• KatarinaOlshon

    Byta gymnasielinje efter en termin

    Min son funderar på att byta linje från Teknik till Barn och Fritid, 


    Han tycker att det är för svår matte på Teknik och han tror inte att han kommer klara av att få tillräckligt med poäng för att komma in på högskolan. 


    Tror ni det är möjligt för honom att byta?

  • Svar på tråden Byta gymnasielinje efter en termin
  • GlasflaskanT

    Han borde först och främst tala med matteläraren för att få mer stöd i matten. Är det bara svårigheterna i matten som är prob

  • GlasflaskanT

    Som är problemet, så är det ju enkelt att fixa om han gillar allt annat i programmet.

    Men känner han att det var fel val helt och hållet, så är det klart att han ska byta. Han borde kontakta syon.

  • GlasflasskanT

    Klart att han ska byta då! Känns som att det är ungefär samma intagningspoäng, så det borde väl gå?

    Men i ettan har väl i princip alla linjer samma klasser? Så han kanske kan gå klart ettan på teknik och sedan flytta över och ta med sig sina betyg i matte, svenska, engelska, osv. Så hoppar han in i tvåan, så slipper han gå om.

  • KatarinaOlshon

    Okej, men vad händer med de ämnena han missar?


    Naturkunskap, Kommunikation, Hälsopedagogik, Människors miljöer och Lärande och Utveckling, tror du han kommer hinna plugga ikapp det?

  • GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 18:38:29 följande:

    Okej, men vad händer med de ämnena han missar?

    Naturkunskap, Kommunikation, Hälsopedagogik, Människors miljöer och Lärande och Utveckling, tror du han kommer hinna plugga ikapp det?


    Är alla de kurserna i ettan på barn och fritid?

    Kolla isf om han läser någon kurs på tekniklinjen, som barn och fritid har i tvåan. Då kan han läsa in någon kurs han missat, när övriga klassen läser den kursen han redan har.

    Eller så går han om, alt går ett fjärde år. Fast då är det nog roligare att gå om, så att man tar studenten med sin klass.
  • KatarinaOlshon

    Nej, det är ingen kurs på barn och fritid i tvåan som han läser i ettan tyvärr. 


    Så han måste alltså gå om, inte möjligt att han kan plugga ikapp om han byter nu?

  • GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 18:48:06 följande:

    Nej, det är ingen kurs på barn och fritid i tvåan som han läser i ettan tyvärr. 

    Så han måste alltså gå om, inte möjligt att han kan plugga ikapp om han byter nu?


    Jag känner inte din son. Men tror du, och framförallt han själv, på att han kan det, så kör! Det han inte hinner med kanske han kan ta över påsk- sport och sommarlov?

    Jag gick gymnsaiet 07-09, så det var ju några år sedan. Jag gick samhällsprogrammet och klarade av den på två år, istället för tre.

    Kan jag så kan alla. För jag är knappast något supersmarto. ;)
  • KatarinaOlshon

    Okej, men ska jag börja med att kolla med rektorn om det finns plats kvar så han kan byta och sedan be honom att prata med studievägledaren och se vad hon/han säger?

  • Venne

    Gissar att han får börja om från ettan, men att han slipper gå vissa kurser (om han fått betyg i dem). Det är inte hela världen. Mycket smartare att gå om och få bättre betyg än att gå ut med kassa betyg och inte komma vidare.

  • GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 18:56:46 följande:

    Okej, men ska jag börja med att kolla med rektorn om det finns plats kvar så han kan byta och sedan be honom att prata med studievägledaren och se vad hon/han säger?


    Jag tycke nog att han själv ska prata med syon, sedan går syon vidare till rektorn. Jag tycker inte att du ska göra det åt honom.
  • KatarinaOlshon
    GlasflasskanT skrev 2015-11-23 19:20:08 följande:
    Jag tycke nog att han själv ska prata med syon, sedan går syon vidare till rektorn. Jag tycker inte att du ska göra det åt honom.

    Okej, jag har bett honom att prata med syon för att se vad hon säger.


    Tack för svaren! :)

  • GlasflasskanT
    KatarinaOlshon skrev 2015-11-23 19:21:00 följande:

    Så han måste alltså gå om ettan om han vill byta?


    Inte alls säkert.

    Men OM han måste, så är det väl värt det om han får sitt drömjobb tack vare bytet?
  • KatarinaOlshon
    GlasflasskanT skrev 2015-11-23 19:26:19 följande:
    Inte alls säkert.

    Men OM han måste, så är det väl värt det om han får sitt drömjobb tack vare bytet?

    Ja, men han är inte så sugen på att gå om.


    Får hoppas på det bästa :)

  • nernu

    Om han vill bli förskollärare ska han inte gå BF! Det programmet är i princip helt meningslöst. Man blir barnskötare och det är inga förskolor som vill ha barnskötare längre. Alla vill ha förskollärare. Se om han kan byta till natur eller samhäll istället.

Svar på tråden Byta gymnasielinje efter en termin