• Anonym (Resenär)

Inga viktkrav på flygvärdinnor längre?

Såg just en SAS flygvärdinna som vägde minst 100 kg, om inte mer. Kraftigt överviktig med problem att gå pga av lårens omgång. Hon ska tydligen jobba på min flight så hon är helt klart flygvärdinna. Har de inga viktkrav på flygvärdinnor längre?

• Svar på tråden Inga viktkrav på flygvärdinnor längre?
  • Anonym (Resenär)
    glutten skrev 2015-11-24 10:34:04 följande:
    Gäsp...

Vadå "gäsp"? Det är en seriös fråga. Man har ju i alla år hört att flygvärdinnor ska vara si och så långa och väga si och så mycket. Är det kravet bort? Jag trodde det var av säkerhetsskäl men var kanske bara en skönhetsgrej när flygvärdinna var ett glamoröst yrke.
  • sextiotalist
    Anonym (Resenär) skrev 2015-11-24 10:29:39 följande:

Såg just en SAS flygvärdinna som vägde minst 100 kg, om inte mer. Kraftigt överviktig med problem att gå pga av lårens omgång. Hon ska tydligen jobba på min flight så hon är helt klart flygvärdinna. Har de inga viktkrav på flygvärdinnor längre?

Tror inte att det finns några viktkrav. Jag har en ingift släkting, en man, som säkert är uppe i 90-kilosklassen (lång och muskelös) som har arbetat som purser på SAS.
  • njursten

Diskriminering....
  • Anonym (Flygis)

Att man ska ha en viss längd för vissa flygplanstyper finns fortfarande kvar. Däremot tror jag eller har aldrig hört att det skulle vara ett krav att du får väga si eller så mycket, det krav som finns är att man klarar de flygmedicinska undersökningarna.

• Anonym (Tempera)

Tydligen inte och de får nog inte diskriminera pga vikt. Hur man kan vilja jobba som flygvärdinna när man knappt klarar av att gå i de smala gångarna fattar jag inte däremot. För att inte tala om det pyttelilla området där de fixar med mat och fika.
  • Anonym (L)

Längdkravet är för att man ska nå överallt och allt sådant praktiskt. Viktkrav har jag aldrig hört talas om(möjligtvis på något utländskt bolag), men när man går utbildningen så är det, om jag minns rätt, en del fysiska moment så oavsett vikt så har man ju klarat dessa.
    Längden är alltså inte av estetiska skäl..dom anställer inte "långa, sexiga flygvärdinnor" för att passagerarna ska ha något att titta på...

• K Kalle
    Anonym (L) skrev 2015-11-24 11:24:38 följande:

Längdkravet är för att man ska nå överallt och allt sådant praktiskt. Viktkrav har jag aldrig hört talas om(möjligtvis på något utländskt bolag), men när man går utbildningen så är det, om jag minns rätt, en del fysiska moment så oavsett vikt så har man ju klarat dessa.
    Längden är alltså inte av estetiska skäl..dom anställer inte "långa, sexiga flygvärdinnor" för att passagerarna ska ha något att titta på...

Nej, med tanke på att många resenärer är heterosexuella kvinnor skulle det vara löjligt.
Svar på tråden Inga viktkrav på flygvärdinnor längre?