• Anonym (svettmia)

Oxybytin el Ditropan mot svettningar!

Hej

Någon mer än jag som fått denna medicin mot hemska svettningar?

Jag har svettningar över hela kroppen och har fått denna tablett idag...

Hjälper den er?
    Vilken dos har ni?

• Svar på tråden Oxybytin el Ditropan mot svettningar!
  • Anonym (god effekt!)

Hej på dig!

Jag har också problem med överdriven svettning "över hela kroppen", men med undantag av händer, fötter och under armarna (svettas knappt alls där, mindre än genomsnittspersonen faktiskt). För ca sex månader sedan fick jag Oxybutynin utskrivet. Det var med stor förväntan jag började ta dem. Skulle de här pillren verkligen kunna hjälpa mig?

Svettningarna har varit så himla irriterande; dels för att jag ständigt tvingats ha ombyten med, dels för att det känts jobbigt i relation till andra människor (folk som vill kramas, att sitta och toksvettas i sociala sammanhang osv.)

Jag började med, tror jag, 5 mg på morgonen och 2,5 mg på kvällen. Redan andra dagen kom effekten. Svettningen var inte längre lika kraftig. Snart gick jag upp i dos till 5 mg på morgonen och 7,5 mg på kvällen (den större dosen på kvällen för att få ner de nattliga svettningarna, som var värst) och har allt sedan dess haft en god effekt av läkemedlet. Svettningarna är inte helt borta, men har dämpats drastiskt, så att jag inte längre behöver byta på överkroppen stup i kvarten och håret inte längre blir plaskblött. Skönt att slippa frottera håret (medhavd handduk) torrt på toaletten på t.ex. bio, restaurang och jobbet.

Så, ja, jag har haft god effekt av Oxybutynin och är helnöjd (även om svettningarna inte är helt borta). Enda biverkning jag känt av är kraftig muntorrhet, men tycker det är värt det om jag väger plus mot minus s.a.s. Enligt min läkare påverkar medicinen alla "kroppsvätskor" och det har jag också märkt på att jag inte behöver kissa lika ofta längre, men det ser jag som en fördel.

Jag hoppas att du också skall få god hjälp av Oxybutynin, så du får ordning på svettningen. Tro mig, jag vet hur jobbigt det kan vara med överdriven svettning.

Återkom gärna och berätta hur det går!

• Anonym (svettmia)

Åh, härligt att höra att du har så god effekt

Andra dagen för mig och jag är varm, men inte så blöt jag brukar vara denna tid på dagen

• Anonym (svettmia)

Puff!

• Anonym (god effekt!)
    Anonym (svettmia) skrev 2015-11-24 08:33:33 följande:

Åh, härligt att höra att du har så god effekt

Andra dagen för mig och jag är varm, men inte så blöt jag brukar vara denna tid på dagen

Det låter ju rätt bra. Förhoppningsvis avtar det mer såsmåningom. Vad ligger du på för dos?

Som sagt: mina svettningar är inte helt borta, men på en betydligt mer hanterbar nivå. Svettas dock ganska mycket om nätterna dvs. när jag sover då.
  • Anonym (svettmia)
    Anonym (god effekt!) skrev 2015-11-25 20:01:02 följande:
    Det låter ju rätt bra. Förhoppningsvis avtar det mer såsmåningom. Vad ligger du på för dos?

Som sagt: mina svettningar är inte helt borta, men på en betydligt mer hanterbar nivå. Svettas dock ganska mycket om nätterna dvs. när jag sover då.
    Jag tar 5 mg på morgonen.

På natten har jag inte så mycket svettningar.....
Svar på tråden Oxybytin el Ditropan mot svettningar!