• LaPrincipessa

Förstoppning 6 mån

Började med sempers milda havregröt vid 4,5 mån och sakta ökat uppåt, nu äter lillan ca 1/2 port på kvällen. Vid lunch 1-2 iskuber mat (hemlagat bebisvänligt). Resten amning. Men hon har blivit förstoppad :( Bajsar var 3-5 dag och krystar och tar i. Tidigare 6-7 gånger om dagen! Ibland krystar hon utan att det kommer något. Undviker all stoppande mat ( hon får lite fisk, kyckling men mest fått sötpotatis med 2 tsk rapsolja i). Ger henne kat.pur?,äpple och päronpur? så nu smakar inte maten och gröten henne efter den söta frukten! Bvc sa att jag inte skulle gå över till helamning igen utan ge mkt frukt och lactulose. Ska jag trappa ner på frukten och ge lactulose? Vill ju inte ge laxerande i onödan. Hur mkt frukpur? kan man ge om dagen? Ger magmassage och hon får lite vatten. Eller dessa krystningar kanske är ok? Vill ju hon ska äta vanlig mat med utan att allt måste vara sött...Tack på förhand!

• Svar på tråden Förstoppning 6 mån
  • Rani

Verkar hon ha ont utav att krysta fram bajset? Är bajset hårt? Det har ju betydelse.

Jag hade nog också dragit ner lite på maten ett tag och sett om det gett effekt. Rapsolja är jättebra och även plommonpuré och blåbärspuré (bättre att ge detta im hon nu ska äta fruktpuré tänker jag). Fibrer kan ju vara förstoppande för barn så jag hade i första hand dragit ner på gröten.

Lactulose hade jag undvikit till rn sådan liten. Det är ju ingen brådska med att äta riktig mat. Om du är ok med att amma så fortsätt med helamning och några småsmakisar tycker jag.

• aeips

Har två barn som båda haft magproblem och förstoppning. Ge inte lactulos, det är gasbildande och kan ge mer problem än vad det gör nytta. Ge lösande mat, extra fett och om det inte går vägen så kontakta BVC och be att få movicol junior istället.

Resulax är även till bra hjälp om barnet är hård i magen och har ont. En fet kräm är ochså bra (ger extra "glid" samt mildrar om det är irriterat i baken av förstoppningen).

Vi har hållit magarna under kontroll med movicol och resulax tills de kom igång med "vanlig" mat helt och hållet. Inget av barnen har fått mer välling/gröt mer än nödvändigt då detta verkar ha varit en av de saker som deras magar inte klarade av att hantera.

• LaPrincipessa

Tack för era svar! Ja hon får krysta fram bajset och ibland kommer det inget. Hon blir alltid glad och sprallig när hon "lyckats". Och det är mkt fastare än vanligt. Ja då skippar jag lactulose! Ska dra ner på gröten med. Bvc sa att detta problem kommer finnas när hon än ska börja med fast föda, fast tarmarna mognar ju med tiden! Och tack för tipset med Movocol, har jag själv tagit i några år och det påverkar ju inte tarmarna negativt

Svar på tråden Förstoppning 6 mån