal till Lars-Anders och tal till Lars. Lite rörigt ibland men han är nöjd själv och det är det viktigaste.

    TS, en fråga från en okunnig. Vad är den grundläggande skillnaden mellan arabiska och persiska namn. Jag vet att det är helt olika språk, men är det olika stil på namnen och kan ni direkt se om det är ett persiskt eller ett arabiskt namn eller finns det blandningar också?



    haha roligt. Jag kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt att ställa om när någon byter sitt namn. Nu ändrade din brorsa sitt tilltalsnamn bara, kan tänka mig att det hade varit jobbigare om han hade bytte till någonting nytt.

    Om jag ska vara helt ärlig så kan jag själv väldigt lite om historien bakom alla namn. En väldigt stor del av arabvärlden erövrades av perserna och det höll ju i sig i fler hundra år så jag vet inte hur mycket perserna påverkade araberna och tvärtom. Därav så kan det finnas namn som används av båda men också andra delar av världen då det persiska riket sträckte sig ända ut i Europa.

    Många persiska namn hittar du dock i boken Shahnameh (The Epic of Kings) och i skrifter från Achaemenid's tid.

    Det har ju varit många stora imperier som har varit och rört om i grytan men det senaste som ändrade om persernas historia måste ha varit när araberna erövrade det persiska riket som kallas för (Arab conquest of persia) en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquest_of_Persia.

    Detta blev slutet på det persiska riket och religionen Zoroastrianism som har varit persernas religion och kultur i tusentals år. Efter att Iran blev ett muslimskt land så blev det också naturligt att använda sig av namn från bland annat den religionen.

    Eftersom att Islam inte skapades av perserna och heller inte funnits i vår kultur längre än Zoroastrianismen samt dels att perserna inte är araber så finns det egentligen ingen anledning för mig att bära ett arabiskt namn.

    Till skillnad från många andra perser så har jag ingenting emot araber eller muslimer. Läser man på lite om arabernas historia så har de gett världen mycket också i form av matematik och medicin även om Islam enligt mig är arabernas mindre lyckade produkt, men det kanske har lite med hur de marknadsförs, vad vet jag.

    Skriver detta för att det inte ska missförstås som att jag byter namn på grund av religion, jag hade som exempel inte velat heta någonting kristet, judiskt, kinesiskt eller svenskt heller, vilket är förståeligt.

    Ne nu har jag skenat iväg lite och inlägget blev väldigt långt, ber om ursäkt för det.
    Tack, det är inte alla dagar man lär sig saker här på Familjeliv.
  • Sous

    Jag har flera vänner som bytt namn i vuxen ålder av olika orsaker. En av religiösa skäl, hon ville ha ett namn som mer tydligt representerade hennes (kristna) tro. En för att han bröt med sin pappa och då ville bli av med sitt förnamn som pappan valt och då var den enda som kallade honom. En för att hon i hela sitt liv kallats för ett visst smeknamn och inte såg någon poäng med att heta något annat. Två för att de identifierar sig med ett annat kön än deras ursprungliga namn antyder nu som vuxna. Kan nog vara någon mer som jag inte minns nu... Min erfarenhet är att de flesta vänjer sig snabbt, de som brukar vara mest negativa och ibland envisas med ursprungsnamnet är nära familjemedlemmar.

  • mammalovis

    Jag har bytt namn i etapper kan man säga. Jag är döpt/namngiven med 3 namn med det andra som tilltalsnamn. Min pappa ville att jag skulle få ett dubbelnamn, men mamma vägrade då hon har en hög kusiner med dubbelnamn som blivit kallade Lasse, Kjelle,istället för dubbelnamnen.

    När jag började tävla i en individuell sport uppdagades det att vi var två stycken med samma för- och efternamn som tävlade för samma klubb och det blev ju lite knäppt, så då antog jag ett dubbelnamn av mitt första och andra namn. Då var jag 9 år. Sedan blev vi 4 stycken med samma förnamn i gymnasieklassen och jag vägrade heta för- och efternamn hela dagarna och bytte till dubbelnamn där med. Ett år senare bytte jag i folkbokföringen då det var lite förvirrande vad jag skulle skriva i olika sammanhang, när jag ändå införskaffade första id-kortet. Numera kallar de som känner mig innan gymnasiet för enkelnamnet och alla andra dubbelnamnet, förutom en kompis som använder första delen och mamma som kör med en del av andranamnet som jag kallade mig själv som liten.

