• ulver1000

om föräldrapenning

hej !

Jag och min man funderar på att bli familjehem, Jag får föräldrapenning eftersom vi har ett barn, min fråga är om att jag har rätt att behålla min föräldrapenning när vi tar emot ett flyktingbarn?

tack

• Svar på tråden om föräldrapenning
  • Långbenopluto

Om du får inkomst för att bli familjehem så kan du inte ha f-penning samtidigt eftersom det är en lön.

• Anonym (pamella)
    Snövits skrev 2015-11-23 19:14:43 följande:

Om du får inkomst för att bli familjehem så kan du inte ha f-penning samtidigt eftersom det är en lön.

men vi har ett barn !!! sen hur går med min man om han får studiemedel ? får han inte arvode eller ??kan du berätta ?
  • Långbenopluto
    Anonym (pamella) skrev 2015-11-23 19:22:23 följande:
    men vi har ett barn !!! sen hur går med min man om han får studiemedel ? får han inte arvode eller ??kan du berätta ?
    Får din man studiemedel så får han även lön som familjehem om han bara inte tjänar över det har "får" tjäna. Den infon hittar ni på csn.se
  • Anonym (pamella)
    Snövits skrev 2015-11-23 19:31:15 följande:
    Får din man studiemedel så får han även lön som familjehem om han bara inte tjänar över det har "får" tjäna. Den infon hittar ni på csn.se
    ursäkta mig , kan du berätta lite mer , jag pratar om arvode
  • Långbenopluto
    Anonym (pamella) skrev 2015-11-23 19:36:17 följande:
    ursäkta mig , kan du berätta lite mer , jag pratar om arvode
    Exakt vad, menar du?
  • Annelie 76

Är det ett barn med mycket problem så får du lön från soc i form av arvode för att ta hand om barnet. Pengarna är kompensation för att du inte har tid att ha ett jobb.

• Anonym (pamella)
    Snövits skrev 2015-11-23 20:26:02 följande:
    Exakt vad, menar du?
    det gäller arvode, om kommuner kommer betala till oss arvode ( som inte räknas som lön utan den kallas för arvode ) , kommer jag behålla min föräldrapenning ?

t.x om arvode är på 10000kr och min föräldrapenning är på 4000kr,  ska jag ha de två tillsammans eller ??

samma sak för min man om arvode är på 10000kr och studiemedel är på 4000kr
  • Anonym (pamella)
    Annelie 76 skrev 2015-11-23 20:32:57 följande:

Är det ett barn med mycket problem så får du lön från soc i form av arvode för att ta hand om barnet. Pengarna är kompensation för att du inte har tid att ha ett jobb.

jag är också intresserad av att bli familjehem och har en liknande situation , tror du att jag kan behålla min föräldrapenning eller inte ??
Svar på tråden om föräldrapenning