• lillmamman

Hjälp med social träning, böcker?

Hej!

Vi har ett barn på 6 år som tycker själv att det är svårt att hitta passande kompisar och att hålla igång relationerna, att det är svårt med hur man gör. Enligt skolpersonalen funkar det bra i skolan och med kompisar på rasterna, dom ser inget problem, men barnet kraschar alltid hemma och har en rad egenheter som gör att vi föräldrar misstänker npf. Barnet tycker att det är jobbigt att prata om så vi funderar på hur vi bäst kan hjälpa till.

Har ni tips på bra barnböcker om relationer och vänskap eller annan typ av social träning som kan hjälpa?

(Barnet läser flytande så kapitelböcker inget problem. Även böcker till oss vuxna om hur vi kan göra för att träna barnet på kompissituationer är av intresse.)

• Svar på tråden Hjälp med social träning, böcker?
  • Långbenopluto

Men om det inte är något problem i skolan så förstår jag inte vad du menar som händer hemma som har med social träning att göra..

Kan du ge något exempel?

• Magdalena03

När min son hade det svårt med det sociala samspelet för några år sen så köpte jag "Social kompetens I barngrupper" från Gleerups förlag.

Ett tips jag fick I boken var att det är jättebra om ett barn som inte har så bra social kompetens får leka med ett barn som har mer välutvecklad social kompetens. Att  leka med barn med lika dålig eller sämre social kompetens kan tvärtom vara negativt!!

Vi försökte därför ordna så mycket lektid med en jämnårig och mycket socialt Mogen kusin.

Jag tror också att det är bra med vuxentid, att "leka" själv  med barnet. Tex spela landbandy på garden och spela kanske sällskapsspel , jag menar alltså "gammaldags spel" som Bondespelet och Monopol, då lär man sig turtagning, samarbete och social kompetens.

• lillmamman
    Barnet upplever det själv som svårt att förstå andra barns lekar, är ledsen för det och vill ha mer kompisar. Det är den främsta anledningen.

Vi överraskas ofta av att barn i samma ålder som vi träffar kan föra dialoger på ett helt annat sätt, tänka i fler steg och börjar bli streetsmarta. Vårt barn håller gärna monologer, har ibland svårt att kompromissa och står som en staty om någon gör sig illa istället för att gå fram och kolla läget.

Det börjar bli svårt att hänga med i svängarna helt enkelt.
  • Myling

Min dotter har uppskattat serien Livsgnistor för Barn.

• lillmamman
    Magdalena03 skrev 2015-11-24 11:34:40 följande:

När min son hade det svårt med det sociala samspelet för några år sen så köpte jag "Social kompetens I barngrupper" från Gleerups förlag.

Ett tips jag fick I boken var att det är jättebra om ett barn som inte har så bra social kompetens får leka med ett barn som har mer välutvecklad social kompetens. Att  leka med barn med lika dålig eller sämre social kompetens kan tvärtom vara negativt!!

Vi försökte därför ordna så mycket lektid med en jämnårig och mycket socialt Mogen kusin.

Jag tror också att det är bra med vuxentid, att "leka" själv  med barnet. Tex spela landbandy på garden och spela kanske sällskapsspel , jag menar alltså "gammaldags spel" som Bondespelet och Monopol, då lär man sig turtagning, samarbete och social kompetens.

Tack för tips! Jag ska kolla upp boken direkt.
  • lillmamman
    Myling skrev 2015-11-24 11:50:04 följande:

Min dotter har uppskattat serien Livsgnistor för Barn.

Tack för tipset!

Jag kollade upp dom nu och har faktiskt lånat boken om att vara arg för ett tag sedan men barnet vägrade läsa den. Hmm.

Jag blir så glad för era svar. Kom gärna med fler tips!
Svar på tråden Hjälp med social träning, böcker?