  • Elderberry

    Jag har tänkt byta förnamn inom en snar framtid, troligen till våren. Jag vet att folk runt mig tycker att "du har ju ett så fint namn redan" och har fått kommentarer som "jag vill inte att du ska byta namn" (med sorgsen min). Namnen som jag överväger nu går ju inte direkt hem hos dessa människor heller.

    Förstår inte varför folk är så emot namnbyten, jag har velat byta namn sen jag var 8~9, så jag tycker då inte att det här är speciellt "impulsivt".

    Jag har aldrig känt att mitt namn passar mig. Det känns ungefär som att folk har satt en konstig jacka på mig och ropar "du med jackan" när de vill ha min uppmärksamhet. 

    Tror inte att min familj ens kommer försöka säga mitt nya namn, de kommer nog envisas med det gamla. Men det kommer kännas bra att iaf inte behöva presentera mig för nya människor med det gamla namnet.

    Kommer vara 23 när jag byter.

  • Anonym (me)

    Jag vill hemskt gärna byta namn. Idag heter jag J, men jag aldrig aldrig tyckt att det passar mig som person. Hela livet har jag haft smeknamnet N, men det är inte ett riktigt namn så jag vill inte byta namn till det. Jag vill byta namn till S, men fortfarande ha mitt smeknamn N. Min mamma är på min sida, och min familj brukar stötta mig i alla jag gör öht. Men jag vet inte hur resten av omgivningen kommer reagera. Mina vänner osv? S passar mig som person så mycket bättre, och det är ett vanlig svenskt namn som jag tycker är jättevackert. Min mamma tycker också om detta namn. Dock så heter en kompis barn S också, men jag känner inte att jag inte borde byta namn bara för detta. Denna tråd var jättebra o läsa, tycker ni att det var värt det att byta namn?

  • Anonym (Speciellt)

     Hur tänker ni som har bytt namn Ska det helst vara ett speciellt namn som sticker ut?

  • Anonym (Anonym)
    Elderberry skrev 2015-11-26 07:29:46 följande:

    Jag har tänkt byta förnamn inom en snar framtid, troligen till våren. Jag vet att folk runt mig tycker att "du har ju ett så fint namn redan" och har fått kommentarer som "jag vill inte att du ska byta namn" (med sorgsen min). Namnen som jag överväger nu går ju inte direkt hem hos dessa människor heller.

    Förstår inte varför folk är så emot namnbyten, jag har velat byta namn sen jag var 8~9, så jag tycker då inte att det här är speciellt "impulsivt".

    Jag har aldrig känt att mitt namn passar mig. Det känns ungefär som att folk har satt en konstig jacka på mig och ropar "du med jackan" när de vill ha min uppmärksamhet. 

    Tror inte att min familj ens kommer försöka säga mitt nya namn, de kommer nog envisas med det gamla. Men det kommer kännas bra att iaf inte behöva presentera mig för nya människor med det gamla namnet.

    Kommer vara 23 när jag byter.


    Hur gick det?
  • Maximen

    Jag bytte namn eftersom jag är trans. Var inte ett så svårt val. Först la jag bara till mitt nya namn som förnamn och behöll mina gamla namn som mellannamn. Jag hade redan använt namnet som smeknamn länge och var van med det och det kändes rätt.
    Nu nyligen bytte jag ut ett av mina mellannamn på ett annat då det namnet inte kändes bra längre.
    Det var relativt lätt för folk runtomkring att använda rätt namn. De som hade svårast var väll föräldrar och syskon. 

  • Anonym (jag)

    jag bytte ut ett förnamn (inte tilltalsnamn) för att jag va sååååå less på att VARJE gång jag va hos tandläkaren, vc eller liknande då det har alla namn bli kallad ett dubbelnamn. Endast för att mitt tilltalsnamn och förnamnet efter är ett vanligt dubbelnamn. Tog bort det och la dit ett namn jag använder i spel och som halva min bekantskapskrets ändå kallar mig, för då kan jag ärligt säga att jag heter det ifall nån frågar.

Svar på tråden Byta namn som vuxen